شماره: 490122 تاریخ : 1398/06/05-05:21:48

دژپسند:

ماکو، سکوی پرش اقتصاد آذربایجان‌غربی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: منطقه آزاد ماکو پیشران توسعه روابط ایران و ترکیه و سکوی پرش اقتصادی آذربایجان‌غربیبه شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، فرهاد دژپسند روز سه‌شنبه در چهارمین روز از گرامیداشت هفته دولت در سفر به منطقه آزاد ماکو در جمع مدیران و مسوولان استان اذربایجان غربی اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه از نظر مساحت، نعمتی است که می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی منطقه تاثیرگذار باشد. 

وی با بیان اینکه اگر مفهوم منطقه آزاد ماکو در ذهن خود تصور کنیم، می‌توانیم بسیاری از دغدغه‌ها را حل نماییم، افزود:‌ قابلیت‌ها و ظرفیت‌های طبیعی بسیاری از جمله کشاورزی و وجود ظرفیت های معدنی در ماکو می‌تواند پایه توسعه بوده و فرصت‌های خوبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم سازد. 

وی بر توسعه صنایع مبتنی بر کشاورزی و معدن نیز اشاره کرد و گفت: رفع معضل بیکاری و افزایش سطح درآمد مردم تنها با بهره‌گیری از این فرصت‌های اقتصادی امکان‌پذیر است. 

وی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو را از دیگر محورهای توسعه پایدار برشمرد و ادامه داد: این ظرفیت‌ها در صورت مدیریت بهینه می‌تواند نه تنها در توسعه منطقه بلکه رونق اقتصادی استان نیز تاثیرگذار باشد.

وی مدیرعامل جدید منطقه آزاد ماکو را از مدیران ملی و باتدبیر دانست و افزود: مدیران منطقه با همدلی و همراهی خود مدیرعامل جدید را همراهی کنند تا آینده‌ای روشن در انتظار این منطقه باشد.

دژپسند با اشاره به اینکه اقتدار اقتصادی در برابر دشمن منجر به شکست تهدیدها می‌شود اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم دسیسه‌های دشمنان تاثیری به بر ثبات کشور ما نداشته باشد، ناگزیریم که به اقتصادی پرتحرک و پایدار برسیم. 

وزیر اقتصادی و دارایی در سفری یکروزه به آذربایجان‌غربی علاوه بر بازدید از گمرک بازرگان و پایانه صادراتی، واحد تولیدی روکش ورق‌های ام‌دی‌اف را نیز افتتاح کرد؛ وی عصر امروز نیز در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌غربی شرکت می‌کند.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال غرب کشور واقع است.

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است. 

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ماکو-سکوی-پرش-اقتصاد-اذربایجان‌غربی-است.bos