شماره: 338471 تاریخ : 1397/02/15-01:48:55

یادداشت

ظهور نسل جدیدی از خریداران بیمه الکترونیکی

طی دو سال اخیر، حملات سایبری به شدت افزایش یافته است و این حملات عامل خدشه‌دار شدن اعتبار دنیای سایبری هستند. کارخانه‌ها و صنایع دیگر از کوچکترین خدمات دنیای سایبری هم استفاده نمی‌کنند، حتی آن خدماتی که گفته می‌شود خطری ندارند.

بانک و صنعت؛ صنایعی همچون صنایع تولیدی، صنایع مربوط به ساخت و ساز و تدارکات نظامی، عموماً بیمه الکترونیکی خریداری نمی‌کنند و آن هم به علت آگاهی کم از این نوع بیمه و احساس بی‌نیازی از آن است. هرچند این طرز فکر ممکن است باعث شود شرکت‌ها و صنایعی که خود را بیمه نکرده‌اند در معرض خطرات و یا خسارات جدی قرار بگیرند.

اکثر شرکت‌هایی که تولیدی و فنی هستند، به این دلیل که با اشخاص به طور خاص در ارتباط نیستند و معاملات کلی انجام می‌دهند (برخلاف اداراتی مانند مراکز بهداشتی و درمانی)، اطلاعات محرمانه یا شخصی از مشتریان خود ندارند و همین امر باعث می‌شود سیستم امنیتی قوی و سطح بالایی نداشته باشند و نداشتن سیستم امنیتی آنان را نسبت به حملات سایبری آسیب پذیر می‌کند.

این صنایع خطر حملات سایبری که ممکن است به علت کمبود سیستم امنیتی کارآمد به وقوع بپیوندد را نادیده می گیرند. تاکنون آمار و ارقام کم و نامعلومی از ماهیت حملات سایبری که منجر به خلل و خسارت در شرکت‌ها شده‌اند در دست داریم. همین موضوع و ظاهر مبهم فضای سایبری باعث شده تا از اعتبار قوانین و مقررات سایبری کاسته شود و سیاست‌های الکترونیکی در نظر بسیاری از شرکت‌ها از اعتبار بیفتد.

بسیاری معتقدند از دست دادن سود و اعتبار به دلیل در دسترس نبودن شبکه کارآمد، به علت کار گسترده رقیب که سیاست و قوانین جامع تر و مطئن تری دارد به فراموشی سپرده خواهد شد.

در نتیجه، کارخانه‌ها و صنایع، بودجه و توجه خود را جای دیگری به کار می‌گیرند. هرچند، تعداد وقایع و کارهای مربوط به دنیای سایبری برای کارخانه‌هایی که به علت بهبود عملکرد خود به شدت به اینترنت و فضای مجازی وابسته‌اند افزایش یافته است.

براساس گزارش‌های سالانه (گزارش خطر) شرکت امنیتی سونیک والز(Sonic Walls)  در سال 2017، بکارگیری رنسام ور(Ransomware)  ، هر ساله167 برابر افزایش می‌یابد. اپلیکیشن رنسام (خونبها ، غرامت) یک نرم افزار است که تا پول دریافت نشود، دسترسی به کامپیوتر امکان پذیر نیست. حملات سایبری که به وقوع پیوستهاند ، از 3.8 میلیون در سال 2015 ، به 638 میلیون در سال 2016 رسیده است. این اتفاقات چند نکته را به ما یادآوری می‌کنند:

عدم اطمینان از تکنولوژی قدیمی؛ امروزه به آسانی می‌توان از طریق ایمیل به شبکه یک سازمان نفوذ کرد و آن را هک کرد.

عدم سواد و آگاهی کافی کارمندان از تکنولوژی و اینترنت.


برخی از حملات رنسام در سال های اخیر عبارتند از:

دو کارخانه بسیار مشهور در زمینه تدارکات ارتش، قربانیان حمله نوت پتیا(NotPetya Ransomware)  شدند. از کار افتادن کل سیستم این شرکت‌ها، در مجموع برایشان بیش از 700 میلیون دلار ضرر در برداشت و این تنها خسارت وارده نبود؛ از بین رفتن اعتبار و نارضایتی مشتریان نیز به خسارت این شرکتها افزوده شد.

یک شرکت تولیدی مصالح هنگامی که رنسام سیستم IT آنها را از کار انداخت، حدود 400 میلیون دلار متضرر شد.

یک کارخانه کالای مصرفی طی حمله رنسام که منجر به اختلال در سیستم کامپیوتری آنها شد و طرح‌های مالی و فروش تولیدات را به هم ریخت، 500 میلیون دلار از دست داد.

همینطور که به تعداد کارخانه‌هایی که به سمت خودکار شدن و عملیات‌های از راه دور می‌روند افزوده می‌شود، احتمال حملات سایبری که باعث خلل در برون داد شبکه‌ها و توقف کار عملیات‌های اینترنتی می‌شود نیز افزایش می‌یابد.

کارخانه‌های فراهم سازی تدارکات نظامی و صنایع تولیدی که برای انجام معاملات و انتقال کالا و خدمات به شدت به اینترنت وابسته‌اند، طعمه‌های آسان تری برای حملات سایبری خواهند بود و این حملات می‌توانند کل تجارت این شرکت‌ها را از بین ببرند.

در واقع، بر اساس گزارش‌های ویلیس تورز واتسون، شکایاتی که تا کنون از کارخانه‌های تولیدی گزارش شده است، بیشتر مربوط به هک شدن اطلاعات و سیستم این کارخانه‌ها بوده است.


سیاست های تماما مدرن سایبری

اکنون که عوامل ریسک بیش از پیش به چشم می‌آیند و اطلاعات کارخانه‌ها به یک خطر بالقوه برای از بین رفتن توسط حملات سایبری تبدیل شده است، بیمه سایبری به یک بحث داغ تبدیل شده است و توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده است و همه می‌خواهند بدانند زیر پوسته این اسم چه چیزی نهفته است.

سیاست‌های جدید سایبری اکنون مسئولیت کامل خسارت‌ها، صدمات فیزیکی، تأخیر در خدمات رسانی و ... را برعهده می‌گیرند.

خدمات کمک رسانی که توسط افراد شاغل در دنیای سایبری جهت افزایش امنیت سیستم کارخانه‌ها و صنایع ارائه می‌شود بهترین، سریع‌ترین و کارآمد ترین روش بیمه شدن است.

مدیران ارشد اجرایی بسیار به خطرات سایبری توجه دارند و سعی در کم کردن آنها دارند. براساس گزارشی که از 1000 کشور ثروتمند در سال 2016 بدست آمد، تمامی هیئت مدیره‌های این شرکت‌ها بر اهمیت امنیت سایبری تأکید داشتند و آن را یک موضوع نیازمند توجه دانستند.

تصمیم گیرندگان به این نتیجه رسیده‌اند که دفاع تکنولوژیکی بسیار مهم است ولی فقط تا محدوده مشخصی کاربرد دارد. شرکت‌های زیادی امروزه مجهز به امنیت سایبری شده‌اند. برای مثال، در برخی کارخانه‌های تولید مصالح، لازم است قبل از انجام هر معامله یا مزایده‌ای، مدارکی مبنی بر کارآیی لازم سیستم امنیتی ارائه شود.

همانگونه که وابستگی ما به تکنولوژی در تمام جنبه‌های کار و تجارت افزوده می‌شود، خطر سایبری نیز افزوده شده است.

با وجود رشد و پیشرفت بیمه سایبری، شرکت‌هایی که زمانی ایده خرید بیمه سایبری را نادیده گرفته بودند، اکنون به بیمه سایبری به عنوان کلید پیروزی بر رقبا می‌نگرند؛ کلیدی که یک استراتژی مدیریتی ضد خطر را ارائه می‌دهد.

 


 منبع سایت willistowerswatson.com

 این یادداشت در ویژه نامه الکترونیکی بورس، بانک و بیمه منتشر شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ظهور-نسل-جدیدی-از-خریداران-بیمه-الکترونیکی.bos