شماره: 515273 تاریخ : 1399/04/12-02:47:23

وزیر راه:

مستاجران فقط سود وام ودیعه مسکن را می پردازند

وزیر راه گفت: مبلغ تسهیلات مستأجرانی که کدرهگیری دارند، در اختیارمالک خانه قرار می گیردومستاجران فقط سود وام ودیعه مسکن رامی پردازد.

به گزارش بانک و صنعت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفتگوی تلفنی با برنامه صبحگاهی شبکه دوسیما، گفت: اثاث کشی و جابه جایی وسایل یکی از عوامل مؤثر در گسترش بیماری کروناست، به همین دلیل ستاد ملی کرونا مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه قراردادها به مدت دوماه عیناً تمدید شود و پس از آن مصوبه جدیدی را داده است که قراردادها تمدید شود و حداکثر میزان افزایش اجاره بها در هر شهر را اعلام کرده است. این مصوبه برای مدیریت بازار و برای جلوگیری از افزایش قیمت های غیرمنطقی که بعضی ها خودسرانه اعمال کردند داده شده است. از همه دست اندرکاران در هر پست و مقامی درخواست دارم تا برای اجرای این مصوبه که آرامش بخش برای مردم است؛ اهتمام بورزند.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص بسته حمایتی ادامه داد: تلاش شد تا که بخشی از تسهیلاتی که ستاد کرونا درنظر گرفت بود به مستاجرینی که در گروه های هدف قرار می گیرند و واحدهای مسکونی آنان مطابق الگوی طرح جامع مسکن است، ارائه شود.

وی افزود: این مبلغ به عنوان کمک به پول پیش (مبلغ ودیعه) آنان است که با هماهنگی بانک های عامل در اختیار مالک (موجر) قرار می گیرد و مستاجرین فقط کارمزد آن را پرداخت می کنند؛ اصل ودیعه نیز در زمان سررسید قرارداد به بانک مسترد می شود. مبلغ آن هنوز مشخص نشده است و بعد از پرداخت تسهیلات به مشاغل در مراحل بعد تسهیلات مستأجران پرداخت می شود.

اسلامی اظهارداشت: حداکثر افزایش اجاره بها در شهر تهران 25 درصد، در 7 کلانشهر 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد اعلام شده است. البته باید تمدید قراردادهای اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شود و کد رهگیری دریافت کنند؛ نکته مهم اینکه اگر مستأجر به تکالیف و تعهدات قانونی خود در برابر موجر عمل نکند، با حکم دادگاه، حکم تخلیه برایش صادر می شود و طی دوماه باید تخلیه کند و اگر مالک در این دوره نسبت به فروش خانه خود به صورت رسمی اقدام کند و معامله ثبت و کد رهگیری دریافت شده باشد، مستأجر ظرف دوماه باید خانه را تخلیه کند.

وزیر راه وشهرسازی با توضیح در خصوص صندوق پس انداز یکم تاکید کرد: بانک عامل حوزه مسکن در سه سال گذشته که صندوق پس انداز یکم فعال بوده حدود 160 هزار نفر را از این طریق خانه دار کرده و اکنون در طرح اقدام ملی مسکن کسانی که در سامانه ثبت نام کردند و همزمان در صندوق پس انداز یکم حساب دارند در اولویت واگذاری واحدهای مسکونی هستند.

وی گفت: وزارت راه وشهرسازی تکلیف خود را برای خانه دار کردن مردم با طرح اقدام ملی مسکن انجام می دهد، در حال حاضر به صورت گسترده از مردم ثبت نام و پروژه ها آغاز شده است. امیدوارم در بازه ای دوسالانه قشر کثیری از مردم واجد شرایط صاحب خانه شوند.

اسلامی اعلام کرد: معدل سنی ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی مسکن بعد از پالایش، 34 سال است. در حقیقت با این کار جامعه جوان صاحب خانه می شوند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مستاجران-فقط-سود-وام-ودیعه-مسکن-را-می-پردازند.bos