شماره: 312240 تاریخ : 1396/10/05-05:32:48

طرح‎های پیشنهادی 3 شرکت خارجی روی میز شرکت ملی نفت:

طرح توسعه میدان چشمه‌خوش در کمیته مشاوران مدیریت مخازن بررسی شد

جلسه اخیر کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران به بررسی الگوهای توسعه‌ای میدان چشمه‌خوش که از سوی شرکت‎های گازپروم‎نفت، او‎ام‎وی و پتروناس ارائه شده، اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ طرح‎های پیشنهادی شرکت گازپروم‎نفت روسیه، او‎ام‎وی اتریش و پتروناس مالزی برای توسعه میدان چشمه‎خوش، در یکصد و چهل و پنجمین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران بررسی شد که بر اساس بررسی‎های صورت گرفته، برنامه‎های توسعه‎ای شرکت‎های گازپروم‎نفت و او‎ام‎وی به دنبال حفظ سقف تولید در این میدان است و شرکت پتروناس، امکان افزایش تولید از میدان را نیز طرح کرده است.

معاونت بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این زمینه اعلام کرد: میدان چشمه‎خوش از میدان‌های بزرگ نفتی و دارای 2 مخزن در سازند آسماری و بنگستان است. مخزن آسماری این میدان متشکل از لایه‌های ماسه‌سنگی با خواص مخزنی مطلوب است و سازند بنگستان ضخامتی بالغ بر 700 متر دارد.

بر اساس این گزارش، هم‎اکنون تنها از مخزن آسماری میدان چشمه‎خوش برداشت نفت صورت می‎گیرد و برنامه اولیه در باره سازند بنگستان، مبتنی بر ارزیابی مخزن و در ادامه، تولید تا سقف 20 هزار بشکه در روز است.

در طرح‎های پیشنهادی ارائه شده، استفاده از حفاری شاخه‌دار و افقی و همچنین ایجاد شکاف‌های هیدرولیکی در میدان آسماری پیشنهاد شده است. روش‌های ازدیاد برداشت پیشنهادی نیز شامل تزریق آب (هوشمند) در بخش ماسه‌سنگی سازند آسماری، تزریق گاز (به صورت امتزاجی) در لایه‌های کربناته سازند آسماری و استفاده از فرازآوری مصنوعی در چاه‌های هر دو مخزن است.

پیش‎بینی می‎شود در صورت اجرای برنامه‌های پیشنهادی، ضریب بازیافتی بین 27 تا 35 درصد را در مخزن آسماری و 6 تا 8 درصد را در مخزن بنگستان شاهد باشیم.

میدان نفتی چشمه‎خوش در منطقه دشت عباس استان ایلام، در فاصله 52 کیلومتری از جنوب شهرستان دهلران و 70 کیلومتری غرب شهرستان اندیمشک واقع شده است. بهره برداری از این میدان سال 1354 آغاز شده است و از میدان‎های تحت مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‎شمار می‎رود. شرکت ملی نفت ایران تاکنون برای مطالعه این میدان با شرکت‎های گازپروم‎نفت، پتروناس، او‎ام‎وی و ایدرو تفاهمنامه همکاری امضا کرده است. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/طرح-توسعه-میدان-چشمه‌خوش-در-کمیته-مشاوران-مدیریت-مخازن-بررسی-شد.bos