شماره: 10555 تاریخ : 1392/11/09-06:37:03

کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی وبانکی

برون رفت از رکود تورمی با نقش آفرینی بانک ها در توسعه صادرات میسر است

دکتر عبده تبریزی با اشاره به غیربازاری بودن اقتصاد ایران، بانک محوری آن را مورد تأکید قرارداد و رکود تورمی را مشکل بزرگ اقتصاد ایران نامید.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,تبریزی در ادامه کاهش توان مالی دولت در بودجه عمرانی و مصرفی و تحریم و عدم تعادل در بازار انرژی را به عنوان عوامل این وضعیت معرفی کرد و اصلاح آن را با هدفمندکردن یارانه ها مربوط دانست.  

دکتر تبریزی در ادامه به شرح مدل های خروج از رکود تورمی در اقتصاد جهانی پرداخت و آن ها را به علت شدت رکود تورمی در ایران نامناسب دانست و اضافه کرد که ما باید برای خروج از رکود تورمی در ایران مدل سازی کنیم. مشاور وزیرمسکن سپس به طرح انواع سیاست های انقباضی و انبساطی پولی پرداخت و مزایا و مضرات هریک را برشمرد و گفت بانک ها باید سیاست هایی را اتخاذ کنند که با شرایط اقتصاد ایران هماهنگ باشد.  

تبریزی در ادامه مهم ترین عامل تورم در ایران را دولت معرفی کرد و از راه های برون رفت از شرایط کنونی سخن گفت و نتیجه گرفت که سرمایه گذاری برای توسعه تولید و صادرات، لیزینگ وپرهیز از بازارهای سوداگرانه  می تواند به بهبود شرایط یاری رساند. این اقتصاددادن باسابقه کشور پس از آن برلزوم تحول در بازارسرمایه و پول تأکید کرد و در خصوص راه حل درازمدت افزود: سرمایه گذاری خارجی، توسعه صادرات و گردشگری، رونق بخش مسکن  و ارتقای نقش بانک ها برای تأمین منابع مالی وسرمایه ای و تولیدی در جامعه می تواند را ه های برون رفت ما از شرایط کنونی باشد.

تبریزی در پایان اصلاحات ساختاری در اقتصاد، حرکت قانونی، مهار تورم و تبدیل نقش بانک ها به تأمین کنندگان منابع مالی و پولی با سیاست های ضدتورمی را ضرورتی انکارناپذیر برای اقتصاد ایران دانست.

در این میزگرد هوشنگ خستویی به مبحث حسابرسی ونسبتش با بانک پرداخت و گفت بانک ها در حال حاضر نقش مناسبی در توسعه و تحول اقتصاد ایفا نمی کنند.   

در ادامه دکتر نتاج مدیرعامل بانک مهراقتصاد طی سخنان کوتاهی برضرورت محیط شناسی و توجه به ارزش ها و واقعیات محیط فعالیت های بانکی پافشاری کرده و مشکلات اقتصاد ایران را به دهه های بسیار دور نسبت داد و گفت ما باید طرح های بلندمدت صبورانه را انتخاب کنیم و خصوصی سازی ها را واقعی کنیم و هزینه های عمومی را به بخش خصوصی تحمیل نکنیم.

این میزگرد در پایان با پرسش و پاسخ های حاضرین و کارشناسان مدعو ادامه و با جمع بندی دکتر مجتهدی پایان یافت. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/عبده-تبريزي-سخنران-ميزگرد-اول-کنفرانس-ملي-توسعه-مديريت-پولي-وبانکي.bos