شماره: 512242 تاریخ : 1399/02/15-05:56:53

فرهنگ سازی مالیاتی

مالیات از اهم درآمدهای دولت است که پذیرش آن از طرف ملت و نحوه اجرای آن از طرف دولت، به ویژگی های فرهنگی هر کشور بستگی دارد.

بانک و صنعت، اگرچه ممکن است مالیات ازنظر برخی، پرداخت یک جانبه ملت به دولت تلقی گردد; به همین منظور در پرداخت مالیات مقاومت هایی صورت می گیرد. لیکن اگر فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه نهادینه شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. اگر بپذیریم مالیات اهمیت ویژه ای برای تامین منابع مالی مورد نیاز دولت ها دارد، باید برای افزایش در آمدهای مالیاتی فرهنگ سازی و اعتماد سازی مناسب صورت بگیرد تا مردم با اطمینان هر چه بیشتر بخشی از در آمد حاصل از فعالیت های اقتصادی خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند.
فرهنگ مالیاتی به عنوان یکی از مولفه های اصلی پدیده مالیات و مالیات ستانی در دنیای مدرن به شمار می آید، سیاست گذاران اقتصادی و سیستم مالیاتی را چاره ای جز مدنظر قرار دادن و توجه و تمرکز بیشتر بر این فرهنگ و تقویت آن در جهت کارآمدی مالیات نیست. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ظرفیت مالیاتی،تمایلات فکری و نظرات مردم در ارتباط با مسائل مختلف وگوناگون مالیاتی جامعه است که به فرهنگ مالیاتی مشهور است. مهم ترین مسئله ای که در فرهنگ مالیاتی موثر است، آگاهسازی در ارتباط با مسائل مالیاتی است. در کتاب های درسی، در کانون های مختلف اجتماعی و در سینما و فیلم های تلویزیونی یابرنامه های رادیویی کشور تقریبا نشانی از مسئله مالیات که حیاتی ترین مسئله یک اقتصاد سالم است، دیده نمی شودو اگر هم باشد بسیار ضعیف است. در حالی که می توان با تبلیغات و آگاهی رسانی از طریق رسانه ها در این زمینه به اصلاح وضع موجود پرداخت و تحولات اساسی ایجاد کرد.
بنابراین اراده و خواست مردم عمده ترین نقش را در اجرای قانون مالیات ها ایفا می کند و به این دلیل موثرترین عامل موفقیت در اجرای این قوانین ، همانا فرهنگ مالیاتی جامعه خواهد بود.از طرفی همانطور که می دانیم شرط اول برای ترویج هر مقوله عدالت است یعنی وقتی مردم مطمئن شوند که چارچوب قوانین مالیاتی برای همه در نظر گرفته شده و اجرا می شود و هیچ تبعیضی میان افراد جامعه وجود ندارد آن گاه خودشان را مطیع قانون دانسته و اطاعت از آن را واجب می دانند.
برای ارتقاء فرهنگ مالیاتی بایستی آگاهی مردم از ضرورت پرداخت مالیات را افزایش داد، مردم باید بدانند که مالیات اخذ شده از آنان صرف امور آبادانی و توسعه امور رفاهی آنان می شود، در این صورت مطمئنا داوطلبانه مالیات خود را پرداخت خواهند کرد. البته در سال های اخیر شاهد رشد بسیار مناسب فرهنگ پرداخت مالیات بوده ایم. ارائه اظهارنامه های مالیاتی و همچنین پرداخت داوطلبانه مالیات از شاخصه های ارتقاء فرهنگ مالیاتی تلقی می شود. امیدواریم بتوانیم با اتکاء به درآمدهای مالیاتی از اتکاء درآمدهای نفتی خارج شویم.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/فرهنگ-سازی-مالیاتی.bos