شماره: 576462 تاریخ : 1400/01/16-05:27:35

متناسب سازی حقوق بازنشستگان، رفاه از دست رفته را باز می گرداند

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: طرح متناسب سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی قدرت خرید افراد را احیا می کند و این به مفهوم بازگشت رفاهی است که به دلیل تورم از دست رفته است.

به گزارش بانک و صنعت: هادی حق شناس درباره اثرات طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بیان کرد: طبیعتا اگر قدرت خرید کارکنان و بازنشستگان تقویت نشود، انگیزه بهره وری کارکنان بخش های عمومی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: آنچه که مسلم است حداقل در سه سال گذشته یا سال 96 به بعد، دستمزدها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافت.

حق شناس گفت: دولت در سال 92 تا 96 قدرت خرید کارکنان خود را با افزایش حقوق جبران کرد اما سال 97، 98، 99 یعنی در سه سال گذشته، افزایش نرخ تورم بیش از نرخ رشد دستمزدها بوده است. لذا در سال جاری یعنی 1400، مواردی مانند متناسب سازی ها می تواند بخشی از قدرت خرید از بین رفته افراد را احیا کند.

وی ادامه داد: احیای قدرت خرید از دست رفته، یعنی برگشت بخشی از رفاهی که به دلیل تورم از بین رفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: از طرف دیگر اجرای طرح متناسب سازی، حتما برای کارکنانی که مشغول به کار هستند، انگیزه ای خواهد شد.

او اضافه کرد: اجرای چنین طرحی نشان می دهد که دولت همواره به دنبال حفظ قدرت خرید کارکنان خود، چه آنهایی بازنشسته شده اند و چه کسانی که شاغل هستند؛ خواهد بود.

حق شناس یادآور شد: این اقدام ارزشمند است، زیرا کارکنان دولت منبع درآمد دیگری ندارند و فقط به همین دریافتی نگاه می کنند. لذا هرچقدر این دریافتی قدرت خرید کارکنان را افزایش دهد، انگیزه کار و بهره وری کارکنان را افزایش خواهد داد.

وی درباره اثرات اجرای طرح متناسب سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی عنوان کرد: پیشتر همواره بازنشستگان تامین اجتماعی بیش از بازنشستگان دولتی حقوق می گرفتند. چند سالی است که کارکنان دولت بیش از تامین اجتماعی حقوق دریافت می کنند. پر کردن این شکاف و تامین منابع به نفع دولت خواهد بود. به عبارت دیگر یک تبعیض ناروایی بود که به نظر می رسد در حال اصلاح است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت گام محکمی را در لایحه بودجه برای حذف این شکاف برداشته است. قریب به 90 هزار میلیارد تومان جهت رد دیون دولت به سازمان در نظر گرفته شده که می تواند پشتوانه خوبی برای متناسب سازی و تطبیق حقوق بازنشستگان باشد.

وی ادامه داد: دولت به حذف این شکاف ها اعتقاد دارد، به همین دلیل این رقم را در لایحه بودجه در نظر گرفته است. این اقدام به نفع بازنشستگان خواهد بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/متناسب-سازی-حقوق-بازنشستگان-رفاه-از-دست-رفته-را-باز-می-گرداند.bos