شماره: 490587 تاریخ : 1398/06/17-03:26:41

مزایای بکارگیری سامانه صندوق فروش

سامانه صندوق فروش از جمله فناوری‌های کارا و موثر در زمینه فعالیت‌های اقتصادی است که به دلیل ارائه اطلاعات مفید و سودمند در ارتباط با کالاها و خدمات، بسیار مورد استقبال فروشندگان و مشتریان قرار گرفته است.

بانک و صنعت، به‌کارگیری فناوری‌های روزآمد در هر زمینه‌ای از فعالیت بشر، انجام امور مربوط بدان فعالیت را سهولت بخشیده و با افزایش دقت و کاهش میزان خطا، خدمت انکارناپذیری به انسان ارائه می‌دهد. از آنجا که یکی از زمینه‌های مهم فعالیت نیروی انسانی مربوط به حوزه اقتصاد و بازرگانی است، استفاده از فناوری در این عرصه نیز به یاری فعالان حوزه اقتصاد آمده و آنها را از انجام برخی امور به شیوه سنتی بی نیاز ساخته است. سامانه صندوق فروش از جمله فناوری‌های کارا و موثر در زمینه فعالیت‌های اقتصادی است که به دلیل ارائه اطلاعات مفید و سودمند در ارتباط با کالاها و خدمات، بسیار مورد استقبال فروشندگان و مشتریان قرار گرفته است.
صندوق فروش یا POS (Point of Sales) سامانه‌ای است که نرم‌افزار فروشگاهی در آن نصب گردیده است تا اطلاعات مربوط به خریدوفروش روزانه، هزینه‌ها و نگهداری موجودی کالاها را در یک واحد شغلی به ثبت برساند. سامانه صندوق فروش با ارائه فاکتور خرید حاوی اطلاعات کامل کالاها و خدمات خریداری شده به مصرف‌کننده موجب افزایش سطح اعتماد و متعاقبا افزایش رضایت‌مندی در او شده و رغبت وی را برای خرید مجدد کالا و خدمات در مراجعات بعدی به واحد صنفی مزبور دوچندان می‌نماید.
از سوی دیگر به‌کارگیری این سامانه برای فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات نیز خالی از مزایا نیست به‌گونه‌ای که امکانات موجود در این نرم‌افزار می‌تواند اطلاعات جامعی در رابطه با موجودی کالاها در انبار ارائه داده و بیشترین و کمترین کالاهایی را که با تقاضای مشتریان مواجه شده است را مشخص نماید. از دیگر امکانات نرم‌افزار پوز می‌توان به یکپارچه‌سازی عملیات حسابداری، مدیریت وجه نقد و بانک، ارائه گزارش فاکتورهای تسویه شده و تسویه نشده، عملیات اقساط، امور مربوط به پرسنل، امور مربوط به دارایی، گزارشات مالی، گزارش روزانه، گزارشات خرید و فروش، میزان موجودی کالاها، کالاهای رو به اتمام، مقدار فروش روزانه و سود حاصل از آن، تعیین کالاهای در حال انقضاء، تعیین اقلام پرفروش و به طور کلی ارائه گزارش دقیق از عملکرد کسب‌وکار اشاره کرد. همچنین استفاده از این سامانه، صرفه‌جویی در هزینه به‌کارگیری نیروی انسانی و سرعت بخشیدن به روند انجام امور و کاهش ضریب خطا و افزایش دقت را نیز به دنبال خواهد داشت.
طبق ماده 121 قانون پنجم توسعه، فروشندگان ملزم به نصب این سامانه هستند تا ضمن ارائه فاکتور به مشتریان، اطلاعاتی به‌روز و شفاف در اختیار داشته باشند. طی سال‌های گذشته گروه‌هایی از مودیان به نصب این سامانه فرا خوانده شدند. به‌کارگیری سامانه صندوق فروش به عنوان دستاوردی بزرگ در امر تجارت الکترونیک اکنون یک ضرورت است که متضمن کارایی بیشتر در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است و امید است اصناف و صاحبان مشاغل با بهره‌گیری از آن ضمن تسهیل فرایندهای کسب‌وکار خود، به پویایی بیشتر نظام اقتصادی در کشور یاری رسانند.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مزایای-بکارگیری-سامانه-صندوق-فروش.bos