شماره: 520846 تاریخ : 1399/07/15-01:01:36

فناوری هایی که آینده صنعت و اقتصاد را متحول می کنند

در وبینار «معرفی تغییرات نمایی اقتصاد فناوری» که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، علیرضا کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد که میلیاردها دلار سرمایه و بهترین مغزهای دنیا در حال استفاده و بهبود فناوری ها هستند تا زندگی بشر را عوض کنند. با ورود نسل جدید این سرعت افزایش پیدا خواهد کرد. در عین حال مدل کسب و کار تغییر و ایده بعدی از هر جای دنیا می تواند ظهور کند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از اتاق بازرگانی تهران، پس از آنکه علیرضا کلاهی، عضو هیات نمایندگان و نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران گزارشی از «10 مگاترند آینده اقتصاد فناوری و تصویر آن بر اقتصاد ایران» ارائه کرد، با اقبال فعالان اقتصادی روبه رو شد. بر این اساس مقرر شد که این گزارش در قالب یک وبینار در نشست مشترک دو کمیسیون «صنعت و معدن» و «بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید» اتاق بازرگانی تهران ارائه شود که این وبینار با حضور اعضای دو کمیسیون و دیگر فعالان اقتصادی برگزار شد.

این نشست هم چنین به صورت زنده و مستقیم از سایت و اینستاگرام اتاق بازرگانی تهران پخش شد و همه فعالان اقتصادی و علاقمندان توانستند این وبینار را به صورت زنده مشاهده کنند.

کلاهی صمدی در ابتدای گزارش خود با بیان اینکه «تلفیق فناوری ها، عصر جدیدی را برای ما رقم می زند» ادامه داد: عصر تلفیق فناوری ها که هوش مصنوعی، چاپ سه بعدی، تولید بافت های زنده، حسگرها، واقعیت افزوده و بلاکچین بخشی از آن است، آغاز شده و هیچ قسمتی از زندگی، کسب و کار یا محیط انسان بدون تغییر نخواهد بود. بدین ترتیب، کاهش تصاعدی بهای پردازش، موتور محرک تغییرات نمایی بوده است. فناوری های نوین، در ابتدای امر کمی بیش از انتظار، زمان می برند تا جا بیفتند و سپس بسیار سریع تر از آنچه فکر می کنیم همه گیر و کارا می شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه «وفور، ارزانی و همگانی شدن» را به عنوان نخستین مگاترند اقتصاد فناوری معرفی کرد و گفت: فناوری و پیشرفت آنچه قبلا نایاب بوده است نظیر پرواز، آب، غذا، سلامت و طول عمر را در دسترس قرار می دهد.

کلاهی سپس «شبکه جهانی و اتصال همه افراد به اینترنت» را به عنوان یکی دیگر از مگاترند ها مورد اشاره قرار داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد تا سال 2022 حدود 7 میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت متصل شوند و در سایه این تحول بازارهای جدید، مغز ها و ایده های جدید نیز امکان ظهور پیدا خواهند کرد.

«اینترنت اشیا» سومین تغییر نمایی فناوری بود که کلاهی به آن اشاره کرد و گفت: در سال جاری 20 میلیارد دستگاه به یک تریلیون حسگر متصل خواهد شد و تا سال 2030 حدود 500 میلیارد دستگاه به 100 تریلیون حسگر اتصال خواهد یافت.

تغییر نمایی دیگری که او آن را مورد اشاره قرار داده «در دسترس بودن اطلاعات کامل و دقیق» بود. کلاهی در این باره گفت: با گسترش حسگرها و ارتباطات، دسترسی به اطلاعات آنی و دقیق خواهد بود. در چنین شرایطی حفظ بودن مهم نیست، مهم آن است که بدانی چه بپرسی. تحولات به سمت و سویی پیش می رود که برای مثال از امسال برای هیچ شغلی در شرکت هایی نظیر گوگل، تسلا و نتفلیکس، ارائه مدرک تحصیلی الزامی نخواهد بود و توانایی فرد، خلاقیت و عملکرد او در کار تیمی ملاک استخدام خواهد بود. بنابراین لازم است این تحولات در آموزش های ما در ایران مورد توجه قرار گیرد.

او که در باب «در دسترس بودن اطلاعات کامل و دقیق» سخن می گفت، ادامه داد: اکنون، گوگل پروژه ای بر مبنای هوش مصنوعی در دست دارد که اگر پرسشی بر بستر گوگل مطرح شود 120 هزار کتاب را در نیم ساعت جست وجو کرده و پاسخ می دهد. این قابلیت البته هم چنان در حال تقویت است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس به «افزایش توان فیزیکی و مغزی با تلفیق ماشین» پرداخت و گفت: به زودی شاهد افزایش تصاعدی دانش، هوش و توان از طریق این تلفیق خواهیم بود. اکنون میلیارد ها دلار سرمایه به این حوزه روانه شده و برآورد ها این است که به زودی با صرفه جویی در وقت و افزایش توان پرسنل، تریلیون ها دلار ارزش جدید خلق شود.

او افزود: اتصال مغز به ابراطلاعات نیز به فاصله چند ساله رخ خواهد داد. افزون بر این، فارغ از توسعه توان مغزی انسان از طریق تلفیق با الکترونیک، یکی از تحولاتی که رخ خواهد داد، تولید آواتار هایی است که تحت سیستم یادگیری ماشین هستند؛ ماشین های هوشمند که دقیقا مانند افراد خواهند بودMachine learning avatar .

«افزایش طول عمر مطلق و مفید» ششمین مگاترندی بود که کلاهی صمدی به آن اشاره کرد و درباره آن گفت: نصب سنسور در داخل بدن انسان، طراحی داروهای هوشمند و اختصاصی، چاپ سه بعدی اجزا بدن و شناسایی و از بین بردن سلول های پیر از ویژگی های این تحول است؛ به نحوی که پیش بینی های جدی روی افزایش طول عمر وجود دارد. برخی معتقدند اگر انسانی تا سال 2035 زنده بماند، انتظار عمر200 ساله یا نامحدود برای او دیگر محال نخواهد بود. برخی هم می گویند نسلی که اکنون به دنیا می آید کمینه انتظار طول عمر آن 150 سال است.

او ادامه داد: تکنولوژی های مختلفی که اکنون شرکت ها روی آن سرمایه گذاری می کنند، نصب حسگرهایی در داخل بدن است و این تغییر پارادایمی در علم پزشکی ایجاد خواهد کرد. با نصب حسگر در بدن و پیش بینی مشکلات جسمی افراد، هم هزینه های پزشکی کاهش پیدا خواهد کرد و هم طول عمر افزایش می یابد. در عین حال، طراحی داروهای هوشمند نیز به طول عمر انسان کمک می کند، چنانکه اکنون ویروس هایی در حال چاپ سه بعدی هستند که مستقیما به سلول های سرطانی حمله می کنند. حتی پیش بینی می شود، چاپ سه بعدی اعضای بدن نیز انجام گیرد؛ بر این اساس، کلیه اولین قطعه بدن خواهد بود که چاپ می شود و در سال 2023 این امر محقق خواهد شد. می توانید تصور کنید کیفیت زندگی هزاران نفری که اکنون در صف پیوند کلیه هستند، به چه سرعت و به چه نحوی تغییر خواهد کرد.

کلاهی به تکنولوژی های دیگری برای از بین بردن سلول های پیر که منجر به بیماری هایی چون آلزایمر و سرطان می شود اشاره کرد و گفت: دانشمندان هم اکنون در حال چاپ سه بعدی لاله گوش و پوست هستند و البته چاپ مویرگ ها نیز در ایستگاه فضایی در شرایط بدون جاذبه در حال انجام است و پیش بینی می شود که در سال های آینده به اهداف خود دست یابند.

به گفته او حوزه دیگری که در مسیر تغییرات نمایی فناوری قرار گرفته، «تکنولوژی حمل و نقل خودران و برقی» است. او در این باره توضیح داد: کاهش هزینه حمل و نقل و بهبود لجستیک از مهمترین اهداف این تغییرات است و 4 تریلیون دلار صنعت بیمه، خودرو های سنتی و .. در معرض دگرگونی هستند. تغییرات در این بخش مختل کننده صنعت نفت، خودروسازی و بیمه خواهد بود. در پی این تغییرات است که رانندگان بسیاری در سراسر جهان با خطر بیکاری مواجه می شوند. چنانکه پیش بینی ها حاکی از آن است که تنها در آمریکا 4.5 میلیون نفر که شغل شان جابه جایی بار و مسافر است شغل خود را از دست خواهند داد. بنابراین ضرورت بازآموزی آنها برای ورود به حوزه های جدید احساس خواهد شد.

او به بیان اینکه «به دلیل افزایش جدی ایمنی خودرو ها، بیمه ای در کار نخواهد بود» ادامه داد: بیشتر کشور های اروپایی اعلام کرده اند که از سال 2030 تردد خودروهای احتراق درونی را ممنوع خواهند کرد. همچنین شرکت تسلا پیش بینی کرده که تا سال 2025 خودروی برقی 25 هزار دلاری را به بازار عرضه خواهد کرد. این به معنای آن است که آینده ای برای خودروهای بنزینی نمی توان متصور بود. البته پیش بینی این است که کار به ممنوعیت نمی رسد و اقتصاد کار خود را می کند.

کلاهی صمدی در ادامه گفت: چاپ سه بعدی پیشرفته هم تولید و هم طراحی را متحول خواهد کرد. به عبارت دیگر، اتوماسیون پیشرفته، رباتیکس و چاپ سه بعدی پارادایم تولید و تجارت را در جهان دگرگون خواهند کرد.

موضوع دیگری که او بر آن دست گذاشت، «انرژی های تجدیدپذیر» بود. کلاهی در این باره گفت: در دوره ظهور و رشد فناوری های نمایی در جهان، صنعت انرژی تجدیدپذیر به سرعت جای انرژی فسیلی را با توان بالاتر و قیمت پایین تر خواهد گرفت. برآوردها حاکی از آن است که هزینه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر از هزینه نگهداری نیروگاه های قدیمی ارزان تر خواهد شد و بسیاری از کشورها به ناچار نیروگاه های فسیلی را خاموش خواهند کرد.

او با بیان اینکه «بخش انرژی بیشترین تاثیر را بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت» ادامه داد: گفته می شود سال 2019 سال اوج مصرف نفت در دنیا بوده و جهانیان دیگر با این میزان مصرف نفت مواجه نخواهند شد و پیش بینی مراکز معتبر تحقیقاتی بین المللی بر این است که عملا تا 20 ساله آینده تقاضایی برای نفت و گاز وجود نداشته باشد. از این رو در ایران نیز باید بررسی شود که کشور تا چه میزان آمادگی برای ورود به این دوره را دارد.

کلاهی در ادامه با طرح این پرسش که «با رفع محدودیت های مغز انسان توسط ماشین چه تحولاتی رقم خواهد خورد؟» توضیحاتی درباره هوش مصنوعی به عنوان دهمین مگاترند حوزه فناوری ارائه کرد و گفت: آینده دنیا توسط برندگان این حوزه تعیین خواهد شد. کسانی آینده را در دست دارند که بتوانند از این تکنولوژی ها به درستی استفاده کنند، خلاقیت داشته و قابلیت تشکیل و اداره تیم ها را داشته باشند.

او افزود: شاید در 5 سال آینده حتی یک پزشک عادی، مهندس عادی یا وکیل عادی شغلی نداشته باشد. چرا که هم اکنون آلفاگوگل در بازی گو به عنوان پیچیده ترین بازی فکری، قهرمان جهان را شکست داده، هوش مصنوعی در تشخیص سرطان از پزشکان پیشی گرفته و اولین دارو های طراحی شده توسط هوش مصنوعی به آزمایش های پزشکی وارد شده است.

کلاهی با بیان اینکه «انقلاب صنعتی محدودیت زور بازو را برداشت » توضیح داد: انقلاب هوش مصنوعی با رفع محدودیت مغز انسان جهشی غیرقابل پیش بینی را رقم خواهد زد و باعث دور جدیدی از نابرابری طبقاتی و نابرابری منابع و قدرت در جهان خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه «آینده از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک تر است» ادامه داد: میلیارد ها دلار سرمایه و بهترین مغز های دنیا در حال استفاده و بهبود فناوری ها هستند تا زندگی بشر را عوض کنند. با ورود نسل جدید این سرعت افزایش پیدا خواهد کرد. در عین حال مدل کسب و کار تغییر و ایده بعدی از هر جای دنیا می تواند ظهور کند.

پس از پایان این مباحث، تعدادی از شرکت کنندگان به طرح پرسش های خود پرداختند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/فناوری-هایی-که-اینده-صنعت-و-اقتصاد-را-متحول-می-کنند.bos