شماره: 466527 تاریخ : 1398/03/29-02:36:22

یادداشت

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل یکی از انواع مالیات ها در قوانین مالیاتی ایران است، که بر اساس آن کسبه، تجار و بازرگانان، پیشه وران، اصناف و کلا همه ی اشخاصی که از اشتغال به شغل یا مشاغل آزاد، درآمد کسب می کنند به پرداخت نوعی خاص از مالیات به نام مالیات بر درآمد مشاغل ملزم اند.

بانک و صنعت، درآمد کسب می کنند به پرداخت نوعی خاص از مالیات به نام مالیات بر درآمد مشاغل ملزم اند. 
این مشاغل که گسترده‌ترین گروه مودیان در نظام مالیاتی محسوب می‌شوند، مختص اشخاص حقیقی است و براساس آن، درآمد آنها، پس از کسر معافیت ها، هزینه ها و استهلاکات، مشمول این نوع مالیات است. 
درآمد به دست آمده از طریق مشاغل که مشمول پرداخت مالیات می شود طبق ماده 94 قانون مالیاتهای مستقیم به سه دسته تقسیم می شوند; 1-کل درآمد فروش کالا; مانند درآمد فروشندگان مواد غذایی، فروشنگان قطعات کامپیوتر یا فروشندگان کالاهای الکترونیک و...، 2- کل درآمد فروش خدمات; مانند درآمد تعمیرکاران خودرو، آژانس های مسافربری و...; 3- سایر درآمدهای مالیات دهندگان که در فصل های دیگر قانون مالیات های مستقیم مشمول پرداخت مالیات نشده اند. 
صاحبان مشاغل براساس شاخص‌ها و معیارهایی از قبیل نوع و یا حجم فعالیت به شرح ذیل گروه‌بندی می‌شوند: 
گروه اول: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هرکدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد. 
گروه دوم: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد. هرکدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد. 
گروه سوم: مودیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند، جزء گروه سوم محسوب می‌شوند.
طبق ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک خود را با بر اساس قانون برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را براساس آنها تنظیم کنند. اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مکلف به تکالیفی از جمله ثبت نام در نظام مالیاتی، صدور صورتحساب و درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله در صورتحساب ها و قراردادها، استفاده از صندوق مکانیزه فروش، ارائه صورت معاملات فصلی، نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک فعالیت های شغلی خود با رعایت اصول و ضوابط تنظیم دفاتر تجاری، تنظیم و ارائه اظهارنامه براساس دفاتر و اسناد مذکور در مهلت مقرر قانونی و در نهایت پرداخت مالیات تکلیفی هستند.
همچنین صاحبان مشاغل مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه طبق نمونه‌ای که به‌وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد، تنظیم و تا آخر خردادماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت نمایند. 
مودیان می توانند از طریق درگاه‌های الکترونیکی سازمان (www.tax.gov.ir) با ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی از خدمات الکترونیکی نظام مالیاتی استفاده کنند چراکه مودیانی که مراحل ثبت‌نام الکترونیکی خود را کامل نمایند، از مزایای تسهیلات خدمات الکترونیکی نظیر امضای الکترونیکی در فرایندهای مالیاتی، پرداخت الکترونیکی و تسلیم الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی و … برخوردار خواهند گردید.
صاحبان مشاغل با استفاده از خدمات الکترونیکی، ضمن صرفه‌جویی درزمان، می‌توانند هرلحظه از شبانه‌روز نسبت به ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام کنند، علاوه بر این ایستادن در صف و نوبت برای ارائه اظهارنامه و اتلاف زمان دیگر هیچ معنایی ندارد.
این افراد همچنین با ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات در مکان دلخواه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری آن‌ها به ادارات مالیاتی نیست و تردد و رفت‌وآمدهای غیرضروری کاهش می‌یابد، صاحبان مشاغل می‏توانند نسبت به صدور قبض مالیات از طریق سامانه اقدام نمایند و هم‌زمان مالیات را با استفاده از تمامی درگاه‌های موجود ازجمله اینترنت، دستگاه‌های POS و یا مراجعه به شعبه‌های بانکی پرداخت نمایند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مالیات-بر-درامد-مشاغل.bos