شماره: 350037 تاریخ : 1397/03/10-02:49:05

گزارش

قاچاق پیاز زعفران ایران به چین و افغانستان تهدیدی جدی برای زعفران ایران

کشورهای اسپانیا و امارات با تغییر در بسته بندی زعفران ایرانی بعنوان محصول خودشان این طلای سرخ ایرانی را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

بانک و صنعت؛ زعفران بعنوان کالای غیرنفتی نقش مهمی در صادرات ایران دارد بطوری که ایران 96 درصد از زعفران مصرفی دنیا را تامین می‌کند که 92 درصد سهم تولید زعفران مختص به خراسان رضوی و خراسان جنوبی است و 8 درصد دیگر از تولید این محصول سهم استان های دیگر است.

هرساله در ایران به سطح زیر کشت زعفران افزوده می‌شود، سال 93، 83 هزار هکتار زمین زعفران در ایران وجود داشت که این سطح در سال 95 به 105 هزار هکتار و در حال حاضر به 107 هزار هکتار رسیده است، علت این افزایش سالیانه را می‌توان به گسترش خشکسالی در ایران اشاره کرد که بسیاری به کاشت زعفران روی آورده‌اند.

در یازده ماهه سال 96، 206 تن زعفران به ارزش 286 میلیون دلار از ایران به کشورهای دیگر صادر شد که در مقایسه با سال 95 رشد 18 درصدی و از نظر وزنی رشد 17.5 درصدی داشته است.

از خریدارن زعفران ایرانی می‌توان به امارات، انگلستان، آلمان، چین، فرانسه، پاکستان، قطر، بحرین، ایتالیا، سنگاپور و فیلیپین اشاره کرد.

در این میان کشورهای اسپانیا و امارات با تغییر در بسته بندی زعفران ایرانی بعنوان محصول خودشان این طلای سرخ ایرانی را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

به غیر از ایران 7 الی 8 کشور دیگر هم زعفران تولید و صادر می‌کنند که برخی از آنها رقیب بازار زعفران ایران هستند.

قاچاق پیاز زعفران ایران به چین و افغانستان تهدیدی جدی برای زعفران ایران است که طبق گفته کارشناسان تنها راه حل این معضل شناسنامه‌دار کردن محصول و افزایش بازارهای صادراتی است.

در حال حاضر قیمت هرکیلو گرم از زعفران ایران در بازار جهانی 900 تا 1200 دلار است.

 

اخبار مرتبط


 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/قاچاق-پیاز-زعفران-ایران-به-چین-و-افغانستان-تهدیدی-جدی-برای-زعفران-ایران.bos