شماره: 6450 تاریخ : 1391/07/05-12:10:48

مرحله دوم طرح هدفمند آغاز شد !!؟

طرح هدفمندسازی یارانه ها طبق برنامه ریزی مدون باید در پنج مرحله اجرا شود و اولین مرحله آن با موفقیت انجام شد به گونه ای که مسئولان نظام به خصوص دولت از اجرای خوب آن ابراز رضایت کرده اند.

 

 در این مرحله با افزایش حامل های انرژی و به تبع آن افزایش نرخ همه نوع کالا فشار بسیار زیادی به اقتصادی خانواده هابه خصوص خانواده های کم در آمد،  وارد شد.

با وجود آنکه از اجرای مرحله اول زمان زیادی سپری می شود " آذر ماه سال 1389 تاکنون" و قرار بود که مرحله دوم براساس آنچه در محافل سیاسی، اقتصادی و رسانه ای منعکس شد، باید خرداد ماه امسال یعنی 1391 اجرا می شد، اما به علت بروز اختلافاتی میان دولت و مجلس بر سر شیوه اجرای آن متوقف ماند.

برغم آنکه مرحله دوم طرح هدفمندی آغاز نشده است، اما افزایش قیمت ها به هر علت و عللی به صورتی غیر متعارف در مسیر ترقی غیر معمول قرار دارد و علما، مسئولان و مردم را به شدت نگران کرده است. اگر چه یکی از علل گرانی ها نوسان قیمت ارز به خصوص دلار" هر دلار آمریکا 2500 تومان" است، اما به نظر می رسد که در افزایش قیمت ها کنترل و نظارت کافی وجود ندارد و تفاهم میان مسئولان دست اندر کار به حداقل رسیده است.!

با افزایش بهای مصالح ساختمانی ، قیمت مسکن در سراسر کشور به یکباره در فصل تابستان گاه تا دو برابر  در متر مربع افزایش یافت و بهای زمین نیز  همین روال را داشت!. متعاقب آن قیمت انواع لبنیات با دست کاری در وزن و اندازه بسته بندی ها و گرانی قیمت شیر در نیمه اول امسال در دو یا سه مرحله روند صعودی به خود گرفت به گونه ای که اکنون دیگر مصرف ماست و پنیر از سفره برخی ایرانی ها رخت بربسته و خانواده های کم در آمد " آنهایی که حقوق ماهانه 400 و 500 هزار تومان دارند یا کارگران روزمزد و امثال آنها" به زحمت می توانند، نان و چای شیرین " بدون پنیر " بخورند.!

همان گونه که علمای قم و دیگر مناطق کشور بارها به مسئولان هشدار داده اند، باید در مسیر وحدت، به دور از لج و لجبازی ها با دور اندیشی و تدبیر جلوی این گرانی ها گرفته شود، اما گویی قرار نیست که اتفاق شادی بخش در خصوص کاهش قیمت ها رخ بدهد!. از سوی دیگر اینکه مسئولان باید هر کدام در حیطه مسئولیت خویش عمل کنند، سخن حقی است  و صاحب منصبان در نظام باید و حتما باید از دخالت در امور دیگری پرهیز کنند و نظارت بر کارکرد و رفتار آنها نیز برای حفظ مصالح نظام بر عهده  رهبر معظم انقلاب است که بدون تردید فصل الخطاب هستند.

به تازگی در کوچه و بازار شایعه شده است که دولت بدون اطلاع عموم و به علت فشار مضاعف گرانی ها در مرحله اول  و نیز روند مستمر گرانی انواع کالاهای مورد نیاز مردم، مرحله دوم اجرای طرح هدفمندی را آغاز کرده است که اگر چنین باشد ، اشکالی ندارد – اما اگر بعد از این گرانی ها قرار باشد ، مرحله دوم طرح اجرا شود ، برای بسیاری از خانواده ها امکان ادامه بهره مندی از حداقل های زندگی نیز سلب می شود. این سخن درستی که مردم برای شکم خود انقلاب نکردند، اما برای بهبود اوضاع در همه زمینه ها وارد صحنه شدند و باید به این خواسته به حق افکار عمومی توجه ویژه بشود.

مسئولان " مجلس در قانون گذاری های  دقیق و کاربردی" ، دولت در" اجرای درست قوانین کشور با نظارت کامل و در کمال پاک دستی " و قوه قضاییه نیز در " بخش رسیدگی به جرایم به خصوص جرایم بزرگ و میلیاردی" بدون مماشات به وظیفه خطیر خویش عمل کنند و اجازه ندهند دست آوردهای انقلاب به همین سادگی پایمال شود.  وقتی فقر و تنگدستی و مشکلات اقتصادی بر یک جامعه حاکم شود، نمی توان انتظار سلامت در آن جامعه را داشت و ناهنجاری ها خواه نا خواه  بستر می گشاید و اگر کنترل نشود به فاجعه تبدیل خواهد شد. فقر و گرانی ها و عدم تناسب بین درآمدها و هزینه ها با خود رشوه خواری ، رانت خواری ، کم فروشی ، گران فروشی ، اجحاف و تبعیض که از صفات بسیار زشت در هر جامعه ای به شمار می رود را توسعه می بخشند و نمی توان از چنین جامعه ای انتظار سلامت را داشت . به عنوان یک رسانه های تکلیف ما انعکاس مشکلات جامعه است و تلاش می کنیم در سلامت کامل این مسائل را منتقل کنیم به امید آنکه گوش شنوایی هم باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مرحله-دوم-طرح-هدفمند-اغاز-شد-!!؟.bos