شماره: 516926 تاریخ : 1399/05/08-02:59:48

سخنگوی گمرک ایران خبر داد:

صادرات 5 میلیون دلاری گل و گیاه/23 کشور خریدار گلهای ایرانی هستند

سخنگوی گمرک گفت: در 3 ماهه اول سال 99 بیش از 2 هزار و 356 تن انواع گل و گیاه به ارزش 5 میلیون و 333 هزار دلار صادر شده است.

به گزارش بانک و صنعت، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: کشورمان در 3 ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از 2 هزار و 356 تن گل و گیاه و انواع نباتات به ارزش 5 میلیون و 333 هزار و 660 دلار به 23 کشور جهان کرده است.

وی افزود: کشور عراق با خرید بیش از یک هزار و 543 تن محصول برابر با 2 میلیون و 389 هزار و 694 دلار اصلی ترین خریدار محصولات گل و گیاهی کشورمان بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت: کشورهای ویتنام با خرید بیش از 15 تن انواع گل و گیاه و کشور هلند با خرید بیش از 5 تن گل سرخ و ارمنستان با 226 تن انواع نباتات، مقاصد اصلی و شرکای تجاری گل و گیاه ایران هستند.

لطیفی با اشاره به محصولات گیاهی صادراتی افزود: انواع درخت، بوته، درختچه های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه گل، گل خشک، گل سرخ وسایر گل های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند.

سخنگوی گمرک ایران خاطر نشان کرد: در خصوص واردات گل و گیاه نیز در مدت زمان 3 ماه اخیر صرفاً بیش از 28 تن انواع درختچه و گل و گیاه از 3 کشور ترکیه، آلمان و هلند، به ارزش 121 هزار و 172 دلار واردات شده است.

لطیفی گفت: ما در دنیا مقام هفدهم تولید گل و گیاه را داریم ولی در صادرات آن در مقام 107 قرار گرفته ایم.

وی همچنین ادامه داد: سالانه سه میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می شود که از این میان فقط 200 میلیون آن صادر می شود که 100 میلیون شاخه گل و 100 میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشور ظرفیتی برابر با 200 میلیون دلار برآورد شده است.

لطیفی در تشریح دشواری های صادرات گل و گیاه گفت: مهم ترین دشواری های صادرات در این بخش را می توان به بحث هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت، پایانه، مشکلات مربوط به تنظیم زمان بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادر کنندگان ایرانی به بازارهای جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می توان اشاره کرد. البته طبیعی است که ورود کشورهای جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازارهای جهانی هم در این امر بی تأثیر نبوده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحدهای فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می شوند از دیگر موانعی به شمار می رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/صادرات-5-میلیون-دلاری-گل-و-گیاه-23-کشور-خریدار-گلهای-ایرانی-هستند.bos