شماره: 517693 تاریخ : 1399/05/22-01:30:47

مالیات مقطوع 98 برخی از صاحبان مشاغل

مالیات بخشی از ثروت یا درآمد اشخاص است که برای تامین هزینه های عمومی کشور به دولت پرداخت می شود. مالیات یکی از منابع اصلی دولت در بسیاری از کشورهای دنیا است و به موجب قانون و براساس اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت می شود.

بانک و صنعت، بر همین اساس و مطابق ماده 100قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه تنظیم و تا آخر خردادماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.
مطابق تبصره ماده مذکور، سازمان امور مالیاتی کشور می تواند برخی از مشاغل یا گروه هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. برابر مفاد بند (هـ) تبصره 8 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1398 "ده برابر" در متن تبصره ماده مذکور برای عملکرد سالهای 1397 و 1398 به "سی برابر" تغییر نمود.
از اینرو سازمان امور مالیاتی طی دستورالعملی صاحبان مشاغل گروه های دوم و سوم موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم را که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن ها در سال 1398 حداکثر سی برابر معافیت موضوع ماده 84 فوق (مبلغ 9.900.000.000 ریال) بوده مشمول این دستورالعمل دانسته که در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مردادماه سال 1399 (فرم مذکور در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان به نشانی https://tax.gov.ir قرار دارد) از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مصوب 1394/4/31و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند.
طبق این دستورالعمل مالیات صاحبان مشاغل برای عملکرد سال 1398 برمبنای مالیات قطعی عملکرد سال 1397، با میزان مالیات قطعی تا 2/5 میلیون تومان بدون افزایش، با میزان مالیات قطعی از 2/5 میلیون تومان تا پنج میلیون تومان با چهاردرصد افزایش، با میزان مالیات قطعی از پنج تا 10 میلیون تومان با هشت درصد افزایش و با میزان مالیات قطعی بیشتر از 10 میلیون تومان با دوازده درصد افزایش نسبت به عملکرد سال1397می باشد.
مودیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آن ها در سال 1398 بیش از مبلغ مذکور بوده است، مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلق با رعایت مقررات مربوط می باشند.
از جمله تسهیلات این دستورالعمل می توان به تقسیط مالیات مودیان اشاره نمود. صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا تا پایان مردادماه سال 1399 نداشته باشند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا پنج ماه به صورت مساوی تقسیط می شود. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.
صاحبان مشاغلی که سال 1398 اولین سال فعالیت آن ها بوده است، مشمول برخورداری از مفاد این دستورالعمل نبوده و مکلف به انجام تکالیف قانونی از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر می باشند.
همچنین هرگونه تغییر محل فعالیت در سال 1398 نسبت به سال قبل با عنایت به مفاد ماده 3 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم مشمول ثبت نام جدید بوده و مودی در محل فعالیت جدید مشمول این دستورالعمل نخواهد بود (به استثناء مشاغل موضوع آیین نامه مذکور که بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند).
آن دسته از صاحبان مشاغلی که مالیات تشخیصی عملکرد سال 1397 آنان به قطعیت نرسیده است در صورت تکمیل و ارسال فرم مربوط با اعمال درصدهای تعیین شده فوق الذکر به نسبت مالیات تشخیصی عملکرد سال 1397، مشمول این دستورالعمل خواهند بود. بدیهی است چنانچه مالیات عملکرد سال 1397 اینگونه مودیان در فرایند رسیدگی و دادرسی مالیاتی، کاهش یابد این امر تأثیری در میزان مالیات مقطوع پذیرفته شده عملکرد سال 1398 آن ها نخواهد داشت.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که بر اساس قانون حداکثر زمان برای تسلیم اظهارنامه مشاغل و مودیان حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه می باشد که این رویه در سال جاری به علت مواجه شدن با شرایط کرونایی و بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و نشست سران سه قوه بنا شده است که ب2 ماه تاخیر و حداکثر زمان تسلیم اظهارنامه های مالیاتی پایان مرداد می باشد.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مالیات-مقطوع-98-برخی-از-صاحبان-مشاغل.bos