شماره: 348357 تاریخ : 1397/02/17-04:09:42

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت مطرح کرد؛

صددرصد پول فروش نفت در اختیار ماست

امیرحسین زمانی‌نیا از تحویل 100 درصدی پول حاصل از فروش نفت به یورو خبر داد و گفت: صددرصد پول فروش نفت در اختیار ما قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، امیر حسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در حاشیه دومین روز از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: نمایشگاه امسال نشان می‌دهد که شرکت‌های ایرانی و خارجی با علاقه‌مندی بسیاری زیادی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

وی با بیان اینکه هر کس ظرفیت تولید بیشتری داشته باشد، قدرت بیشتری در بازارهای جهانی دارد، افزود: اگر عربستان و آمریکا طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند تا برای ایران در بازارهای جهانی محدودیت ایجاد کنند، قطعا به علت ظرفیت بالای تولیدشان چندان بی‌تاثیر نخواهند بود اما صنعت نفت و گاز و مدیریت بازاریابی شرکت ملی نفت ایران در طول 40 سال اخیر به ویژه در دوران تحریم‌ها به قدری آب دیده شده و از روش‌ها و مکانیزم‌های مختلفی استفاده کرده است که اکنون نیز می‌تواند بر اساس تجربه و خلاقیت خود به حفظ حضور خود در بازار بیانجامد.

وی با اشاره به برگزاری پیش‌روی اوپک افزود: در این جلسه مشخص خواهد شد که قیمت نفت در چه حدودی برای اعضای اوپک متعادل خواهد بود.

زمانی‌نیا ادامه داد: ایران در شرایط عادی از تصمیمات اوپک حمایت خواهد کرد ولی در مسائل مربوط به تولید و صادرات نفت این موضوع را در درجه اول اهمیت خود قرار خواهیم داد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه یک عده از اعضای اوپک به ویژه عربستان به دنبال محدود کردن بازار ایران هستند افزود: مسئولان عربستانی همه جا به دنبال مسئولان ایرانی هستند و برای به دست آوردن مشتریان سنتی ایران تخفیف‌ها و مشوق‌هایی را ارائه می‌دهند تا بازار نفت ایران را محبوب‌تر کرده اما آمار صادرات ایران نشان می‌دهد که عربستان موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است.

زمانی‌نیا با اشاره به قرارداد منعقد شده بین وزارت نفت و وزارت انرژی آذربایجان به منظور توسعه مشترک دو میدان نفتی در دریای خزر، افزود: یکی از این میدان‌ها بسیار بزرگ است و ابتدا بر روی این میدان، کارهای توسعه‌ای انجام خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران و شرکت آذربایجان سوکال به طور مشترک این میدان را توسعه خواهند داد، از این رو تاسیس یک شرکت مشترک، یکی از راه‌هایی است که مد نظر دو طرف است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت می‌تواند پول حاصل از فروش نفت را با یورو تحویل بگیرد و یا به یورو تبدیل کند، تصریح کرد: در برخی از کشورها ممکن است، تبدیل پول به یورو هزینه داشته باشد. از این‌رو صد در صد پول حاصل از فروش نفت در اختیار ماست.

زمانی‌نیا با بیان اینکه برگشت تحریم‌ها به معنای اسنپ‌بک غیر محتمل به نظر می‌رسد، افزود: در صورت رخداد این شرایط و بازگشت به قبل از سال 92 قبل از برجام حتی اگر بانک‌ها تحریم شود، مشکلات مالی تشدید خواهد شد، اما می‌دانیم که در آن شرایط نیز شرکت ملی نفت کارهای خود را به نحوی انجام خواهد داد؛ اگرچه همچون دوران تحریم‌ها با چالش‌هایی هم مواجه شد، اما کار خود را انجام داد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت تاکید کرد: در بدترین سناریو اگر فروش نفت ایران محدود شود، عواید حاصل از آن را به روش‌های غیر بانکی دریافت خواهیم کرد.

زمانی‌نیا با اشاره به موفق بودن سه قرارداد نفتی آی‌پی‌سی که در سال گذشته منعقد شد، گفت: این قراردادها می‌تواند به عنوان مدل در قراردادهای بعدی مورد استفاده قرار بگیرد. قراردادهای جدید نفتی یعنی مدل آی‌پی‌سی منجمد نبوده و نسبت به شرایط مختلف انعطاف‌پذیر است ، پس ‌آنهایی که گفتند مسئله ما تحریم نیست و مشکل دیگری در انعقاد قراردادها داریم؛ به این علت است که یک سری اختلاف نظرهایی در مفاد قراردادها وجود دارد که با انجام مذاکره به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای مثال اکنون با شرکت OMV اتریش در حال مذاکره هستیم ، چراکه آنها نظرات ویژه‌ای درباره برخی از مفاد قراردادها دارند.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به سفر زنگنه به عمان و امضای چند سند افزود: چند عملیاتی برای اجرای همکاری با این کشور برداشته شده است و در 12 می، یک هیأت عمانی به ایران برای مذاکره در خصوص متن دو قرارداد سفر خواهد کرد.

وی بیان کرد: بین دو طرف اراده سیاسی خوبی حاکم است و بازارهای بین‌المللی برای اجرای این پروژه‌ها علاقه‌مندی زیادی دارند که اروپا، آسیا، روسیه و غیره از جمله آنها هستند.

زمانی‌نیا گفت: به هر حال مقدمات این دو قرارداد که باید بین ایران و عمان اجرایی می‌شد، محقق شده و تا آخر ژولای این کار به اتمام خواهد رسید.

زمانی‌نیا درباره سوآپ نفتی به عراق گفت: هر دو طرف تمایل دارند نفت کرکوک  از طریق‌ تانکرها منتقل شود اما مسائل لجستیک باعث طولانی شدن کار شده است ، با این حال از هفته آینده کارهای لجستیکی انجام می‌شوند؛ یعنی چند تانکر ایرانی و عراقی با مشخص شدن مسیر‌ها و سایر موارد در زمینه آغاز سوآپ نفتی حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه روسیه تاکنون دو محموله یک میلیون بشکه‌ای از ایران تحویل گرفته است، افزود: این کشور به دنبال برداشت محموله‌های دیگر هست.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه در مورد خروج ترامپ از برجام باید تفاوتی قائل شد، افزود: به نظر ما در صنعت نفت تا زمانی برجام زنده است که ما بتوانیم نفتمان را به فروش رسانده و بازارمان را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: همچنین تا زمانیکه عواید ناشی از صادرات نفت را بدون مشکل دریافت کنیم و ضمن تأمین مالی بین‌المللی پروژه‌ها تجهیزات مورد نیاز این صنعت را به راحتی دریافت کنیم، برجام برای ما زنده است، در غیر این صورت این موضوع برای ما معنا نخواهد داشت.

زمانی‌نیا گفت: درباره خروج ترامپ و بازگشت تحریم‌ها باید تفاوت قائل بشیم، چرا که یک حد فاصلی در این بین وجود دارد و ما در صنعت نفت فقط به نفت فکر می‌کنیم و مسائل ژئواستراتژیک بر عهده وزارت نفت است.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به جایگاه بی‌نظیر ایران در حوزه ذخایر نفتی و گازی گفت: هم اکنون ایران نزدیک به 4 میلیون نفت تولید می‌کند، در حالیکه این میزان تولید نسبت به ذخایر آن بسیار ناچیز است؛ از این رو فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری سودآور در ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه هزینه استخراج  نفت در ایران 5 دلار خشکی است، افزود: در 60 الی 70 درصد از سرزمین ایران مشخص نیست که آیا نفتی وجود دارد یا خیر .

زمانی‌نیا افزود: فرصت گسترده‌ای برای شرکت‌های خارجی در ایران وجود دارد تا از این فراوانی ذخایر، نیروی کار آموزش دیده ماهر با هزینه‌های کم استفاده و اجرای پروژه‌ها را سودآور و هزینه‌ها را کمتر کنند.

وی در پایان گفت: از اینرو شرکت‌های خارجی باید مجموعه‌ای از ملاحظات ژئواستراتژیک را در قراردادها لحاظ کنند و اولویت در این است که آنها در جایی فعالیت کنند که بستر فعالیت آنها قانونی باشد.

بیست و سومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز پالایش و پتروشیمی، از یکشنبه، 16 اردیبهشت ماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‎المللی تهران آغاز به کار کرد و در تاریخ چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه به کار خود پایان می‎دهد. 

 

 امیر حسین زمانی‌نیا

 

 امیر حسین زمانی‌نیا

 

 امیر حسین زمانی‌نیا

 

 امیر حسین زمانی‌نیا

 

 امیر حسین زمانی‌نیا

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صددرصد-پول-فروش-نفت-در-اختیار-ماست.bos