شماره: 519408 تاریخ : 1399/06/23-05:44:41

صدور برخط گواهی نقل و انتقال املاک مسکونی

کی از سیاست هایی که سازمان امور مالیاتی از گذشته دنبال می کند ارائه خدمات الکترونیکی به مردم و کاهش مراجعه حضوری مردم به سازمان امور مالیاتی است.

بانک و صنعت، در حال حاضر سازمان امور مالیاتی برای افزایش رضایتمندی مشتریان مالیاتی و تسهیل در دریافت و پرداخت مالیات دو فاز الکترونیک و مالیات هوشمند را در حال اجرا دارد. از آنجا که مراجعه مردم به سازمان امور مالیاتی برای دریافت گواهی ماده 187 بسیار زیاد است و هزینه های رفت و آمد شهر را نیز به مردم تحمیل می کند و همچنین هزینه هایی برای تامین نیروی انسانی به سازمان امور مالیاتی وارد می کرد، به همین منظور سازمان امور مالیاتی در راستای تسهیل کار مردم و کاهش هزینه ها بر آن شد تا صدور گواهی نقل و انتقال املاک به صورت بر خط انجام شود.
سازمان امور مالیاتی صدور گواهی ماده 187 را به دفاتر ثبت اسناد و املاک کشور واگذار کرده است و افرادی که برای نقل و انتقال املاک خود به دفاتر ثبت مراجعه می کنند در همان جا می توانند بدون مراجعه به سازمان امور مالیاتی گواهی ماده 187 که مربوط به نقل و انتقال املاک است را دریافت و همان جا مالیات خود را پرداخت کنند. مردم برای واریز نیز مشکلی ندارند و با دستگاه پوز هزینه را پرداخت می کنند. همه حقوق و حتی حق ثبت دفاتر از طریق دستگاه پوز انجام می شود و دریافت به صورت نقدی صورت نمی گیرد. همچنین استعلام از سازمان امور مالیاتی برای نقل و انتقال هزینه ندارد.
سامانه طوری تعریف شده که سردفتر مکلف است وجوه را بررسی کند و در صورت واریز، اسناد را تنظیم کند حتی بازرسی اسناد نیز به صورت آنلاین توسط بازرسین انجام می شود. همه زیرساخت ها در سازمان امور مالیاتی فراهم شده است و نقطه قوت این سامانه برخط شدن و الکترونیکی بودن است که در این حالت شخص نقشی در این سامانه ندارد. اجرای این طرح از اسفندماه سال 1398 با همکاری دفاتر ثبت اسناد و املاک در تهران و از اردیبهشت ماه سال 1399 در سراسر کشور اجرا شده است.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صدور-برخط-گواهی-نقل-و-انتقال-املاک-مسکونی.bos