شماره: 312207 تاریخ : 1396/10/05-03:35:17

لبنیات گران نشد، به قیمت واقعی رسید

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: در روزهای اخیر، قیمت محصولات لبنی به نرخ واقعی خود در بازار رسید که این امر به معنای گرانی نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی به نرخ واقعی خود در بازار رسید، اظهار کرد: در روزهای اخیر، اکثر برندهای لبنی قیمت‌های جدید محصولات خود را منطبق بر اسناد و مدارک بهای تمام شده تولید تغییر دادند که این امر به معنای گرانی نیست.

 وی با اشاره به اینکه دولت برای کارخانجات لبنی حدود 17 درصد سود قانونی لحاظ می‌کند، افزود: در بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان حمایت، اکثر شرکت‌های لبنی کوچک زیان ده بودند و کارخانه‌های بزرگ و متوسط تنها با حاشیه سود 1.5 تا 1.8 درصد توانستند خود را سرپا نگه دارند که از این رو قیمت‌های فعلی موجود در بازار بیانگر نرخ واقعی محصولات است.
باکری در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت محصولات لبنی می‌تواند کاهش مجدد سرانه مصرف لبنیات را به همراه داشته باشد، گفت: انجمن با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه به صورت مستقل در حال بررسی علل کاهش سرانه مصرف و راهکارهایی برای جبران این موضوع است که به‌زودی گزارشی جامع در این باره ارائه خواهد شد.
دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: انجمن پس از بررسی‌های لازم، گزارش جامع علل کاهش سرانه مصرف لبنیات را به معاون اول رئیس جمهور، شورای عالی سلامت و وزارت بهداشت ارجاع خواهد داد تا در نهایت برنامه عملی برای رشد سرانه مصرف لبنیات به کار گرفته شود.
* درآمد کنونی خانوار، جوابگوی تأمین اقلام مورد نیاز نیست
 وی شکاف بین درآمد خانوار و بهای تمام شده محصولات لبنی را از علل اصلی کاهش سرانه مصرف لبنیات در سال های اخیر دانست و افزود: شکاف بین درآمد خانوار و بهای تمام شده تمامی اقلام مورد نیاز خانوار اعم از مواد غذایی و سایر کالاهای مصرفی به حدی است که درآمد کنونی افراد جوابگوی آن نیست و انتظار می رود جهت تطبیق درآمد و هزینه خانوار ایرانی و کمک به اقشار آسیب پذیر تمهیدات بکری به کار گرفته شود.
 باکری در پاسخ به این سوال که پرداخت یارانه می‌تواند راهگشای مناسبی جهت افزایش قدرت خرید خانوار باشد، تصریح کرد: اگرچه پرداخت یارانه می‌تواند امری موثر در جهت از بین بردن شکاف بین درآمد خانوار و بهای تمام شده اقلام مورد نیاز به شمار رود؛ اما  با بهره‌گیری از تجربه‌های موفق سایر کشورهای دنیا باید کالاهای مورد نیاز را به صورت اعتباری در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم. /باشگاه خبرنگاران
 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/لبنیات-گران-نشد-به-قیمت-واقعی-رسید.bos