شماره: 446457 تاریخ : 1397/10/30-12:45:21

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

مسئولان برای رفع موانع تولید و ورود آسان مواد اولیه تلاش کنند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مسئولان برای رفع موانع تولید و ورود آسان مواد اولیه تلاش کنند تا شاهد شکوفایی در اقتصاد باشیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی ایزیپو، محسن صالحی‌ نیا در آیین اختتامیه نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار مناسبی در زمینه صنعت، معدن و تجارت دارد و سواحل مکران قابلیت سرمایه‌گذاری‌های ویژه را در بخش‌های مختلف اقتصادی داراست.

وی افزود: همه مسئولان باید کاغذ بازی اداری را کنار گذاشته و به‌طور واقعی از سرمایه‌گذاری حمایت کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌ های صنعتی ایران بیان کرد: چابهار در زمینه‌ های پتروشیمی، شیلات، فولاد، صنایع پایین دستی، کشاورزی (صنایع وابسته و فرآوری) و گردشگری ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد.

صالحی‌نیا ادامه داد: تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت از سیاست‌های کلان وزارت صمت است که در همین ارتباط منابع داخلی صندوق توسعه ملی و بانک‌ها پیش‌بینی و تأمین شده است.

وی در پایان خواستار حل مشکلات بدهی تولیدکنندگان به بانک‌های عامل و سازمان امور مالیاتی شد.

اجرای طرح‌های چندین هزار میلیارد تومانی در چابهار

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این همایش اظهار کرد: طرح‌های چندین هزار میلیارد تومانی در بخش‌های کشاورزی و شیلاتی چابهار درحال اجراست.

محمدعلی طهماسبی افزود: ایجاد صندوق ضمانت توسعه صادرات، ایجاد یک پایانه صادراتی در چابهار و ایجاد زنجیره تولید در همه زمینه‌های تولیدی، از جمله خواسته‌های سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی است.

وی خواستار تهیه و امضای تفاهم‌ نامه همکاری منطقه آزاد چابهار با بانک کشاورزی شد و اضافه کرد: این اقدام به حل مشکلات پیش روی طرح‌های کشاورزی و ارائه تسهیلات بانکی کمک می‌کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف را نباید برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، اشتغال و تولید در پیچ و خم اداری سرگردان کرد.

طهماسبی اظهار کرد: این استان فرصت‌های بی‌شماری در حوزه کشاورزی و شیلات دارد که نیاز است توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های آن شود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از قطب‌های مهم صید و صیادی، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و صنایع وابسته، به‌ویژه تن ماهی است و می‌تواند در صورت توجه بیشتر به اشتغال و تولید کمک کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برداشتن موانع سرمایه‌گذاری و تغییر نگاه‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، از نیازهای اصلی توسعه این منطقه محروم است.

طهماسبی گفت: باید یک کارگروه واحد برای سرمایه‌گذاری در این استان ایجاد شود تا سرمایه‌گذار با کاغذ بازی و رفتن به این اداره و آن اداره با مشکلات فراوان مواجه نباشد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در این استان می‌تواند در بخش کشت‌های گلخانه‌ای مثمرثمر باشد و باید برای کشت گلخانه، مجوزهای لازم صادر و آب دریا شیرین و استفاده شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از فناوری تصفیه آب دریا و انتقال آن به گلخانه‌ها و آغاز کشت گلخانه‌ای در سه هزار هکتار از زمین‌های منطقه را خواستار شد و بر حل مشکلات کشاورزان تأکید کرد.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز اظهار کرد: تجار و فعالان اقتصادی که در مناطق آزاد فعالیت دارند، متعهد و پایبند به تمامی قوانین و فرآیندها هستند.

علیرضا افتخاری به راه‌اندازی پنجره واحد برای تسهیل در کار تولید و سرمایه‌گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: مناطق آزاد در کشور با تخفیف‌ها و معافیت‌های خوب آماده فعالیت و حضور سرمایه‌گذاران هستند.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز گفت: ورود گردشگر خارجی به چابهار از هزار و 325 نفر در سال گذشته به سه هزار و 280 نفر در 9 ماه نخست امسال رسیده است.

محمدرضا رستمی افزود: چابهار ظرفیت‌های بی‌شماری در زمینه گردشگری دارد و باید با فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری، این بخش را توسعه دهیم.

63 هزار میلیارد تومان برای توسعه سواحل مکران درحال هزینه است

معاون وزیر دفاع و دبیر ستاد توسعه سواحل مکران نیز در این همایش گفت: 63 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای بیش از 40 پروژه مهم عمرانی و زیربنایی این سواحل درحال هزینه است.

علی‌اکبر سلیمانی اظهار کرد: سواحل مکران ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه‌های مختلف دارد که نیاز است سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در آن ورود کنند.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب بر آباد سازی سواحل مکران تأکید دارند، افزود: بدین منظور ستاد توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و عضویت دستگاه‌های مرتبط در وزارت دفاع تشکیل شد.

معاون وزیر دفاع و دبیر ستاد توسعه سواحل مکران اضافه کرد: پروژه‌های درنظر گرفته شده در سواحل مکران از یک تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سلیمانی با قدردانی از تلاش‌های مسئولان برای توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای هرگونه سرمایه‌گذاری، همکاری لازم را انجام و همراه مردم این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مورد تأکید است و باید در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد تا منفعت آن‌ها عاید مردم بومی شود.

تردد خودروهای منطقه آزاد چابهار در سراسر سیستان و بلوچستان خواسته مردم است.

معاون اداری حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: تردد خودروهای منطقه آزاد در سراسر استان سیستان و بلوچستان از خواسته‌های مهم مردم است و باید این مشکل بعد از گذشت دو دهه مرتفع شود.

مولوی اسماعیل ملازاده اظهار کرد: تردد خودروهای منطقه آزاد یکی از خواسته‌های اصلی مردم سیستان و بلوچستان است و همیشه آن را مطرح می‌کنند که نیاز است مسئولان به این مسأله توجه ویژه‌ای داشته و آن را عملی کنند.

وی افزود: قانون کمک به مناطق همجوار از طریق منطقه آزاد از دیگر خواسته‌های مردم است که باید احیاء و مناطق محروم همزمان با منطقه آزاد رشد کنند.

معاون اداری حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در چابهار خاطرنشان کرد: آغوش گرم مردم این استان به‌روی سرمایه‌گذاران باز است.

ملازاده بیان کرد: سیستان و بلوچستان بهترین مردم را دارد و با صمیمیت و نهایت تواضع و فروتنی از سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنند.

وی با بیان این‌که سیستان و بلوچستان از لحاظ سرانه فضاهای آموزشی، بهداشتی، راه، طرح هادی و آب از محروم‌ترین استان‌های کشور است، خاطرنشان کرد: در کنار این محرومیت‌ها، این نقطه از ایران اسلامی از امن‌ترین استان‌هاست.

معاون اداری حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان کمترین آمار طلاق و جوان‌ترین جمعیت و در حوزه زنان، وجود فرماندار زن و فعالان اجتماعی، مدنی و سیاسی را دارد و این‌ها همه فرصت برای توسعه است.

مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران باید برداشته شود

در ادامه این همایش، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و باید مسئولان همگام با مردم تمام موانع و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی را در این استان بردارند.

احمد علی موهبتی اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال پایدار، مسئولان باید گام‌های مثبتی در این زمینه بردارند تا سبب توسعه همه‌جانبه و رفع بیکاری در این استان پهناور شود.

وی بیان کرد: راه‌اندازی منطقه آزاد سیستان، فعال شدن بازارچه‌های مرزی، فعالیت مناطق ویژه اقتصادی در میرجاوه و ایرانشهر، تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی می‌توانند در بحث اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان نقش مؤثر داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار به‌زودی آغاز می‌شود که این امر تأثیر به‌سزایی در برطرف کردن مشکلات جابه‌جایی مسافر در این شهرستان دارد.

موهبتی با بیان این‌که منطقه آزاد چابهار بعد از گذشت 20 تا 25 سال مرز دریایی، هوایی و زمینی ندارد و موفقیت لازم را تا کنون حاصل نکرده است، افزود: این مشکل با الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری و افزایش محدوده این منطقه مرتفع می‌شود.

وی گفت: مطالبه جدی مردم رفع مشکلات است که در این همایش اعلام می‌کنم که هیچ مسئولی حق ندارد با سرمایه‌گذاران تعامل و همکاری لازم را نداشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تمام موارد مطرح شده در پنل‌های مختلف در این همایش از مصوبات هستند و در اسرع وقت کارگروهی به ریاست استاندار در مرکز استان برای تسهیل در کار سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود.

وی بر تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان تأکید کرد و افزود: توسعه سیستان و بلوچستان بدون زیرساخت‌های حمل و نقل و ورود سرمایه‌گذاران ممکن نیست و باید همه برای حل و پیگیری مشکلات گام برداریم.

سیستان و بلوچستان فرصت‌های سرمایه‌گذاری ناشناخته زیادی دارد

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: سیستان و بلوچستان فرصت‌های ناشناخته زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و معرفی آنان در چنین همایش‌هایی موجب جذب سرمایه‌گذار می‌شود.

غلامرضا پناه اظهار کرد: گردهمایی سرمایه‌گذاران مختلف می‌توانند در هماهنگی آنان و آغاز فعالیت اقتصادی مفید باشد.

وی تصریح کرد: پنل‌های این همایش به‌خوبی و با حضور مسئولان مرتبط دولتی و فعالان اقتصادی برگزار شد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: بیش از 500 نفر در پنل‌های تخصصی گردشگری و توریسم، کشاورزی و شیلات، صنعت و معدن، نیرو و انرژی، تجارت و حمل و نقل و ترانزیت شرکت کردند و مسائل در این پنل‌ها به‌طور کارشناسی بررسی شد.

پناه بیان کرد: همایش سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان در تقویم سالانه چابهار ثبت خواهد شد.

وی با قدردانی از حضور میهمانان خارجی، به‌ویژه سرمایه‌گذاران کشورهای ترکیه، افغانستان و عمان خاطرنشان کرد: از همه فعالان اقتصادی برای فعالیت در بخش‌های تولیدی، اشتغالزایی و ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار و سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان دعوت می‌کنیم.

گفتنی است، نخستین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان سیستان و بلوچستان 28 و 29 دی در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مسیولان-برای-رفع-موانع-تولید-و-ورود-اسان-مواد-اولیه-تلاش-کنند.bos