شماره: 520263 تاریخ : 1399/07/06-12:10:33

در نشست تخصصی کمیته ارزی اتاق ایران مطرح شد؛

لزوم اصلاح نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی

نشست تخصصی کمیته ارزی اتاق ایران با حضور نمایندگان بانک مرکزی و گمرک تشکیل و در آن فعالان اقتصادی، اصلاح نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی را خواستار شدند.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل ازپایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران، در ابتدای این نشست، آقای کیوان کاشفی، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با اشاره به نشست روز بیست ودوم بخش خصوصی با رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده، مقرر شد، ارزش پایه صادراتی براساس توافق اتاق ایران، گمرک و بانک مرکزی تعدیل، جلسات هفتگی با حضور نماینده های بخش های مختلف صادراتی با بانک مرکزی تشکیل، برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی تمهیدات ویژه و برای صادرات به کشور های منطقه مانند عراق، افغانستان که مبادله با آن ها با ارز دلار نیست، شرایط خاصی در نظر گرفته شود.

همچنین آقای محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره پایه های صادراتی گفت: مشکل اصلی تعیین ارزش پایه صادراتی این است که گمرک و نماینده های آن قیمت را از عمده فروشی ها تهیه و آن را تقسیم بر نرخ دلار می کنند؛ زمانی این نرخ نیمایی بود و زمانی نرخ 4200 تومانی؛ تفاوت این نرخ که اکنون از 2.5 برابر بیشتر شده نشان می دهد پایه صادراتی و تعهدی که از صادرکننده گرفته می شود دقیق نیست؛ از این رو صادرکننده بدحساب شناخته و کارتش تعلیق می شود و اگر هم بخواهد خوش حساب باشد باید ارز را از بازار آزاد خریداری کند البته این موضوع با دستور آقای دژپسند در وزارت اقتصاد و دارایی بررسی شد و آنچه در آنجا مورد تأیید قرار گرفت ریالی شدن اظهارنامه صادراتی بود.

رونق کارت های یک بارمصرف

لاهوتی ادامه داد: البته گمرک در این حوزه همکاری می کند، اما به قدری سرعت افزایش یا تغییر نرخ ها بالاست که تغییرات در گمرک به پای تغییرات نرخ های کالا ها نمی رسد که نتیجه این رویه، رونق کارت های یک بارمصرف است و یا صادرکننده با هویت، کار خود را متوقف می کند.

آقای علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در ادامه این نشست از غلط بودن شیوه محاسبه پایه صادراتی گفت؛ نماینده های گمرک قیمت عمده را در نظر می گیرند؛ اگر این قیمت ها به روز نباشد 30 درصد تعهد صادرکننده بالاتر می رود؛ یعنی 30 درصد تعهد ارزی کاذب به صادرکننده تحمیل می شود. اما سؤال این است که آیا در این محاسبه ها هزینه صادرکننده از جمله بارنامه، ترخیص، پول سوخت، مسائل مرتبط با تحریم و مسائل صرافی که همه به ارز محاسبه می شود در نظر گرفته می شود یا خیر؟

شریعتی مقدم گفت: ما برای پایه صادراتی سال 1398 و 1397 حدود 50 درصد اصلاح می خواهیم؛ افرادی که می توانند تعهد خود را ایفا کنند تشویق شوند و آن ها که قادر به ایفای تعهد نیستند حمایت شوند تا بتوانند از این مرحله عبور کنند ضمن اینکه اگر می خواهید طلبی را از صادرکننده بگیرید بر مبنای واقعیت باشد.

آقای صدرالدین نیاورانی، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران هم گفت: در حوزه میوه و تره بار صادرات به افغانستان، دبی و عراق با اظهارنامه ریالی می تواند بخشی از مشکلات را حل کند. در آنجا بازرگان و طرف فروش ایرانی است و با ریال کار می کنند. البته ما صادرات ارزی هم داریم یعنی در هندوستان و اروپا ابزار کار دلار است که در آنجا باید نرخ پایه صادراتی درست و براساس واقعیت روز باشد.

آقای سیدرضا نورانی، فعال اقتصادی در ادامه این نشست گفت: امروز نرخ پایه صادراتی در گمرک برای گوجه فرنگی 500 دلار برای یک تن در نظر گرفته شده است درحالی که در بازار 100 دلار فروخته می شود. قیمت انگور را 749 دلار در یک تن در نظر گرفته اند، یعنی انگور را کیلویی 20 هزار تومان در نظر گرفته اند. هندوانه تنی 535 دلار یعنی کیلویی 11 هزار تومان، یک تن آلو سیاه 855 دلار، هلو انجیری 749 دلار در یک تن. ما چطوری این تفاوت قیمت را جبران کنیم؟ اگر می خواهید صادرات نکنیم اعلام کنید. چرا همه را خطاکار اعلام می کنید؛ چرا همه را به مسیر کارت یک بار مصرف و قاچاق هدایت می کنید؟

در ادامه آقای صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: به عنوان نماینده بانک مرکزی تأکید می کنم که صادرات ریالی معنی ندارد، صادرات با ارز است و ما باید مشکلات بازگشت ارز را حل کنیم.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/لزوم-اصلاح-نحوه-محاسبه-ارزش-پایه-صادراتی.bos