شماره: 510167 تاریخ : 1399/01/14-03:34:56

بخشنامه شهرداری تهران برای فعالیت استارت‌آپ‌ها در دوره کرونا

مجوز سه ماه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در اماکن مسکونی صادر شد

فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، بخشنامه شهرداری تهران مبنی بر استقرار سه ماهه شرکت‌دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در اماکن مسکونی را لازم اما ناکافی می‌داند که با توجه به مدت زمان اندکی که در نظر گرفته، گرهی از مشکلات فعالان این حوزه باز نمی‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، شهرداری تهران طی بخشنامه‌ای به شهرداران مناطق 22گانه پایتخت، اجازه استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در اماکنی با کاربری مسکونی طی مدتی که بحران ویروس کرونا در کشور تداوم دارد را به مدت حداکثر سه ماه ابلاغ کرد.

در این بخشنامه که به امضای پیروز حناچی، شهردار تهران، رسیده و به تمامی شهرداری‌های مناطق مختلف تهران ابلاغ شده است، با اشاره به تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی به‌خصوص کسب‌و‌کارهای نوپا و دانش‌بنیان و یادآوری اینکه لایحه «هدایت و حمایت از زیست‌بوم نوآوری شهری» مراحل نهایی تهیه و تصویب را در شورای اسلامی شهر تهران طی می‌کند، بر حمایت شهرداران از کسب‌و‌کارهای نوپا تاکید شده‌است.

بر این اساس و طبق این بخشنامه، تمامی شرکت‌های استارت‌آپ و نوپا دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا زمان تصویب لایحه هدایت و حمایت از زیست‌بوم نوآوری شهری در شورای اسلامی شهر تهران، مجاز به استقرار در اماکن با کاربری مسکونی و بهره‌مندی از تسهیلات بند 24 ماده 55 قانون شهرداری‌ها به شرط عدم ایجاد مزاحمت برای سایر ساکنان مستقر در ساختمان هستند.

همچنین در این بخشنامه آمده است، در صورتی که منشا صدور آرای اجرای احکام، ایجاد مزاحمت برای ساکنان ساختمان‌های مسکونی و مجاوران و همسایگان آنها نبوده و از این حیث شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، شرکت‌ها و موسسات یاد شده مجاز هستند تا زمان خاتمه شرایط بحرانی، حداکثر به مدت سه ماه به فعالیت خود ادامه دهند.

در همین رابطه، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادنوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، در واکنش به صدور این بخشنامه و کارکردهای آن در شرایط فعلی برای زیست‌بوم نوآوری، با توجه به صدور مجوز سه ماهه برای استقرار و فعالیت استارت‌آپ‌ها در اماکن مسکونی، آن را چندان مفید ندانسته و معتقد است که مدت زمانی تعیین شده، نمی‌تواند کارکردی برای صاحبان این بخش از بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد.

فرزین فردیس البته عملکرد شهرداری تهران در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌ها و زیست‌‌بوم نوآوری طی یک سال اخیر را قابل دفاع ارزیابی کرد و فراهم کردن دسترسی به داده‌های آزاد و باز را از آن جمله دانست.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بازه زمانی سه ماهه تعیین شده در بخشنامه اخیر شهرداری تهران برای استقرار استارت‌آپ‌ها در اماکن مسکونی، در شرایط کنونی کشور نمی‌تواند بخش عمده‌ای از دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را رفع کند و نیاز به برنامه‌ریزی‌های درازمدت، ضروری است.

به گفته فردیس، از جمله اقداماتی که شهرداری تهران می‌تواند در اجرای آن سرعت بخشد، ایجاد مکانیزم شهر هوشمند و توسعه اقتصاد هوشمند در تهران است.

به گفته نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، شهر هوشمند صرفا در حمل‌و‌نقل هوشمند یا دسترسی آزاد به اینترنت در شهر خلاصه نمی‌شود بلکه منظور و هدف از شهر هوشمند این است که چگونه می‌توان فرآیندهای زندگی شهروندان در یک شهر را کم‌هزینه‌تر، پرسرعت‌تر و با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مجوز-سه-ماه-استقرار-شرکت‌های-دانش‌بنیان‌-در-اماکن-مسکونی-صادر-شد.bos