شماره: 312261 تاریخ : 1396/10/05-06:40:40

مجلس از پاسخ دکتر ربیعی قانع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر از پاسخ های دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه " بیمه کشاورزان " قانع شدند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس اعلام کرد: خوشحالم که در دولت دوازدهم، هفتمین سوال، فرصتی را برای من فراهم کرده که بتوانم  با پاسخ به این سوال مسائل و مشکلات سازمان مهمی مانند سازمان تامین اجتماعی را خدمت نمایندگان توضیح بدهم .

وی اشاره کرد: کمتر از یک ماه از جلسه غیر علنی مجلس گذشته که بنا به نظر رییس مجلس و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد و شما در آن جلسه حضور پیدا کردید که در آن گزارشی از بحران های سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی ارائه شد.
دکتر ربیعی ادامه داد: اگر امروز بگوییم که یکی از ابرچالش ها برای دولت و نظام سیاسی و همچنین برای دولت های بعد، صندوق های بازنشستگی هستند سخن گزافی نگفته ایم  و انتظار توجه در این زمینه را داریم.  اکنون از 18 صندوق فقط یک صندوق داریم که می توانیم این صندوق را اصلاح و پایدار بکنیم، که صندوق بتواند به وظایف خود عمل کند . وی ادامه داد: صندوق فولاد و دیگر صندوق‌هایی که در مقابل مجلس می‌آیند، بخش کوچکی از صندوق‌های ما هستند؛ بنابراین پایداری صندوق تامین اجتماعی مسئله مهمی به شمار می رود .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من از آقای کامران نماینده محترم سوال کننده  و نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس می‌خواهم شفافیت را در زمینه اضافه شدن افراد به بیمه شدگان ایجاد کنند. نمی‌توان به بهای اینکه به لایه های پایین اجتماعی برسیم، این امر را منوط کنیم به لایه دوم و آن  لایه را به سقوط بکشانیم .
دکتر ربیعی افزود: با منابع ناپایدار، صندوق ها و سازمان تامین اجتماعی، وضعیت ناخوشایندی پیدا می کنند.

صندوق های بیمه ای و صندوق های حمایتی را باید از هم جدا کرد

وی اضافه کرد: بنده خود در اصلاح ساختار صندوق ها، پیشنهاد چهار صندوقه شدن را دادم با این توضیح که یک صندوق را برای لایه های حمایتی و افرادی که می خواهیم از آنها حمایت کنیم قرار بدهیم. می‌توان هر کسی را با 20 سال سابقه بازنشسته کرد، ولی این افراد نباید سر سفره دیگری بنشینند و این سخن به معنای آن است که امروز از مستمری ناچیز کارگران، تعهدات جدید ایجاد نکنیم.
دکتر ربیعی خاطرنشان کرد:کل منابع سازمان تامین اجتماعی در سال 96 باید 80 هزار میلیارد تومان باشد، 58 هزار میلیارد تومان از محل وصول حق بیمه تامین می شود و 20 هزار میلیارد تومان همین تعهدات هیچگاه به دست ما نمی رسد .
وی گفت: بنده شما را به منابع و مصارف چند موضوع ارجاع می‌دهم و شما ببینید من چگونه می توانستم این منابع و مصارف را پیش ببرم؛ منابع و مصارف رانندگان، باربران و خادمان مساجد، اعتباری 637 میلیارد تومانی دارد ولی بار مالی آن سالانه بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص قالیبافان، بار مالی آن یک هزار و 300 میلیارد تومان است و اعتباری که دیده شده حتی یک دوم آن هم نیست و این پول زمانی که به تخصیص می رسد صفر است، پولی وجود ندارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه توضیح داد: حق بیمه دوران سربازی همین طور یا معافیت سهم بیمه کارفرمایان که بار مالی آن 2 هزار و  500 میلیارد تومان است ، ولی منبعی که دیده شده شاید به 300 میلیارد تومان هم نمی رسد؛ برای 2 میلیون نفر از اقشار خاص با بار مالی 3 هزار میلیارد تومان نیز وضعیت به همین گونه است. در خصوص (منابع) کارگران ساختمانی که در همین مجلس تصویب شد،  700 میلیارد تومان از آن به دست آمده که دو برابرش بار مالی برای صندوق داشته است .

وی اشاره کرد: برای انجام بهتر وظایف منابع باید پایدار باشند. این به آن معناست که ما می خواهیم به اقشار خاص برسیم و این اقشار خاص را تعمیم می دهیم به سفره ای که حق دیگران در آن هست.  من در اینکه این موارد در قانون است و باید آن را دنبال کنیم تردید ندارم ولی باید منابع را پایدار کنیم .
دکتر ربیعی خاطرنشان کرد: صندوق تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی بر اساس قانون موظفند در صورت داشتن منابع هر تعهدی که برایشان ایجاد می شود را اجرا کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد : 4 میلیون و 400 هزار نفر بهره بردار کشاورزی در کشور داریم، که 406 نظام صنفی سراسر کشور این افراد را معرفی کردند، حال اگر ما بخواهیم فقط 25 درصد از این بهره برداران را با متوسط دو نفر کارگر پوشش بدهیم، بار مالی آن در سال 97،  دو هزار و 461 میلیارد تومان است. شما فکر می کنید ما این را منوط کردیم به صادرات تره بار، که از آن فقط 18 میلیارد تومان حاصل شده و به همین اندازه هم اجرا شده است .
وی تصریح کرد: بنده ناچارم بر اساس حفظ منابع و مصارف سازمان عمل کنم و در انجام وظایفم کوتاهی نکردم .

طرح بیمه اجتماعی فراگیر را خود به دولت بردم

وی بیان کرد : سازمانی که سرپا ایستاده است و باید بین النسلی عمل کند را به زمین نمی کشند ، بنده خود طرح بیمه اجتماعی فراگیر را به دولت بردم و باید برای  6 میلیون ایرانی که هیچ گونه دفترچه بیمه تامین اجتماعی ای  ندارند فکری کنیم؛  اما بحث من این است که آیا باید دیگران را با پولی که کارگران بین‌ نسلی داده‌اند شریک کنیم؟
وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: 24 قلم تعهدآور امسال به تقریب 20 هزار میلیارد تومان بار مالی برای این سازمان ایجاد شده و ما بابت این موضوع هیچ پولی نگرفته‌ایم.
دکتر ربیعی یاد آورشد: ما با درایت عمل کردیم. در مجموعه اقتصادی تامین اجتماعی افراد سلامتی در هیأت مدیره هستند ، در گزارشات، کسی حقوق نجومی ندارد. ممکن است اگر افرادی هم  حقوق زیادی گرفته‌اند از آنها پس گرفته و با آنها برخورد شده است. مجلس به ما کمک کند که بار مالی ایجاد شده نسبت به این تعهدات تامین شود. 
وی ادامه داد : من پیشنهاد تشکیل صندوق اجتماعی فراگیر دادم ، این راه درست است، راه درست این نیست که ما یک صندوق پویا را به زمین بکشیم و به این منظور باید بودجه پایدار تعریف کنیم.
دکتر ربیعی خاطرنشان کرد: از هیات رئیسه مجلس می خواهم بودجه پایدار برای این بخش بگذارند. من بیشتر از همه این افراد را زیر پوشش بیمه‌ای می‌برم. اما من موظفم به اندازه‌ای که منبع می‌گیرم افراد را بیمه کنم. اگر بیش از این عمل کنم فردا شما بنده  را نقد نخواهید کرد؟
وی اظهار کرد : این اتفاقی بود که در موضوع صندوق های بازنشستگی افتاد، مگر خود شما نقد نکردید که چرا پای تعهدات طرح سلامت بدون پیش بینی منابع رفتید؟ مگر سوال نکردید؟ این موضوع هم مثل همین است.
وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد : مطمئن باشید من به دنبال انجام وظایفم هستم اما متاسفانه با این منابع موجود، رفتن به دنبال اجرای کامل آن به معنی تسریع در سقوط صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی است. در آن زمان نه آن کارگری که 30 سال پول داده است چیزی به دست می آورد و نه آن مستمری بگیری که به دنبال افزایش مستمری او هستم.
دکتر ربیعی اضافه کرد: امروز می خواهم که  در بودجه 97 برای موارد مطرح شده منابع پایدار بگذارید، بگویید برای این افراد، این منبع وجود دارد، اگر هر اندازه که شما اعتبار گذاشتید بنده تامین نکردم، آن موقع از من سوال کنید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص زنان شوهر از دست داده که باید حق بیمه به آنها تعلق بگیرد توضیح داد: در این خصوص این طور محاسبه شده است که هر کسی به ازای یک سال یک روز هم کار کرده باشد، آن را 10 سال محاسبه کنیم و به آن حق بیمه بدهیم این یعنی یک فرد حداکثر می‌تواند 36 میلیون تومان به ما پول بدهد و ما او را بیمه می‌کنیم و از آن طرف 40 سال می‌تواند با بچه‌هایش از ما پول بگیرد بدین معنی که یک میلیارد و 200 میلیون تومان به این فرد پول پس بدهیم.
وی با بیان این که محاسبات اکچوئری ( حوزه های بیمه عمر و طرح های مستمری ) پیچیده است، گفت: گفتیم از «ده هزارم حق ثبت اموال غیرمنقول» اینها را بیمه کنیم،  طبق محاسبات ، ما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، بار مالی آن بیش از یک هزار و 218 میلیارد تومان می شود در حالی که فقط یکصد و 12 میلیون تومان از این محل به دست آمده است.
وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی از نمایندگان مجلس خواست  همین امروز که تبصره 418 به مجلس می آید کمک کنند، افزود : شما همانجا برای ارتقای بیمه های اجتماعی پول بگذارید بهترین جا همان جاست، بیایید این کار را انجام دهید. منبع پایدار برای آن بگذارید، آن وقت بنده انجامش می دهم.
دکتر ربیعی اضافه کرد : اگر بررسی کنید، بنده چند برابر منابعی که دریافت می کنم کار انجام می دهم . 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما باید به این صندوق ها کمک کنیم،که منابع و مصارف آن ها متعادل شود .
دکتر ربیعی در پایان خاطرنشان کرد : ما و مرکز پژوهش ها کمتر از یک ماه پیش این آژیر خطر را به صدا درآوردیم  چرا که ایران رو به سالمندی است نباید سالمندی معلول شود و باید سالمند سالم در این دوران باشد و باید یک نظام بازنشستگی مناسب داشته باشد. قبول دارم تمام موارد را پوشش بدهیم و پیشنهاد پوشش 6 میلیون غیر بیمه شده را نیز دارم .

گفتنی است:  سوال حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در خصوص علت عدم اجرای کارفرمایان کشاورزان، عدم پرداخت حقوق همسر متوفیان سنوات قبل و عزل و نصبها در جلسه علنی صبح امروز(سه شنبه 5 دی ) مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

پس از اظهارات نماینده سوال کننده و توضیحات وزیر نمایندگان با 69 رای موافق،  103 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر پاسخ های وزیر را قانع کننده دانستند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مجلس-از-پاسخ-دکتر-ربیعی-قانع-شد.bos