شماره: 311502 تاریخ : 1396/09/27-05:04:58

رئیس سازمان بورس عنوان کرد:(2)

عوامل داخلی و بین المللی اهرم رشد شاخص کل/اصلاح رویه اطلاع رسانی "های وب" شرط بازگشایی

دکتر محمدی در ادامه نشست خبری، افزایش قیمت نفت را یکی از عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه دانست که برای بودجه کشور نیز اتفاق خوبی است و افزایش بهای فلزات اساسی را نیز دومین عامل بین المللی رشد برخی صنایع بزرگ در بازار قلمداد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران در خصوص دلایل رشد خیره کننده شاخص بورس و ثبت رکوردهای جدید گفت: در این رکوردزنی های پی در پی هم دلایل داخلی و هم تحولات بین المللی دخیل بود.

 دکتر محمدی در ادامه نشست خبری، افزایش قیمت نفت را یکی از عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه دانست که برای بودجه کشور نیز اتفاق خوبی است و افزایش بهای فلزات اساسی را نیز دومین عامل بین المللی رشد برخی صنایع بزرگ در بازار قلمداد کرد.

دکتر محمدی در خصوص دلایل داخلی به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: در همین راستا، سازمان بورس هم در حال کنترل نرخ صندوق های سرمایه گذاری است که قانونمند کردن این نهادها باعث کاهش نرخ اوراق در بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت ها به واسطه صادرات محور بودن و افزایش نرخ ارز رشد کرده اند گفت: اعطای تسهیلات توسط دولت دوازدهم به بنگاه های اقتصادی و تقویت سودآوری آنها نیز باعث بهبود شرایط صنایع شد.

وی همچنین به اقدامات سازمان بورس و اثر بخشی آن در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تأکید وزیر اقتصاد بر کاهش نرخ کارمزدها، افزایش شفافیت و تأمین مالی از دیگر دلایلی است که رشد بازار سرمایه را رقم زده است.

سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: تأثیر این عوامل در صنایع و شرکت های مختلف متفاوت است. برخی سرمایه گذاران سودهای بیشتر و برخی سودهای کمتری داشته اند اما امید است این رشدها ادامه دار باشند.

وی تأکید کرد: سرمایه گذاران این رشدها را در کنار سودآوری شرکت ها و صنایع قرار داده و با یکدیگر مقایسه کنند.

دکتر محمدی در خصوص روند صعودی شاخص کل و مقایسه این شاخص با شاخص قیمت و بازده نقدی گفت: فرمول شاخص کل توسط سامانه آتوس محاسبه می شود. اینکه رشد شاخص در برخی صنایع کم یا زیاد باشد باعث می شود شاخص، یکنواخت رشد نکند و در زیربخش ها متنوع باشد.

وی به تأثیر رشد شاخص صنایع در شاخص کل اشاره کرد و گفت: در مدت آغاز به کار دولت دوازدهم شاخص فلزات اساسی سه هزار و 764 واحد، شاخص گروه شیمیایی سه هزار و 686 واحد ، گروه فرآورده های نفتی دو هزار و 801 واحد، استخراج کانه های فلزی یک هزار و 719 واحد، شرکت های چند رشته ای صنعتی یک هزار و 100واحد و بخش مخابرات یک هزار و 93 واحد بر شاخص کل تأثیر داشتند . همچنین شرکت هایی که تأثیرگذاری با مقدار بیشتر از 500 واحد بر شاخص کل داشته اند نیز فولاد مبارکه با تأثیر مثبت دو هزار و 182 واحد ، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تأثیر مثبت یک هزار و 292 واحد، ملی مس با تأثیر مثبت 896 واحد، پالایش نفت اصفهان با تاثیر مثبت 894 واحد، پالایش نفت بندعباس با تاثیر مثبت 853 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با تأثیر مثبت 724 واحد، گل گهر با تأثیر مثبت 643 واحد،ارتباطات سیار ایران با تأثیر مثبت 620 واحد، نفت بهران با تأثیر مثبت 529 واحد، و سرمایه گذاری غدیر با تأثیر مثبت 518 واحد بوده اند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد : رشد شاخص کل و شاخص هم وزن نشان می دهد که این افزایش ها فقط اثر شرکت های بزرگ نیست، اما تأثیرگذاری شرکت های بزرگ بیشتر است.

وی به سرمایه گذاران توصیه کرد برای خرید وفروش های خود تحلیل کنند و شرکت و سهام را در کنار هم قرار دهند.

دکتر محمدی در ادامه با تأکید بر اینکه هر دستکاری در بازار پیگیری می شود، گفت: وضعیت افشای اطلاعات در بازار سرمایه ما، تا امروز نسبت به بورس استانبول تعداد بیشتری داشته است.

وی همچنین خبر داد: سازمان بورس در حال پیگیری برای لیست کردن برخی شرکت های ایرانی در بورس استانبول و برخی از شرکت های بورس استانبول در بازار سرمایه ایران است.

سخنگوی سازمان بورس در این خصوص ادامه داد: در حال حاضر وضعیت افشای اطلاعات در بورس ما بهتر از بورس استانبول است اما باید بخش حاکمیت شرکتی را تقویت کنیم.

دکتر محمدی در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت توقف نماد "های وب" گفت: هیأت پذیرش تمام اطلاعات این نماد را افشا کرد اما نحوه اطلاع رسانی خارج از کدال این شرکت باعث حساسیت سازمان بورس بود و به همین دلیل نماد متوقف شد. پس از افشای تمام آیتم های قراردادی این شرکت و دریافت پاسخ سوالات و افشای آنها مجددا نماد را بازگشایی کردیم اما پس از بازگشایی نماد باز هم روند اطلاع رسانی خارج از کدال با اهدافی نامشخص ادامه پیدا کرد.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: قیمت هایی که روز چهارشنبه در بازار برای این سهام تعیین شد بنا به ماده 7 بند 8 قانون بازار اوراق بهادار ابهام آمیز بود. همچنین ابهامات دیگری مثل گزارش کارشناسی و روند عرضه و تقاضای سهام باعث شد سازمان بورس بنا بر وظیفه خود، که پیگیری از تخلفات است تصمیم به توقف نماد برای شفاف سازی و اصلاح رویه اطلاع رسانی بگیرد.

وی در خصوص موضوع ابطال معاملات این نماد در روز چهارشنبه نیز این گونه توضیح داد: بنابر دستورالعمل، هیچ معامله ای در بورس و فرابورس تا ساعت 2 قطعی نیست ، عدم تأیید معاملات با ابطال معاملات دو موضوع متفاوت است. هیچ معامله ای ابطال نشده اما معاملات "های وب" در روز چهارشنبه مورد تأیید قرار نگرفته است. معاملات از ساعت 2 قطعیت پیدا می کند.

دبیر شورای عالی بورس تأکید کرد: قانون بازار اوراق بهادار در قسمت پذیرش شرکت ها و بازار اولیه می گوید پذیرش به منزله تأیید سودآوری وتوصیه خرید و امثال اینها نیست.

رئیس سازمان بورس درباره زمان بازگشایی نماد "های وب" گفت: تمام تلاش ما این است که این نماد در کوتاه ترین زمان باز شود مشروط بر اینکه فرآیند و رویه اطلاع رسانی "های وب" اصلاح گردد.

وی در خصوص موضوع معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی دارایی که در بودجه 97 مطرح شده است گفت: بحث کاهش حقوق دولتی، معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی و اخباری از این دست که در بودجه 97 مطرح شده است، در بازار سرمایه تأثیر گذار بوده اما باید منتظر تصویب مجلس و قانون باشیم.

دکتر محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه سال 97 و احتمال افزایش تورم گفت: بازار سرمایه با بودجه و تورم ارتباط دارد. اینکه در آینده تورم بازار سرمایه را به چه سمتی هدایت می کند به تصمیمات مجلس شورای اسلامی بستگی دارد.

وی در ادامه افزود: با این تفاسیر ما به آینده بازا خوش بین هستیم اینکه تا چه اندازه صنایع و شرکت ها روند صعودی خود را ادامه می دهند به مولفه های مختلفی بستگی دارد اما چشم انداز روشنی نسبت به بورس وجود دارد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص راه اندازی بورس ارز عنوان کرد: برنامه تصمیم بورس ارز با همکاری بانک مرکزی پیگیری می شود با توجه به اینکه سیاست های ارزی در اختیار بانک مرکزی است سازمان بورس بعد از اعلام بانک مرکزی فعالیت های خود را در این زمینه آغاز می کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص ورود سرمایه گذار خارجی بیان کرد: مهمترین مشکل ورود سرمایه گذار خارجی محدودیت در نقل و انتقال پول است. با این وجود در این زمینه سازمان بورس اقدامات مثبتی نیز داشته است.

دکتر محمدی به اقدامات سازمان بورس در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: از فعالیت های صورت گرفته در این زمینه می توان به بحث عضویت در آیسکو، استاندارد سازی در سطح بین المللی، عملیاتی شدن کاستودین، شفاف سازی و اطلاع رسانی در خصوص صورت های مالی شرکت ها، همکاری با سایت های اقتصادی مهم دنیا در خصوص انتقال داده ها و انعقاد تفاهم نامه با کشورهای خارجی از مهمترین فعالیت های این نهاد در این زمینه است.

دبیر شورای عالی بورس در خصوص بحث آی تی و اصلاح زیر ساختها گفت: به روز رسانی سامانه معاملات اتفاق بسیار مهمی برای بازار است با این وجود باید به تأسیس سامانه ملی نیز به عنوان اقدامی جدید فکر شود در این خصوص فراخوانی به شرکت های مربوطه داده شده است.

وی همچنین در زمینه سامانه نظارت بیان کرد: سامانه نظارت بورس تهران یکی از بهترین سامانه های قوی در دنیا به شمار می رود ما در خصوص نظارت مشکلی نداریم و در راستای استاندارهای جهانی حرکت می کنیم.

دکتر محمدی همچنین در خصوص موسسات رتبه بندی گفت: بعد از فراخوان نخست سازمان بورس 3 موسسه مجوز رتبه بندی دریافت کردند با این وجود فراخوان دوم و سومی آماده است که در ماه های آینده اعلام می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سهم بازار سرمایه از تأمین مالی کل اقتصاد کشور بیان کرد: یکی از بحثهای مهم بازار سرمایه تأمین مالی شرکت ها و نهادها دولتی و غیر دولتی است. طی سال گذشته بازار سرمایه توانست 120 هزار میلیارد تومان تأمین مالی در برنامه خود داشته باشد.

وی افزود: این تأمین مالی شامل افزایش سرمایه، رشد ارزش صندوق ها، بحث تجدید ارزیابی ها، انتشار انواع اوراق و تأسیس شرکت های جدید است. با این وجود در سال جاری به دلیل کاهش رشد صندوق ها تأمین مالی تا پایان سال 100 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

سخنگوی سازمان بورس در بخش پایانی پرسش و پاسخ با خبرنگاران بیان کرد: نقدشوندگی و شفافیت دو اولویت اصلی سازمان بورس به شمار می رود که هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.

وی در ادامه افزود: معاملات بلوکی نسبت به گذشته به حداقل رسیده و با اصلاحات بسیاری همراه بوده است و اگر جای اصلاح بیشتری وجود دارد منکر آن نیستیم. این معاملات به هر شکلی که بر قیمت اثر داشته باشد ممنوع است و از سوی سازمان بورس پیگیری می شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/عوامل-داخلی-و-بین-المللی-اهرم-رشد-شاخص-کلاصلاح-رویه-اطلاع-رسانی-های-وب-شرط-بازگشایی.bos