شماره: 464290 تاریخ : 1398/02/21-03:13:28

مدیرعامل کارگزاری فارابی:

مسیر رشد شاخص هموار است

تجربه نشان می دهد بازار سرمایه در نیمه اول هر سال وضعیت مثبتی را تجربه می کند و به لحاظ تاریخی چهار ماه ابتدایی سال معمولا شاهد شرایط خوبی هستیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی ضمن بیان مطلب فوق گفت: یکی از سال های پر فراز و نشیب بازار سرمایه سال 97 بود.  شروع آن با انتهای موج نزولی بازار همزمان شد و این بیم وجود داشت که کار صنعت کارگزاری نیز با اختلال جدی مواجه شود، اما تغییرات نرخ دلار با محور تورم، موتور محرک بازار سرمایه شد و شرایط تغییر کرد.

مدیرعامل کارگزاری فارابی با بیان اینکه سال 97 شرایط به طور کلی تغییر کرد و شاخص حدود 80 هزار واحد رشد داشت، ادامه داد: در مقطعی قیمت گذاری دستوری برخی کالاها، سیاست های کنترلی نرخ ارز و موضوع بازگشت تحریم ها مانع رشد بازار سرمایه شد، اما با گذشت زمان ثبات به اقتصاد بازگشت و شاخص بورس نیز مجددا حرکت مثبت خود را آغاز کرد. 

وی با اشاره به اینکه نباید بر اساس تصورات غیر واقعی تصمیم گیری کنیم و سال گذشته واقعیت خیلی بهتر از چیزی بود که تصور می شد، گفت: به نظر می رسد بازار سرمایه در نیمه اول سال 98 نیز به چند دلیل شرایط مثبتی را تجربه کند. اول اینکه معمولا در ابتدای سال سرمایه گذران با روحیه بهتر و درجه ریسک پذیری بالاتری وارد بازار می شوند.

مدیرعامل کارگزاری فارابی افزود: از طرف دیگر سال مالی اکثر شرکت ها تمام شده و روند انتشار اطلاعات آنها از ابتدای اردیبهشت ماه تا تیر ماه ادامه دارد. بر اساس اطلاعات به نظر می رسد با وجود تحریم ها و محدودیت های مالی شرکت ها با مشکلی روبرو نیستند.

وی ادامه داد: درحالی که  ارزش پول ملی ما نیز کاهش داشته اما بورس متناسب با آن رشد نکرده بنابراین این ظرفیت وجود دارد که شاهد ادامه رشد شاخص باشیم.

مدیرعامل کارگزاری فارابی با اشاره به اینکه ارزش جایگزینی و افزایش تورم نیز از عوامل موثر بر روند بازار سرمایه سال 98 هستند، گفت: تورم روی برخی صنایع داخلی تاثیر مثبت دارد و اقبال مصرف کنندگان به آنها را افزایش می دهد. طبیعتاً اقبال مصرف کننده به محصولات داخلی، سودآوری و رونق کسب و کار  تولید کننده را بالا می برد. برخی تولید کننده های داخلی حاضر در بازار سرمایه که قیمت محصولات آنها نسبت به سایر کالاهای مشابه خارجی کمتر است در حال حاضر فروش خیلی خوبی دارند.

وی افزود: موضوع دیگر افزایش حاشیه سود است. روند افزایشی حاشیه سود در چرخش نقدینگی اثر فزاینده ای می گذارد به این معنی که یک واحد افزایش تورم ممکن است چندین واحد افزایش در سود آوری شرکت ها ایجاد کند.

رحمان بابازاده افزود: البته  افزایش تورم اثر کاهنده نیز ایجاد می کند. متاسفانه افزایش قیمت تمام شده برخی محصولات که به واردات وابسته هستند و مصرف داخلی دارند به کاهش اقبال مصرف کنندگان منتهی می شود و فروش آنها افت پیدا می کند.

رحمان بابازاده با تاکید بر اینکه با همه مشکلات حاضر، مسایل فوق باعث می شود حداقل 4 ماه ابتدایی سال شرایط خوبی را تجربه کنیم، گفت: عموماً به لحاظ تاریخی بازار سرمایه در چهار ماه اول سال شرایط مثبتی را تجربه می کند و علاوه بر این انتظار می رود شاخص حداقل به اندازه کاهش ارزش پول ملی صعودی باشد، بنابراین کماکان می توان در انتظار رشد بازار سرمایه بود.

مدیرعامل کارگزاری فارابی با اشاره به اینکه صنایع صادراتی همچنان مورد اقبال هستند افزود: درآمد این صنایع دلاری و هزینه آنها ریالی است بنابراین شاید آنها در اولویت اول باشند و ممکن است تا دو سال آینده نیز این مزیت همچنان باقی باشد.

وی افزود: محصولات داخلی که رقبای خارجی داشته اند نیز با استقبال مواجه می شوند. پیش از این فروش برخی تولید کنندگان خیلی کم تر از ظرفیت بود و بین آنها رقابت های مخرب نیز وجود داشت و تخفیف برخی محصولات تا 40 یا 50 درصد هم بود و این روند حاشیه سود را کاهش می داد. اما اکنون شرایط آنها تغییر کرده و همسو با تولیدکنندگان صادرات محور حرکت می کنند.

رحمان بابازاده در پاسخ به این سوال که تنش های سیاسی بین المللی و شرایط تحریم بر بازار سرمایه چه تاثیری دارد، گفت: گزارش های شرکت ها نشان می دهد که سرمایه گذاران بازار بدبینانه فکر می کردند و سال گذشته گزارش مالی شرکت ها نگاه ها را تغییر داد. در خصوص سال 98 بازار سرمایه نیز باید گفت ما همیشه در تحریم بوده ایم و این فضا تنها  شدت و ضعف داشته است. این موضوع باعث شده شرکت ها مسیر عبور از تحریم را شناسایی کنند. البته در این شرایط هزینه ها بالا می رود اما از طرف دیگر مزیت هایی برای کشور ایجاد می شود. در واقع نباید نگاه بدبینانه ای که در عموم جامعه شکل می گیرد، وجود داشته باشد. گزارش هایی که از شرکت ها دریافت شد، نشان داد که سال گذشته شرایط بسیار بهتر از چیزی بود که در تصور بازار سرمایه ایجاد شد و امسال نیز تجربه مثبت سرمایه گذاری بورسی قابل تصور است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مسیر-رشد-شاخص-هموار-است.bos