شماره: 490021 تاریخ : 1398/06/04-02:54:29

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد:

ضرب العجل خریدتضمینی گندم تا پایان شهریورماه

قائم مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: عملیات خرید تضمینی گندم براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی تا پایان شهریورماه انجام می شود و پس از آن همه مراکز خرید تعطیل خواهد شد؛ بنابراین کشاورزان نسبت به تحویل هرچه سریعتر گندم خود اقدام کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسن حنان افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 7 میلیون و 537 هزارتن گندم به ارزش 13 هزار میلیارد تومان از استان های سراسر کشور خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد کاهش خرید تضمینی را نشان می دهد.

به گفته وی، سال گذشته در همین مقطع زمانی 9 میلیون و 228 هزارتن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان خرید گندم تاکنون مبلغ 11 هزار و 137 میلیارد  تومان معادل 85 درصد پول گندمکاران به حسابشان واریز شده است درحالی که سال گذشته در همین مقطع 64 درصد پول کشاورزان پرداخت شده بود بنابراین ارقام نشان می دهد که پرداخت پول کشاورزان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد داشته است.

حنان با بیان این که پول کشاورزان تا 15 مردادماه پرداخت شده است اظهارداشت: مبلغ یک هزار و 900  میلیارد تومان باقیمانده که با عنایت رئیس جمهوری و تلاش وزرای جهاد کشاورزی و صنعت و معدن طی روزهای آتی به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت می شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به شروع فصل خرید گندم از 15 فروردین ماه امسال یک هزار و 108 مرکز خرید در سطح کشور دایر شد که طبق دستورالعمل ابلاغی عملیات خرید تضمیمی گندم تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، سال گذشته یک هزار و 113 مرکز  خرید تضمینی گندم در سراسر کشور فعال بود.

حنان اضافه کرد: امسال حدود یک میلیون و 245 هزار محموله گندم به مراکز خرید تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته با تحویل یک میلیون و 402 هزار محموله  11 درصد کاهش داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال 98 نزدیک 430 هزار کشاورز گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده اند درحالی که سال گذشته  452 هزار کشاورز به مراکز خرید مراجعه کرده بودند که پنج درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: سال 98 میانگین وزنی هر محموله ما در مراکز خرید 6.5 تن است درحالی که در مدت مشابه سال گذشته این میزان  6.54 بوده که پنج دهم درصد تناژ محموله های امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

به گفته حنان، در زمینه کیفیت گندم از لحاظ پروتئین ، امسال پروتئین گندم خریداری شده بین 10.6 تا 13.32 درصد و دامنه وزن یک مترمکعب گندم 74.16 تا 81.73  درصد است که رنج استاندارد را دارد و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال 98 افت مفید گندم نزدیک 1.4 و غیرمفید 1.11  است که نسبت به مدت مشابه سال 97 نزدیک 21 درصد کاهش افت مفید و غیرمفید را نشان می دهد.

به گفته وی، سال 97 افت مفید گندم نزدیک 1.25 و غیرمفید 1.35 بوده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم گندم معمولی امسال یک هزار و 700 تومان و برای گندم دوروم یک هزار و 770 تومان است.

وی افزود: طبق بخشنامه ابلاغی خرید تضمینی گندم به طور قطع در پایان شهریورماه فعالیت مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران به پایان می رسد بنابراین کشاورزان نسبت به تحویل گندم خود هر چه زودتر اقدام کنند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ضرب-العجل-خریدتضمینی-گندم-تا-پایان-شهریورماه.bos