شماره: 512121 تاریخ : 1399/02/14-01:23:52

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار:

صنعت طیور نیازمند تامین نهاده ها با نرخ مصوب است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور گفت: به دلیل کمبود نهاده های طیور با نرخ مصوب در بازار، تولیدکنندگان برای جوجه ریزی با مشکل روبرو شده اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رضا ترکاشوند قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ را در سال 98 هفت هزار و 740 تومان عنوان کرد و اظهار داشت: البته این نرخ با توجه به عرضه نهاده های طیور با ارز رسمی 4200 تومانی تعیین شده بود اما اکنون تولیدکنندگان بخشی قابل توجهی از نهاده های مورد نیاز طیور را با نرخ آزاد خریداری می کنند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور افزود: اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ها به طور میانگین هشت هزار تومان به فروش می رسد که با وجود افزایش هزینه های تولید، اندکی نسبت به قیمت مصوب سال گذشته بالاتر است.

وی تصریح کرد: با وجود کمبود نهاده های طیور در بازار ماهانه 90 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که همین امر موجب تثبیت قیمت این محصول در فروردین ماه شده است.

ترکاشوند مشکل اصلی مرغداران را تامین نهاده ها دانست و گفت: البته نهاده های مورد نیاز خوراک طیور از سه ماه گذشته وارد بنادر شده بود اما به دلیل مشکلاتی در تخصیص ارز ترخیص نشد؛ بنابراین همچنان تولیدکنندگان با مشکل تامین نهاده های طیور روبرو هستند و این موضوع حل نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور گفت: مسوولان این مهم را باید مدنظر قرار دهند که تولیدات صنعت طیور و دام با دیگر تولیدات به دلیل ارتباط با موجود زنده متفاوت است.

وی افزود: اکنون بهای هر کیلوگرم ذرت بیش از دو هزار و 500 تومان و کنجاله سویا بیش از چهار هزار و 500 تومان در بازار است که بابت خرید فاکتوری به تولیدکنندگان ارایه نمی شود در حالیکه قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت یک هزار و 500 تومان و کنجاله سویا دو هزار و 450 تومان به تازگی تعیین شده است.

ترکاشوند اظهار داشت: البته با پیگیری های صورت گرفته، بخش قابل توجهی از ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام کشور به بازار عرضه شد تا خلاء نهاده ها بیش از این مشکل ساز نشود اما این اقدام نیز تمامی نیاز تولید را تامین نمی کند.

به گفته وی، اکنون برخی تولیدکنندگان ناچارند برای تامین خوراک طیور خود از سایر نهاده ها مثل گندم استفاده کنند که این امر در کاهش کیفیت محصول، سلامت طیور و کاهش حجم تولید تاثیرگذار است؛ در حالی که برای تولید استاندارد تخم مرغ باید نهاده های استاندارد بکار گرفته شود.

سال گذشته یک میلیون و 100 هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که بیش از 41 هزار تن آن به کشورهای هدف صادر شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صنعت-طیور-نیازمند-تامین-نهاده-ها-با-نرخ-مصوب-است.bos