شماره: 511975 تاریخ : 1399/02/11-04:33:23

وزیر صمت تاکید کرد:

فعال سازی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی در دستور کار ویژه وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح خط تولید موتور دیزل 355 و 457 خودرو های تجاری ایدم در تبریز اعلام کرد: امسال در راستای اهداف سال جهش تولید، به صورت ویژه برنامه فعال سازی ظرفیت خالی واحد های صنعتی و افزایش ظرفیت آنها در دستور کار وزارت صمت است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی افزود: در سال 99، همچنین برنامه احیا و راه اندازی مجدد دو هزار و 200 واحد تعطیل و راکد دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: فعال سازی معادن کوچک نیز در دستور کار قرار دارد و بحث واگذاری ها امثال جدی گرفته می شود.

رحمانی تصریح کرد: مدیریت واردات و توسعه صادرات امسال به صورت جدی پیگیری خواهد شد و در اقتصاد ملی که پیشران آن توسعه صادرات و توجه به بازار داخلی است که ظرفیت قابل توجهی را دارد، برنامه های جامعی تهیه شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تولید و صادرات محصولات دانش بنیان جزو برنامه هاست؛ مخصوصا در بحث صادرات محصولات دانش بنیان به رقابت پذیری این نوع تولیدات، توجه ویژه خواهد شد.

رحمانی گفت: امروز موتورهای ویژه ای که به بهره برداری رسیدند تا به حال وارداتی بوده و به همت کارگران و مهندسین عزیز استان شاهد راه اندازی این خطوط تولید بر اساس برنامه های پیش بینی شده بودیم.

وی اعلام کرد: حدود 10 میلیارد دلار واردات در سه سال تبدیل به ساخت داخل می شود که نمود عینی تحقق این امر و اهداف سال جهش تولید است.

رحمانی اضافه کرد: در مورد جهش تولید متناسب با امکانات و ظرفیت های پیش بینی شده اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: سال گذشته در سال رونق تولید اقدامات زیرساختی که بازدهی و نتیجه و بهره آن را در سال جاری می بینیم انجام شده و در سال های گذشته و به ویژه در سال های اخیر ظرفیت های خوبی ایجاد شده است.

رحمانی اعلام کرد: در زمینه کاشی و سرامیک 600 هزار متر مربع در حال حاضر ظرفیت تولید داریم در حالی که مصرف داخلی حدود 200 هزار متر مربع می باشد و به جز بخش های محدودی در اکثر حوزه ها ما ظرفیت مازاد داریم و لازم است از این ظرفیت مازاد تولید بهره ببریم و از نظر امکان صادراتی این محصولات اقداماتی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: تمامی این برنامه ها محوربندی شده و امسال هم در حوزه معادن و هم در حوزه صنایع معدنی در زنجیره تولید فلزات اساسی مثل فولاد، مس و آلومینیوم با رویکرد ایجاد توازن و جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی های لازم انجام شده و در حوزه محصولات صنعتی محصولات دانش بنیان در برنامه ها قرار گرفته است.

رحمانی اضافه کرد: در بحث توسعه صادرات که به عنوان پیشران اقتصاد ملی می باشد برنامه های قابل توجهی داریم؛ توجه به بازار داخلی 80 میلیونی کشور که بازار بسیار قابل توجه است که باید از آن مراقبت نماییم.

وی گفت: براساس قانون حمایت از ساخت داخل از کالاهای که در داخل تولید می شود و کیفیت و قیمت مناسبی دارد و به حد وفور در داخل تولید می شود حمایت خواهد شد از جمله کد تعرفه برای بیش از 1500 کالا ممنوع اعلام شده است و این در راستای مدیریت واردات برای حمایت از تولید داخل است.

وزیر صمت تاکید کرد: در جریان کرونا نیز هر چه بیشتر با ظرفیت و همت کشور آشنا شدیم اگر از این ظرفیت استفاده بهینه شود و اگر امروز صحبت از صادرات محصولات بهداشتی و درمانی می کنیم این ظرفیت طی دوماه گذشته ایجاد شده است.

رحمانی گفت: این ظرفیت ها را در سایر زمینه ها از جمله خودرو پوشاک و لوازم خانگی داریم و این توانمندی وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: آنچه که مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید فرمودند ما نیز تاکید داریم که باید توسعه کشور دنبال شود تا وقتی که ملت به این احساس دست یابد.

رحمانی تاکید کرد: دولت و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری شعار جهش تولید را بسیار جدی گرفته است و تلاش می کنیم در تحقق آن مصداق تحقق شعار جهش تولید نیز همین افتتاح خط تولید گیربکس می باشد که به کارگران و مهندسین آن تبریک عرض می نمایم


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/فعال-سازی-ظرفیت-خالی-واحدهای-تولیدی-در-دستور-کار-ویژه-وزارت-صمت.bos