شماره: 312163 تاریخ : 1396/10/05-11:20:56

مالیات و اقتصاد مقاومتی

مالیات و درآمدهای مالیاتی را می توان از بزرگ ترین ابزارهای دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، تکیه دولت به منابع مالیاتی موجب کاهش وابستگی دولت به منابع نفتی،کاهش فاصله طبقاتی و توزیع درآمد، تثبیت نوسانات اقتصادی، تخصیص بهینه منابع و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و تامین منبعی با ثبات برای تامین درآمد دولت در رشد و توسعه اقتصادی به خصوص فعالیت های تولیدی و صنعتی است. بی شک نظام مالیاتی نقش ویژه ای در اقتصاد هر کشور بازی می کند. در نظام مالیاتی پایه و نرخ مالیاتی دو رکن اصلی محسوب می شوند. عملکرد این سیستم علاوه بر دولت، مردم و فعالان اقتصادی را نیز متاثر می سازد .

اقتصادمقاومتی روشی برای مقابله با محدودیت ها وتحریم‌ها علیه یک منطقه یا کشور می‌باشد. اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است.

برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد .هدف از اقتصاد مقاومتی استفاده از توان داخلی ومقاومت در مقابل تحریمها با ایجاد کمترین بحران است. شناخت نقاط ضعف ورفع آسیب پذیری وتهدیدات مهمترین اصل اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی، زمینه ای برای بازاندیشی وتامل درباره مسائل اقتصادی، اجتماعی وسیاسی فراهم می کند.

با این دیدگاه می توان نقاط قوت وظرفیت های ناشناخته و ضعف ها وکاستی ها را شناسایی کرد و نهایتا به مراحل و سطوح بالاتری رسید.
مالیات نمونه عینی مشارکت اجتماعی درتامین منابع عمومی در شرایط اقتصاد مقاومتی است.شهروندان با پرداخت مالیات به تامین بخشی از منابع مالی که به خاطر فشارها وتحریم ها امکان تحقق نداردکمک می کنند. ازطرف دیگر مالیات یکی از موثر‌‌ترین ابزارها در هدایت اقتصاد هرکشوری به‌شمار می‌‌رود.

درواقع دولت‌‌ها با استفاده از نظام مالیاتی، حاکمیت خود را در کشور اعمال کرده و به اقتصاد کشور برای رسیدن به هدف‌های ملی جهت می‌‌دهند.نظام‌‌‌های مالیاتی قادرندکه درحل و تخفیف مسائل و مشکلات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت اقتصادی و اجتماعی کشورها، کمک‌‌های بسیاری انجام دهند.
در همین راستا، توجه به اقتصاد مبتنی بر درآمدهای مالیاتی به جای اقتصاد مبتنی بر نفت، مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» در تاریخ 92/11/29 تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

بر اساس بند 17 ابلاغیه مذکور اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی مورد تاکید قرار گرفت. بر همین مبنا، در چارچوب ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سازمان امور مالیاتی کشور را برآن داشت اجرای طرح جامع مالیاتی را که طی چند سال گذشته در حال اجرا و عملیاتی شدن است و در عین حال یکی از بزرگترین پروژه های اقتصادی دولت به شمار می رود سرعت و شتاب مضاعف تری بدان دهد که نقش بی بدیل و مهمی در تحقق عملی اقتصاد مقاومتی ایفا خواهد نمود.
اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است. کوچک شدن فعالیت‌های اقتصادی دولت، پرداخت به موقع مالیات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی از مهمترین راهکارهای تحقق درآمدهای مالیاتی و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

سازمان امور مالیاتی کشور، برنامه های مهمی را برای ارتقای کارآمدی و انعطاف پذیری نظام مالیاتی در دست اجرا دارد که افزایش قابل توجه تامین هزینه های عمومی را به دنبال خواهد داشت.جلوگیری از فرار مالیات، شناسایی مودیان و منابع مالیاتی جدید و استفاده از طرح ها و برنامه های نوین از مهمترین اهداف و سرفصل های نظام مالیاتی به شمار می رود. از این رو بخش عمده ای از پروژه های سازمان امور مالیاتی کشور از جمله اصلاح قانون مالیات ها، طرح جامع اطلاعات مالیاتی کشور و قانون مالیات بر ارزش افزوده زمینه ساز تحولی بنیادین در نظام مالیاتی کشور شده اند.
در خاتمه باید گفت با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور، بی تردید نقش و جایگاه بی بدیل فرهنگ سازی مالیاتی در تحقق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی بر هیچ کس پوشیده نیست.

بر همین اساس، از طریق کلیه ابزار و امکانات موجود منجمله رسانه های ارتباط جمعی اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... می توان ضمن جلب و مشارکت بیش از پیش مودیان در تامین و رشد درآمدهای مالیاتی زمینه اجرای هر چه بهتر و مطلوب تر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور را نیز فراهم آورد. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مالیات-و-اقتصاد-مقاومتی.bos