شماره: 522373 تاریخ : 1399/08/17-10:12:25

در دومین برنامه کوچه پست مطرح شد،

طراحی نامناسب و نظارت ضعیف، جایگاه تمبر ایران را تنزل داده است

یک کارشناس تمبر و اقلام فیلاتلیک گفت: کیفیت پایین طراحی در کنار نظارت ضعیف، آسیب های جدی به جایگاه تمبر به عنوان یک مقوله فرهنگی وارد کرده است.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل ازروابط عمومی شرکت ملی پست، سام شمس آبادی در دومین برنامه زنده اینستاگرامی «کوچه پست» که با هدف بحث و بررسی در خصوص آسیب شناسی تمبر در راستای ارتقا جایگاه آن برگزار می شود؛ استفاده از کاغذ نامناسب و کیفیت پایین، استفاده نکردن از تمبر در ارسال مرسولات به ویژه مرسولات خارجی را از دیگر دلایل آسیب های وارده به تمبر عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه تمبرهای ایران در اروپا به ندرت خرید و فروش می شود، گفت: با وجود اینکه مردم کشورهای غربی به دلیل جایگاه مادی و معنوی بالایی که تمبر دارد، علاقه زیادی به خرید، نگهداری و فروش تمبرهای مختلف دنیا دارند، اما در مورد تمبرهای ایران به دلایلی که گفته شد، چندان مورد استقبال نیست.

این مجموعه دار تمبر در خصوص دیگر دلایل مشکلات این مقوله فرهنگی در ایران، اظهار داشت: در حالی که در کشور ما تقویم مشخصی برای تولید و انتشار تمبر وجود ندارد، در کشورهایی که تمبر در آن مورد توجه مردم است، نوع، زمان انتشار، شمارگان، قابلیت استفاده در مرسولات داخلی یا خارجی تمبر، ابتدای سال برای تمام سال تعیین می شود.

شمس آبادی ضمن انتقاد از عملکرد شورای تمبر بر انتشار و توزیع تمبرهای ارور (اشتباه در چاپ) به صورت وسیع در جامعه، افزود: در کشورهایی که به تمبر توجه ویژه ای می شود، تمبرهای ارور به تعداد بسیار اندک و به منظور نگهداری در کلکسیون ها منتشر می شود اما در ایران گاهی یک تمبر ارور به صورت ورقه ای و تعداد بالا چاپ و توزیع می شود، که این موضوع تضعیف جایگاه تمبر ایران در جهان را به همراه دارد.

او همچنین ضرورت توجه به احیای استفاده از کارت پستال به ویژه در کشور را یادآور شد و گفت: گردشگران خارجی معمولا در سفرهایی که به کشورهای مختلف دارند، کارت پستال هایی که حاوی تصاویری از میراث فرهنگی و تاریخی آن کشور است را به همراه تمبر، از همانجا برای دوستان و آشنایان خود ارسال می کنند. در صورتیکه در ایران کارت پستال از رونق افتاده و به نقش موثری که می تواند در رونق گردشگری و شناساندن تاریخ، فرهنگ و پیشینه کشورمان به مردم دنیا داشته باشد، توجه نمی شود.

این کارشناس تمبر در ادامه از برپایی نخستین نمایشگاه ورقه های پستی و اقلام فیلاتیک ایران در روز جهانی پست و همچنین راه اندازی جمعه بازار تمبر در موزه ارتباطات ایران به عنوان اقدامی موثر در راستای احیای جایگاه تمبر و مجموعه داری یاد کرد و گفت: با تسری این اقدام به سایر شهرهای کشور در کنار حمایت مسئولان از آن، در آینده ای نه چندان دور می توانیم شاهد رونق بازار تمبر در ایران نیز باشیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/طراحی-نامناسب-و-نظارت-ضعیف-جایگاه-تمبر-ایران-را-تنزل-داده-است.bos