شماره: 311723 تاریخ : 1396/09/29-02:59:53

به همت پژوهشگاه صنعت نفت:

طراحی و ساخت 15 حسگر تشخیص آلاینده‎های زیست محیطی بومی‏‌سازی شد

طراحی و ساخت 15 حسگر تشخیص آلاینده‎های موجود در هوا، آب و خاک، به همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت و با همکاری مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بومی‏‌سازی شد و تا پایان امسال، فرآیند بومی‎سازی 2 حسگر دیگر نیز نهایی می‎شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ ابراهیم علایی، رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت امروز (چهارشنبه، 29 آذرماه) در نشستی خبری که در محل پژوهشگاه برگزار شد، این خبر را اعلام کرد و گفت: طرح طراحی و ساخت حسگرهای آلاینده‎های زیست محیطی به کارفرمایی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت اجرایی شد و بهره‎بردار این طرح، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پایانه‎های نفتی ایران به شمار می‎روند.

وی افزود: بر مبنای این طرح زیست‎محیطی که در برنامه پنجم توسعه در دستور کار صنعت نفت قرار گرفت، با نیازسنجی واحدهای عملیاتی برای طراحی و ساخت 17 تجهیز به منظور تشخیص آلاینده‎های مختلف در حوزه‎های آب، خاک و هوا شامل مواردی مانند بنزن، تولوئن، متان، اکسیدهای ازت و کربن، گازهای اسیدی گوگردی، TPH، فلزات سنگین، لکه‎های نفتی، فنول، ترکیبات نفتی چندحلقه‎ای و ... برنامه‎ریزی شد که تاکنون کار طراحی و ساخت 15 تجهیز (حسگر) پایان یافته و تست میدانی آن با موفقیت انجام شده است.

علایی، مدت زمان اجرایی شدن این طرح را 2 سال و نیم عنوان کرد و گفت: این طرح زیر نظر کنسرسیوم نظارتی از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی اجرا و با هماهنگی سطوح نظارتی، تکرار پذیری و دقت این حسگرها که به صورت تجهیزات پرتابل (قابل حمل) ساخته شده‎اند، ارزیابی شده است.

وی درباره 2 حسگر باقیمانده که بر اساس برنامه‎ریزی‎ها قرار است فرایند بومی‎سازی آنها نیز تا پایان سال تکمیل شود، توضیح داد: این 2 حسگر به لکه‎های نفتی و TPHها (ترکیبات هیدروکربنی خاک) مربوط می‎شود که با توجه به اولویت بهره‎مندی از فناوری‎های پیشرفته لیزر و فیبر نوری برای ساخت حسگرهای مرتبط با این آلاینده‎ها، کنسرسیومی متشکل از پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه مالک اشتر و دانشگاه صنعتی شریف در حال کار بر روی این 2 حسگر است.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، اجرای این طرح را با توجه به مقوله بومی‎سازی که به ویژه در حوزه فناوری از اهمیت بسزایی برای کشور برخوردار است، گام بلندی در مسیر اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی خواند و از مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران به پاس اعتماد به ظرفیت‎های پژوهشگاه قدردانی و از همکاری تنگاتنگ شرکت‎های نفت فلات قاره و پایانه‎های نفتی قدردانی کرد.

علایی، حسگرهای ساخته شده را از حیث دقت، بعضا بهتر از نمونه‎های خارجی و از نظر هزینه ساخت نیز به مراتب به صرفه‎تر عنوان و ابراز امیدواری کرد که به همت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مسیر تجاری سازی این حسگرها نیز طی شود.

وی با بیان این‎که ساخت این حسگرها، افق‎های جدیدی را پیش روی پژوهشگاه صنعت نفت ترسیم کرده است، از پیشنهاد پژوهشگاه به مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت برای ساخت حسگرهای سرامیکی هوشمند که افزون بر توان تشخیص آلاینده‎ها، در جلوگیری از نشت آنها نیز موثرند خبر داد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/طراحی-و-ساخت-15-حسگر-تشخیص-الاینده-های-زیست-محیطی-بومی-سازی-شد.bos