شماره: 308836 تاریخ : 1396/08/23-07:05:44

عدم رعایت آیین نامه زلزله و قوانین مرتبط با ساخت و ساز در کشور

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران گفت: ­آیین نامه زلزله و قوانین مرتبط با ساخت و ساز در کشور درست رعایت نمی‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، محمد امیرزاده افزود: باوجود اینکه آیین نامه زلزله و قوانین متعددی روی بحث ساخت و ساز اصولی در کشور وجود دارد به دلیل اجرای نادرست این قوانین و آیین نامه زلزله و فقر نظارت اصولی، شاهد تخریب شدید ساختمان ها و سازه های نوساز در زلزله ها هستیم.

وی اضافه کرد : مشکل اصلی در امضا فروشی به وجود آمده است، شما به عنوان کسی که می خواهید سازه ای را بسازید در زمان ساخت با چندین و چند امضا روبرو هستید، طراح تاسیسات، ناظر تاسیسات، طراح سازه و ناظر سازه که تنها پولی دریافت و برگه ها را امضا می کنند ولی اصلا نظارتی ندارند و کارشان را اصولی انجام نمی دهند.
مشکل ما این است که چرا صاحب و مالک حق انتخاب ناظر را ندارد؟
امیرزاده با اشاره به تدوین قوانین و آیین نامه ها گفت: بعد از وقوع زلزله بوئین زهرا در سال 1347 آیین نامه زلزله در کشور تدوین 
و همه ساخت و سازهای کشور ملزم به رعایت این آیین نامه شدند اما سوال این است که آیا واقعا رعایت شد؟ اگر می شد ما در این سال ها و زلزله های بعدی واقعا شاهد این حوادث تلخ و تا این اندازه شاهد ریزش ساختمان ها نمی بودیم.
وی افزود: بعد از زلزله های طبس، رودبار و بم هم باز شاهد بازنگری و سخت گیری های بیشتر در آیین نامه بودیم اما همچنان شاهد تخریب سازه های جدید در زلزله ها هستیم.
علاوه بر این آیین نامه در قوانین مربوط به گرفتن پروانه ساختمان هم بر ساخت و ساز اصولی تاکید بسیار شده است و متاسفانه نظام مهندسی نظارت کافی ندارد و بیشتر شاهد امضا فروشی هستیم تا رعایت وظایف اصولی نظارت.
امیرزاده با اشاره به اینکه باید به تخلفات صورت گرفته در ساخت و سازها به صورت جدی رسیدگی شود، گفت : متاسفانه شاهدیم که به صورت دقیق و با حساسیت بالا به تخلفاتی که در نظارت و ساخت صورت می گیرد ، رسیدگی نمی شود و حاصل این موضوع چیزی جز شرایط کنونی نیست. الان در جریان زلزله رخ داده باید به پرونده ساختمان های نوسازی که ریخته اند مانند مسکن های مهر رسیدگی شود زیرا ناظران در میزان تخریب ها سهیم هستند. 
توجه داشته باشید که اگر یک سازه ای حتی روی گسل هم قرار داشته باشد با رعایت اصول و ایمنی مشخص امکان ساخت سازه وجود دارد و تنها باید مسائل و مقررات رعایت شود.
رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران افزود: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باید به این بحث ورود پیدا کند و با بازنگری در اختیارات سنتی که هم اکنون به نظام مهندسی داده شده و اضافه شدن بیمه ها و اجباری شدن آن ها علاوه بر اینکه جلوی حوادث احتمالی را بگیرد، میزان آسیب ها را بعد از زلزله های مشابه به شدت کاهش دهد و روند بازسازی ها را تسریع کند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/عدم-رعایت-ایین-نامه-زلزله-و-قوانین-مرتبط-با-ساخت-و-ساز-در-کشور.bos