شماره: 496101 تاریخ : 1398/10/15-01:28:14

صورت معاملات فصلی، اهداف و مزایا

یکی از عوامل مهم در ارتقای سلامت اقتصاد هر کشوری، اعتماد آحاد مردم به نظام اقتصادی و پیرو آن ترغیب افراد برای حضور فعال در فضای اقتصادی کشور خواهد بود.

بانک و صنعت، ارائه فهرست معاملات فصلی هم موجب نظم و انضباط مالی و شفافیت اقتصادی خواهد شد و هم رقابتی سالم و مطلوب در فعالیت های اقتصادی ایجاد می کند که این امر از بروز فعالیت های سودجویانه جلوگیری می کند و اعتماد و یقین، جایگزین بدبینی و سلب اطمینان می گردد. همچنین دستاورد دیگر این امر اجرای بی قید و شرط عدالت درباره همه فعالان اقتصادی می باشد.

شفافیتی که ارسال صورتحساب معاملات با خود به همراه دارد، جامعه را در وضعیت روانی مناسبی قرار می دهد و بستر مناسبی را برای رشد اقتصاد کشور فراهم می کند. در همین راستا دست اندرکاران نظام اقتصادی راهکارهایی را برای تسهیل ارسال صورت معاملات فصلی ایجاد کرده اند. از جمله ارسال الکترونیکی فهرست معاملات که شرایط مطلوبی را در اختیار فعالان اقتصادی گذاشته است.
در حقیقت گزارش صورت معاملات به صورت فصلی از دو جهت در پیشرفت و ترقی کشور تاثیرگذار است. گسترش این فرآیند از طرفی باعث افزایش توان اقتصادی دولت از طریق دریافت مالیات شده و فرارهای مالیاتی کاهش پیدا می کند و از سوی دیگر درآمد حاصل از وصول مالیات، به عمران وآبادانی شهرها و سایر نقاط کشورکمک خواهد کرد.
علاوه بر این، گسترش ارسال گزارشات معاملات فصلی در سیستم مالیاتی و اقتصادی کشور از معیار‌های پیشرفت به شمار می رود. استفاده از یک پایگاه جامع مالیاتی مودیان، سبب تقسیم عادلانه‌ مجموع درآمدها، توجه و گسترش بیشتر بخش خصوصی، نگاه دقیق تر دولت نسبت به اعتبارات مالی و در نهایت کارایی بیشتر سیستم اقتصادی کشور خواهد شد.
اجرایی کردن ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم به کمک فناوری های نوین موجب آسان شدن ارسال فهرست معاملات در هر ساعت از شبانه روز و با هر بعد از مسافت و جلوگیری از هدر رفتن زمان با کاهش تردد به واحدهای مالیاتی شده است. همچنین افزایش ضریب اطمینان در ارسال فهرست معاملات خرید و فروش توسط فعال اقتصادی را نیز می توان اشاره نمود که در این صورت ضریب اشتباه به صفر رسیده و متعاقبا انعکاس آن در پرونده های مالیاتی برای رسیدگی درآمد و تشخیص مالیات باعث می شود که از مطالبه مالیات مضاعف و یا درج ارقام خرید و فروش برای دیگران جلوگیری بعمل آید که این مهم نیز به کاهش مراجعه به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی می انجامد.
اما در ارسال فهرست معاملات خرید و فروش بصورت فصلی چند نکته حائز اهمیت است که باید لحاظ شود. عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود یا طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران، یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود توسط فعالان اقتصادی، مشمول جرایم غیر قابل بخشودگی خواهد شد.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صورت-معاملات-فصلی-اهداف-و-مزایا.bos