شماره: 463979 تاریخ : 1398/02/16-05:37:07

یادداشت

مالیات و حقوق شهروندی

مالیات از منابع مهم درآمد دولت ها است. ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات در برنامه ریزی دولت برای ارائه خدمات مورد نیاز کشور در زمینه های گوناگون می شود.

بانک و صنعت، مالیات به دلیل تاثیر مستقیم و شگرف آن بر حاکمیت و اداره کشور، از اهمیت فراوانی در «حقوق عمومی» برخوردار است. شهروندان نیز همان طور که تکالیفی برعهده دارند، به موجب قانون، از حق و حقوقی هم برخوردار هستند. بر اساس قانون، یکی از تکالیف هر شهروند، پرداخت مالیات است. شهروندان، علاوه بر تکلیف قانونی که برای پرداخت مالیات برعهده دارند، از حقوقی نیز برخوردارند که به آن «حقوق شهروندی مودیان مالیاتی» می گوییم. بی شک، شناساندن این حقوق به جامعه و تلاش برای صیانت از این حقوق شهروندی، می تواند ضامن رشد پایدار درآمدهای مالیاتی دولت باشد. اگر مالیات در جامعه به خوبی تبیین نگردد و دیدگاه شهروندان درخصوص پرداخت مالیات مطلوب نباشد و به عنوان مثال برخی روندهای آن را غیرمنصفانه قلمداد کنند، چرخ اداره کشور نخواهد چرخید. 

مالیات و حقوق شهروندی در هر جامعه ای از اهمیت برخوردار است و دولت ها توجه ویژه ای نسبت به آن دارند. هر شهروند به عنوان عضوی از جامعه وظایفی را بر عهده خواهد داشت و از طرفی تحت حمایت دولت قرار خواهد گرفت. هر شهروند دارای حقوقی نسبت به دولت است که به روش های مختلف از این حقوق می تواند استفاده کند.از جمله حقوق شهروندی مربوط به مودیان می توان به حق رازداری، حق داشتن مترجم، مشاور، کارشناس مالیاتی، حق اعتراض، حق شکایت، حق ممیزی های معقول و حق دریافت توضیحات و اطلاع از قوانین و مقررات اشاره کرد که نظام مالیاتی کشور ملزم است آن را انجام دهد و حقوق شهروندی را رعایت کند.
عوامل زیادی در جامعه هستند که سبب شده اند مالیات و حقوق شهروندی مهم باشند و به آن توجه شود. شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه به گونه ای است که رعایت این حقوق و ارتباط موثر یک نیاز محسوب می شود. در جامعه امروزی به حضور پویا در جامعه برای کم کردن اختلاف ها و نا به سامانی ها در بین افراد و سازمان ها نیاز خواهد بود. با توجه به این مسائل، رعایت حقوق شهروندی در نظام مالیاتی یک امر مهم محسوب می شود و باید به آن توجه کرد. مالیات منبع درآمدی مهمی برای دولت است و برای هزینه های عمومی منبع خوبی به شمار می آید، با توجه به این مسئله مودیان مالیاتی اهمیت خاصی در نظام مالیاتی دارند. در این زمینه هم سازمان مالیاتی حقوقی دارد تا به تشخیص و دریافت مالیات بپردازد و هم مودی از حقوقی برخوردار است تا در این رابطه تعادل برقرار شود و اعتمادی دوطرفه شکل بگیرد.
بطور خلاصه این که مالیات و حقوق شهروندی مطلوب وقتی حاصل می شود که در آن هم به درآمد مالیاتی توجه شود و هم حقوق شهروندی رعایت شود. در نظام مالیاتی علاوه بر اینکه در حقوق شهروندی مودیان تحولی ایجاد شده است، برای ضمانت اجرای آن نیز برنامه ریزی صورت گرفته است. هدف از این برنامه ریزی این است که مودی مالیات خود را بپردازد و در صورتی که باید خسارت بپردازد به آن ملزم شود که در صورت وجود این شرایط، مالیات و حقوق شهروندی مطلوبی خواهیم داشت.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مالیات-و-حقوق-شهروندی-.bos