شماره: 519645 تاریخ : 1399/06/26-05:48:08

فرایند پیشنهادی برای تدوین استانداردهای اکچوئری ایران

تشکیل کمیته فنی برای تعیین موضوعاتِ نیازمند تدوین استاندارد، اولین گام در فرایند پیشنهادیِ تدوین استاندارد اکچوئری در ایران است و پیشنهاد می شود این کمیته متشکل از بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران، سندیکای بیمه گران به عنوان نماینده شرکت های بیمه، پژوهشکده بیمه به عنوان بازوی پژوهشی صنعت بیمه و خبرگان صنعت بیمه باشد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، گزارش پژوهشی "بررسی فرایند تدوین استانداردها و ارائه پیشنهاد برای استاندارهای اکچوئری ایران" با هدف بررسی فرایند تدوین استاندارهای بین المللی، ملی و اکچوئری و ارائه پیشنهاداتی برای تدوین استانداردهای اکچوئری در ایران انجام شده است.

در این گزارش ضمن اشاره به انواع استانداردها، مراحل تدوین استانداردهای بین المللی ISO ، نحوه تدوین استانداردهای ملی ایران، فرایند تدوین استانداردهای حسابداری و نحوه تدوین استانداردهای ملی نفت بیان شده است. چارچوب تدوین استاندارد اکچوئری و مدل تنظیم استانداردهای اکچوئری در کشورهای ایران، امریکا و کانادا از دیگر موضوعات مورد بررسی در این گزارش است.
بر اساس یافته های این گزارش اولین مرحله ی فرایند پیشنهادی تدوین استانداردهای اکچوئری در ایران، تشکیل کمیته فنی برای ارائه موضوعات مورد نیاز جهت تدوین استاندارد است و پیشنهاد می شود این کمیته متشکل از بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران (که اعضای آن مخاطبان این استاندارد هستند)، سندیکای بیمه گران به عنوان نماینده شرکت های بیمه، پژوهشکده بیمه به عنوان بازوی پژوهشی صنعت بیمه و خبرگان صنعت بیمه باشد.

برای انجام این مرحله، پیشنهاد می شود در صورت صلاحدید بیمه مرکزی به عنوان تصویب و ابلاغ کننده این استانداردها (طبق آیین نامه شماره 78 شورای عالی بیمه)، پژوهشکده بیمه با انجام یک طرح پژوهشی، مدل و چارچوب مورد استفاده برای تدوین استانداردهای اکچوئری و موضوع استانداردهای اکچوئری موجود در کشورهای منتخب (بدون پرداختن به جزئیات استانداردها) را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر صنعت بیمه کشور، موضوعات مورد نیاز جهت تدوین استاندارد در ایران را پیشنهاد دهد و این موضوعات، در کمیته فنی پیشنهادی، مورد استفاده قرار گیرد.
در مرحله بعد، تشکیل کمیته فرعی برای هر استاندارد، تشکیل کارگروه برای تدوین پیش نویس اولیه هر استاندارد، دریافت نظرات در هر مرحله جهت تکمیل استاندارد، نهایی شدن پیش نویس استاندارد در صورت تأیید بیش از دو سوم اعضای کمیته فنی و ارسال پیش نویس نهایی جهت تصویب و ابلاغ، پیشنهاد می شود. همچنین با توجه به اینکه ابلاغ استاندارد توسط بیمه مرکزی صورت می پذیرد، پیشنهاد می شود که بیمه مرکزی هدایت این فرایند را به عهده بگیرد. بر اساس نتایج این گزارش، مدل تنظیم استاندارد اکچوئری ایران از نوع «تنظیم خارجی» است و بهینه تر به نظر می رسد که بیمه مرکزی به عنوان نهاد مقررات گذار، با همکاری سایر ذینفعان و با استفاده از «مدل ترکیبی» به تدوین استانداردها بپردازد.

متن کامل این گزارش پژوهشی در آدرسhttp://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1233 قابل دسترسی است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/فرایند-پیشنهادی-برای-تدوین-استانداردهای-اکچویری-ایران.bos