شماره: 491522 تاریخ : 1398/07/13-11:20:32

مشارکت بیشتر مودیان با فرهنگسازی مالیاتی

یکی از اجزای بسیار مهم بودجه دولت درآمدهای مالیاتی کشور می باشد. مالیات باید از سه اصل کارآمدی، اقتصادی بودن و عادلانه بودن برخوردار باشد، وگرنه نه تنها نمی تواند به اهداف خود برسد، بلکه می تواند تاثیرات معکوس نیز بر اقتصاد بگذارد. از این رو ترویج و ارتقای فرهنگ مالیاتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی علت اصلی فرار مالیاتی را در نظام مالیاتی و برخی دیگر علت اصلی را در ساختار فرهنگی جامعه و سود جویی افراد می دانند.

بانک و صنعت، اشاعه فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه، نیاز به سرمایه گذاری و آگاهی دادن به مردم در خصوص نتایج و آثار مثبت آن دارد.مردم باید حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی و عظمت و اقتدار کشور نیاز به همکاری افراد جامعه با دولت است و تنها در چنین شرایطی است که مردم ارایه اظهارنامه را تکلیف دانسته و پرداخت به موقع مالیات و بها دادن به سیاستهای اقتصادی و مالیاتی را یاری نمودن به دولت در قبال برنامه های اقتصادی مقاومتی خواهند دانست.
می بایست با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکارهایی که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت مودیان در پرداخت مالیات می شود را اجرایی کرد. بی شک مهمترین عامل تاثیر گذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکارعمومی ، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است. همانگونه که می دانیم کشور ما با وابستگی به درآمدهای نفتی به جای ذخیره این نعمت خدادادی برای آیندگان ، آن را صرف امور جاری و هزینه های عمران و آبادانی می نماید البته این نگرش ، در سالهای اخیر تغییر کرده و مبنای سیاستهای اقتصادی دولت بر تامین هزینه های جاری و عمرانی از محل مالیات قرار داده شده است .باید اذعان کرد که پرداخت مالیات در باورهای عمومی کشورهای پیشرفته ارزش تلقی می‌شود و عدم پرداخت مالیات به عنوان یک عملی نا هنجار و غیر ارزشی می باشد که محرومیت از خدمات اجتماعی و یا نظایر آن را در پی دارد. نقش و کارکرد مالیات درکشورها جایگاه و منزلت خود را پیدا کرده است و متناسب با آن خدمات عمومی و رفاهی نیز ارایه می گردد.
در خاتمه می توان گفت مشارکت هرچه بیشتر مردم ، کمک شایانی در جهت ترویج فرهنگ مالیاتی و دستیابی به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به منابع نفتی بعنوان سرمایه های نسل آتی می نمایدوهرقدر همراهی و همکاری مردم در تامین درآمدهای مالیاتی بیشتر شود متناسب با آن، دست دولت برای توسعه آبادانی کشور و ارایه خدمات بیشتر بویژه در حوزه های بهداشتی- درمانی، راهسازی و سدسازی، آموزشی و پژوهشی و نظایر آن بازتر خواهد شد.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مشارکت-بیشتر-مودیان-با-فرهنگسازی-مالیاتی.bos