شماره: 515338 تاریخ : 1399/04/14-11:47:41

مالیات ابزاری قدرتمند در دست دولت برای ایجاد جهش تولید

قدرت و رشد اقتصادی در جهان امروز یکی از مولفه های اصلی قدرتمند شدن کشورها به شمار می رود. این مهم اما در گرو رونق یافتن کسب وکارهای مولد و شفاف در هر جامعه ای است.

بانک و صنعت، در کشورهایی مانند ایران که دولت نقش تعیین کننده ای در اقتصاد دارد و به بیان دیگر اقتصاد دولتی است، وجود منابع مالی در دستان دولت نقشی تعیین کننده در رشد اقتصادی از طریق ایجاد زیر ساخت ها و کمک به رشد و رونق تولید ایفا می کند. یکی از منابع مالی مهم و قدرتمندی که می تواند در هر شرایطی حتی شرایط تحریمی، دولت را در این امر یاری نماید، منبع مالیات است.
نگاهی به تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که این ابزار مالی در حال حاضر در این کشورها، نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در هدایت نقدینگی به سمت کسب و کارهای مولد ونیز تامین هزینه های دولت در تامین خدمات عمومی دارد.بی توجهی به منبع مهم و قدرتمند مالیات در حالی صورت می گیرد که کشور به دلیل تحریم های شدید بر اصلی ترین بخش اقتصادی خود یعنی نفت، دچار کمبودهای شدید مالی در تامین هزینه های عمومی و نیز ایجاد زیرساخت های لازم برای رشد و توسعه اقتصادی است. برای حرکت در این راستا، دولت نیازمند حمایت هایی از جمله حمایت های مالی از اقتصاد مولد است، منابع مالی حاصل از مالیات می تواند علاوه بر تامین کسری بودجه دولت، بهترین تکیه گاه مالی دولت در انجام وظایف خود در راستای جهش تولید باشد.
تحقق نقش مالیات در ایجاد جهش تولید در گرو دو اقدام بسیار مهم است. اولین اقدام بستن گلوگاه های فرار مالیاتی مانند حذف معافیت های مالیاتی در کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، ثروتمندان بخش اعظمی از درآمدهای مالیاتی دولت را تامین می نمایند. در سال 2016، قریب به 70 درصد درآمد مالیاتی دولت آمریکا را دهک نخست درآمدی در این کشور تامین کرده است درحالی که پنج دهک پایین آن تنها 3 درصد در درآمدهای مالیاتی سهم داشته اند.
از سوی دیگر، ممانعت از فرار مالیاتی اقشار ثروتمند ازطریق وضع مالیات بر انباشت ثروت و نیز شفافیت تراکنش های بانکی می تواند این منابع را به جای سرازیر شدن در بازارهای غیر مولد و تورم زا از طریق ابزارهای دولتی به سمت کسب و کارهای مولد هدایت نموده و کمک شایانی به تحقق جهش تولید نماید.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مالیات-ابزاری-قدرتمند-در-دست-دولت-برای-ایجاد-جهش-تولید.bos