شماره: 6562 تاریخ : 1391/07/17-12:52:14

عصر طلایی گاز در اروپا بزودی شکل نمی گیرد

رویترز گزارش داد،

بنابر اعلام رئیس آژانس بین المللی انرژی، عصر طلایی گاز به این زودی ها در اروپا شکل نخواهد گرفت.

 

به گزارش بانک و صنعت به نقل از خبرگزاری رویترز از وین، ماریا فن در هوفن، رئیس آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) در کنفرانس انرژی در وین اتریش گفت: اروپا شاید به این زودی ها از عصر طلایی گاز سودی نبرد چون منابع نامتعارف گازی تغییری در عرضه گاز این قاره ایجاد نخواهد کرد و قراردادهای مرتبط و هماهنگ با قیمت نفت در این قاره سبب می شود قیمت های گاز بالا نگه داشته شود.
 
هوفن این سخنان را درست سه هفته پس از آن اعلام کرد که فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آی یی ای باردیگر تاکید کرد اروپا از طریق استفاده از منابع جدید عرضه، از عصر طلایی گاز بهره خواهد بود.
قیمت های گاز در آمریکا در پنج سال گذشته به دلیل تولید گاز از سنگ های رسی (شیل گس) به نصف کاهش یافته، اما این اتفاق در اروپا به دلیل نگرانی های محیط زیستی درباره استخراج این نوع گازها که می تواند سبب آلودگی آب شود، دیده نشده است.
رئیس آی یی ای گفت: تولید گازهای نامتعارف در اروپا وجود دارد و لهستان بهترین مثال در این باره است، اما وقتی که به طور کلی به اروپا می نگریم تولید این نوع گازها تاثیر شگرفی نداشته است.
لهستان قصد دارد پیشگام تولید گاز رسی در اروپا باشد و خواهان ایجاد یک چارچوب حقوقی برای توسعه این منابع در سال آینده است.
 
هوفن اعلام کرد: اهمیت واردات گاز از روسیه برای اروپایی ها هم اکنون اغراق آمیز است، زیرا در عین حال که شرکت گازپروم به دنبال استخراج گاز از قطب شمال است، تقاضای گاز آمریکا نیز رو به کاهش است.
وی افزود: روسیه همچنان عرضه کننده مهم گازی باقی خواهد ماند، اما تجارت گاز شاید آنطور که به نظر می رسد، چشمگیر نباشد.
رئیس آژانس بین المللی انرژی همچنین با بیان این که واردات گاز اروپا از روسیه در قیاس با دیگر سوخت ها یا منابع انرژی زیاد از حد نیست، اظهار کرد: مشکل اتحادیه اروپا با قیمت گذاری شرکت گازپروم در بازارهای گاز اروپا که منجر به بروز یک کشمکش میان این دو طرف شده است، نشان می دهد که شاخص قیمت گذاری گازپروم بازار را آشفته کرده است.
 
به گفته وی، استفاده از شاخص قیمت گذاری گاز که مرتبط و هماهنگ با قیمت های نفت است، دلیل اصلی بالا بودن قیمت های گاز در اروپاست؛ قیمت هایی که سبب شده است تقاضای گاز اروپا روندی نزولی را در پیش بگیرند.
هوفن یادآور شد: آی یی ای همچنان پیش بینی می کند نفت کافی در بازار وجود دارد و هم اکنون دلیلی برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ذخایر استراتژیک نفت باید آزاد شود، گفت: هم اکنون دلیلی برای انجام این کار وجود ندارد.
این مقام ارشد گفت: قیمت های بالای نفت دلیلی برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نیست و از نظر ما نفت کافی در بازار وجود دارد.
وی با بیان این که برخی نشانه ها حاکی از وجود فشار بر بازار به ویژه بازار فرآورده هاست، اعلام کرد: بازار را رصد می کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد، سپس عمل می

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/عصر-طلایی-گاز-در-اروپا-بزودی-شکل-نمی-گیرد.bos