شماره: 312210 تاریخ : 1396/10/05-03:42:57

لایحه بودجه 97 در بخش کشاورزی نیاز به تغییرات کلی دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی خواهان تغییرات کلی در بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال 97 است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ یوسف داودی در حاشیه بازدید از یک واحد تولید داروهای دامپزشکی در سمنان افزود: در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97 در بخش کشاورزی آنچنان اعتباری پیش بینی نشده که بتواند نیازها را پوشش دهد.

لایحه بودجه سال 97 روز نوزدهم آذر 96 از سوی دکتر روحانی رییس جمهوری، با پیش بینی سقف یک هزار و 194 تریلیون تومانی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهم کشاورزی در لایحه بودجه 97 پاسخگوی نیازها نیست، تاکید کرد: سهم بخش‌های مختلف کشاورزی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97 نمی‌تواند نیازهای این حوزه را برطرف کند.
وی اضافه کرد: لایحه بودجه 97 مشکلات خاص خود را دارد و در حوزه کشاورزی، اول برای خریدهای تضمینی که در گذشته مشکلات اعتباری داشت، برای کشاورزان و دامداران مشکل جدی ایجاد خواهد کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه بودجه 97 در کمیسیون کشاورزی مجلس در هفته گذشته و این هفته با پیشنهاد اصلاح جدی و قوی در بودجه بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: در بخشی مانند پیشگیری از بیماری‌ها و تامین واکسن ها و داروهای دام و طیور برای بیماری‌های حادی مانند تب برفکی و آنفلوانزا برای کل کشور در لایحه بودجه 97 رقمی درنظرگرفته شده که فقط برای یک استان کافی است.
داودی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه هدفگذاری هایی مانند افزایش مصرف شیر در کشور گنجانده شده بود تا سرانه پایین مصرف جبران شود، گفت: در لایحه بودجه 97 این رویکرد محقق نشده ولی سازمان برنامه و بودجه برای جبران این مسایل در بودجه سال آینده قول هایی داده، به ویژه اعتبارات پیشگیرانه برای بیماری های دام و طیور و افزایش مصرف شیر به منظور پیشگیری از پوکی استخوان افزایش یابد.
وی یادآور شد: مصرف سرانه گوشت مرغ در کشور کم شده است، برای ترمیم این کاهش مصرف در کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجموعه پیشنهادهای اصلاحی برای لایحه بودجه 97 داده اند که سازمان برنامه و بودجه نیز برای استفاده از سرجمع اعتبارات برای جبران این مسایل قول مساعد داده است.
داودی گفت: مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در ردیف های بودجه پیش بینی کرده است، از سوی دیگر، اگر یارانه بین 20 تا 30 میلیون نفر در کشور حذف شود، مجلس توصیه می کند از محل همین درآمد برای تولید و اشتغال به ویژه در بخش تامین مواد غذایی در بخش کشاورزی هزینه شود.
وی با بیان اینکه کمبود آب، ایران را تهدید می کند و در مصرف بهینه و مدیریت آب موفق نبودیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمق چاه های آب قابل توجه افزایش یافته و از 300 متر آب چاه ها شور است و نیاز به تصفیه دارد، در برنامه ششم توسعه، پیش‌بینی شده بود درصدی از آب نوشیدنی کشور از دریاها تامین شود، ولی مجلس شورای اسلامی از عملیات اجرایی این بخش رضایت ندارد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون برنامه ششم در زمینه مدیریت آب و کشاورزی اگر اجرایی شود راهگشاست، افزود: دولت در لایحه بودجه سال آینده ردیف هایی برای حل مشکلات آب درنظر گرفته، ولی با این لایحه، به چشم انداز تعیین شده برای پنج سال آینده نخواهیم رسید.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر سال هزاران هکتار از زمین های کشور غیرقابل کشت می شود که به این ترتیب تولید علوفه کاهش می یابد، افزود: الان از 22 کشور گوشت وارد می کنیم که با روند خشکسالی های فعلی این روند افزایش خواهد یافت و این مسایل باید در لایحه بودجه 97 لحاظ می‌شد.
با حضور علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی و چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از واحدهای تولیدی داروهای دامپزشکی، سامانه سمند (ارایه خدمات الکترونیکی مانند ثبت سوابق بهداشتی تولیدکنندگان دام) در اداره کل دامپزشکی استان سمنان به صورت نمونه کشوری افتتاح شد.
استان سمنان با 40 درصد تولید داروی دامپزشکی کشور، قطب داروسازی دامپزشکی است و تا پایان سال نیز هفت واحد تولیدی به بهره برداری می رسد. 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/لایحه-بودجه-97-در-بخش-کشاورزی-نیاز-به-تغییرات-کلی-دارد.bos