شماره: 515391 تاریخ : 1399/04/14-05:41:19

با یک سال تاخیر

مسکن ملی تهرانسر به 1401 می رسد؟ شاید...

پروژه اقدام ملی مسکن در تهرانسر که بر اساس گفته های مسئولان در هفته های اخیر سه شیفته شده، باز هم بر اساس گفته ها قرار است 1401 افتتاح شود؛ هر چند این زمان یک سال دیرتر از وعده ها برای اتمام طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور خواهد بود.

به گزارش بانک و صنعت، مسکن ملی به شکل رسمی از تهرانسر کلنگ زده شد. شهریورماه 1398 بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، کلنگ پروژه 2000 واحدی تهرانسر را به زمین زد. با توجه به این که همواره مسئولان وزارت راه و شهرسازی، زمان اتمام طرح اقدام ملی مسکن را سال 1400 اعلام می کردند و در نظر گرفتن این موضوع که مسکن ملی تهرانسر در مقیاس چندان بزرگی، تعریف نشده این امید بود که دست کم این پروژه در سال 1400 تحویل داده شود اما بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به آن زمان نمی رسد. بررسی های میدانی هم در ماه های گذشته نشان می داد این پروژه آن طور که باید و شاید سرعت ندارد و فقط 860 واحد آن فعال بود تا این که پس از هشت ماه اعلام شد پروژه سه شیفته شده است.

صرف نظر از این که آیا طرح اقدام ملی مسکن تهرانسر در سال 1401 افتتاح می شود یا خیر، تجدید وعده ها برای اتمام پروژه های دولتی جدا از آن که متقاضیان را به گفته های مسئولان بی اعتماد می کند، تایید کننده این ادعاست که دولت ها توان اجرای پروژه های بزرگ مقیاس در حوزه مسکن را ندارند. هرچند مسکن ملی تهرانسر به شکل مشارکت با بخش خصوصی ساخته می شود و به همین دلیل در مراحل اول و دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ارایه نشد. گفته می شود پروژه های مشارکتی بعد از رسیدن به میزانی از پیشرفت قابلیت واگذاری به متقاضیان را خواهد داشت.

رضا نگهبان، مدیرکل سابق راه و شهرسازی تهران که متاسفانه در هفته های گذشته به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت اواسط اسفندماه گفته بود: «برخی واحدهایی که از پروژه های مشارکتی تهرانسر سهم دولت می شود (براساس قراردادها) بعد از 50 درصد پیشرفت ساختمانی در بازار عرضه می کنیم و قیمت و نحوه عرضه نیز در همان زمان مشخص خواهد شد».

پس از فوت نگهبان، خلیل محبت خواه به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شد. او 25 اردیبهشت 1399 در جلسه با پیمانکاران پروژه اقدام ملی مسکن در تهرانسر دستور برنامه زمانبندی سه شیفت کاری را اعلام کرد. محبت خواه امروز زمان افتتاح پروژه اقدام ملی تهرانسر را مهرماه 1401 اعلام کرده است. او در یازدهمین بازدید سرزده از پروژه اقدام ملی تهرانسر ضمن ارائه توصیه هایی به سازندگان برای تسریع در عملیات اجرایی و افتتاح پروژه، بر پایان آن طبق زمان بندی تا مهرماه 1401 تاکید داشت.

وی تصریح کرد: «برنامه زمان بندی سه شیفت کاری که طی یکماه اخیر توسط سازندگان ارائه شد، در حال اجرا بوده و در برخی موارد شاهد عقب ماندن کار از برنامه ریزی انجام گرفته هستیم. در این زمینه برای جبران این عقب ماندگی ها، زمان بندی جدید ارائه شد. در این بازدید به سازندگان تهرانسر تاکید شده است تا ظرف دو ماه آینده با تسریع در عملیات اجرای فونداسیون، سقف پارکینگ بلوک ها را به اتمام برسانند تا پروژه به سطح همکف خیابان برسد».

وی با اشاره به این که پروژه اقدام ملی تولید مسکن تنها مختص وزارت راه و شهرسازی نیست و همه باید یکدل و یکصدا شوند، گفت: با پیگیری های مکرر از شهرداری منطقه 21، نقشه های سازه و فونداسیون به تایید معاونت شهرسازی مربوطه رسیده و اجرای بتن ریزی در سایت G1 از امروز آغاز شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران همچنین از اجرای بتون مگر و آرماتور بندی بلوک G2، پایدارسازی و عملیات برم در بلوک C و عملیات نیلینگ در بلوک B2 خبر داد و افزود: این پروژه تا مهرماه 1401 با تلاش و مشارکت جمعی به پایان خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، سهم استان تهران از طرح اقدام ملی مسکن در قالب ثبت نام 66 هزار و 290 واحد است و علاوه بر این تعداد قابل توجهی پروژه های مشارکتی تعریف شده که تعداد آنها به مراتب بیش از واحد های ثبت نامی است. در پایان سهم دولت و بخش خصوصی تقسیم و سهم دولت در قالب فراخوان به متقاضیان واگذار می شود. اما در چهار شهر اندیشه، پردیس، پرند و هشتگرد و همچنین محله تهرانسر که از مناطق پر تقاضای اطراف تهران محسوب می شوند، طرح اقدام ملی مسکن عمدتاً در قالب مشارکت با سازندگان، فعال است. طبق برنامه اولیه 2000 واحد برای محله تهرانسر، 2522 واحد برای شهر جدید اندیشه، 25 هزار و 327 واحد در پرند، 19 هزار واحد در پردیس و 21 هزار واحد برای شهر جدید هشتگرد در نظر گرفته شده است. روز 23 اردیبهشت 1399 طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید دستور داد که 2000 واحد مسکن ملی پرند تا قبل از هفته دولت (شهریور ماه) امسال به متقاضیان تحویل داده شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مسکن-ملی-تهرانسر-به-1401-می-رسد-شاید.bos