شماره: 520566 تاریخ : 1399/07/10-05:18:38

مستخدمین حسینی:

مردم مزه ارز 4200 تومانی را نچشیدند

یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه مردم مزه ارز 4200 تومانی را نچشیدند، گفت: از زمانی که ارز دولتی وارد چرخه اقتصاد شد تا زمانی که این ارز از اقتصاد کشور حذف شود، هیچ تاثیری بر نرخ سبد کالایی مردم نخواهد داشت زیرا، آن ها همواره کالاهای موردنیاز خود را با نرخ ارز آزاد دریافت کرده و خواهند کرد.

به گزارش بانک و صنعت، حیدر مستخدمین حسینی اظهار کرد: در سال های اخیر نرخ ارز به مسیر نادرستی گام برداشته است که اثرات آن را بر بخش های مختلف اقتصادی شاهد بودیم و خواهیم بود. ارز 4200 تومانی یکی از سیاست های دولت در دو سال گذشته بود که طبق گفته کارشناسان هیچ نتیجه ای جز شکل گیری رانت نداشت.

وی افزود: دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی محصولات خودشان را با نرخ بازار آزاد ارز به دست مردم می رسانند که هیچ کدام از مردم مزه ارز 4200 تومانی را نچشیدند. این ارز باعث اختلاف قیمت بین ارز بازار آزاد و ارز دولتی شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزهای متنوع باید حذف شوند، گفت: ارزهای متنوع جز شکل گیری رانت هیچ فایده دیگری ندارند. دولت از سال گذشته که در بودجه 14 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو پیش بینی کرده بود، در همان سال هم برخی از اقلام را از سبد ارز 4200 تومانی آرام آرام حذف و به سمت ارز نیمایی هدایت کرد که این روند تاکنون هم ادامه دارد.

به گفته مستخدمین حسینی بانک مرکزی باید نرخ ارز 4200 تومانی به عنوان ارز رسمی را از سایت خود حذف کند زیرا، با توجه به نیاز کشور و مصرفی، ارز به لحاظ نرخ از ارز بازار آزاد و نیمایی تبعیت می کند اما اینکه چرا تاکنون این اقدام انجام نداده است شاید بخواهد مابه التفاوت ارز نیمایی و آزاد را به عنوان درآمد دولت برای تامین کسری بودجه در نظر بگیرد که در این زمینه هم باید دقت، احتیاط و اقدامات کارشناسی صورت بگیرد.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان حذف ارز 4200 تومانی بر زندگی مردم بی تاثیر دانست و تصریح کرد: چه پیش از این و بعد از این هم مردم کالایی را با نرخ 42000 تومانی دریافت نکرده اند بنابراین، حذف ارز دولتی در سبد نرخ کالایی مردم هیچ تاثیری نخواهد داشت. اگر ساختار اقتصادی کشور به سمت درستی برود، باید یک نرخ برای ارز وجود داشته باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مردم-مزه-ارز-4200-تومانی-را-نچشیدند.bos