شماره: 519002 تاریخ : 1399/06/16-02:21:55

وزیر ارتباطات:

شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال

آذری جهرمی با تاکید براینکه شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور بوده، اظهار کرد: خدمات پایه ­ای که روی این شبکه ارائه می شود، ضامن بازدارندگی در حملات دشمن است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، گفت: دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت400 میلیارد تومان به پیام­ رسان­ ها برای دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده­ است. باید بگوییم از ابتدای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که ظرفیتی حدود 684 گیگابیت بر ثانیه داشت، تا به امروز که به ظرفیت 20 هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده ­ایم، 20 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: «شخصا بیشتر از 20 مرتبه پله های سازمان برنامه و بودجه را بالا و پایین کردم تا این اعتبار تامین شد.»

آذری جهرمی راه ­اندازی 23 هزار کیلومتر فیبر نوری و 4 مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ایجاد شبکه­ای ارتباطی پایدار را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص دانست و گفت: حدود دو سال گذشته برای یک پروژه امنیتی در شبکه ملی اطلاعات یک هزار میلیارد تومان هزینه شد و بخش خصوصی نیز برای شبکه دسترسی 100 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

هزینه 400 میلیارد تومانی، برای داشتن شبکه­ ای مستقل و پایدار عدد بزرگی نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد: لذا 400 میلیارد تومانی که برای پیاده سازی دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات صرف شده است، برای داشتن شبکه ­ای مستقل و پایدار عدد بزرگی نیست.

این مقام مسئول اظهار کرد: بسیاری از شرکت­ های خارجی به دلیل تحریم ­ها به استارت آپ ­های حوزه پرداخت بانکی، نقشه، خدمات ابری و اپلیکیشن ­ها سرویس ارائه نمی­ دهند. از این رو ما مصمم هستیم که شبکه مستقل ایجاد کنیم تا در صورت تحریم زندگی مردم فلج نشود.

حجم اقتصاد دیجیتال کشور به 6 درصد رسید

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته حجم اقتصاد دیجیتال ما از دو و نیم درصد به 6 درصد رسیده است، افزود: هم اکنون با کشوری مانند آمریکا مواجه هستیم که اجازه واردات دارو را به ما نمی­ دهد و مشخص است که از بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال ما نیز نمی ­گذرد و به راحتی می­تواند برای ما تحریم وضع کند.

خدمات ابری در کشور مستقل است

آذری جهری با بیان اینکه عمده خدمات ابری به شرکت­ های ایرانی تحریم شده است، اعلام کرد: اکنون خدمات ابری در کشور مستقل است و شرکت ها بدون نیاز به شرکت ­های خارجی در حال فعالیت هستند.

کسانی که واژه اینترنت ملی را به جای شبکه ملی اطلاعات به کار می برند، خائن هستند

وی با خائن خواندن کسانی که واژه اینترنت ملی را به جای شبکه ملی اطلاعات به کار می برند، تاکید کرد: نباید لفظ مجعول برای شبکه ­ای که مادر زیرساخت­ های ارتباطی و اطلاعاتی کشور است، به کار ببریم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با داشتن شبکه ملی اطلاعات سهمگین­ ترین حملات روی گیت وی ما می­اید و شبکه ما سالم است و کار می­کند. لذا اگر شبکه ملی نبود، در سال 96 یک حمله اینترنتی روی شبکه صورت می گرفت تمام ارتباطات قطع می شد.

شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال کشور

آذری جهرمی با تاکید براینکه شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور بوده، اظهار کرد: خدمات پایه ­ای که روی این شبکه ارائه می شود، ضامن بازدارندگی در حملات دشمن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه قصدمان این است که نیاز حداقلی مردم را روی شبکه داخلی برآورده کنیم، اظهار کرد: مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات از خدمات پایه شبکه ملی که شامل پیام­ رسان­ ها، موتور جستجو و ایمیل می­شود، حمایت می­کند.

وی افزود: هم اکنون سه ایمیل فعالیت خود را روی این مرکز آغاز کرده ­اند و سه پیام­ رسان نیز برای ارائه کیفیت بالای خدمات در این مرکز مستقر شده­اند. دیگر بهانه سخت افزاری برای ارائه این خدمات وجود ندارد و باید روی موضوعات نرم افزاری تمرکز کرد. از 23 جز زیرساختی شبکه ملی اطلاعات 20 جز آن هم اکنون مستقر شده است و سه جز آن نیز به استقرار نرسیده است. برای مثال مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات یکی از اجزایی است که تا دو هفته دیگر توسط سازمان فناوری اطلاعات پیاده سازی می­شود.

دستگاه ­ها از پیام­ رسان ­ها حمایت کنند

آذری جهری در ادامه خواستار شد: باید خدمات دولت الکترونیک روی پیام ­رسان­ ها انجام شود، لذا از دستگاه ­ها تقاضا داریم خدماتشان را به این کسب ­وکارها ارائه دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حرکت جدی از سمت وزارت ارتباطات، مرکز ملی و سایر دستگاه­ ها برای تقویت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات آغاز شده است به نحوی که ستاد کل نیروهای مسلح نیز اعلام آمادگی کرده که در حوزه موتور جستجو نه پیام­ رسان­ ها به ما کمک کند.

وی با تاکید براینکه نباید از بابت قطع اینترنت و محدود کردن شبکه­ های خارجی نگران بود، گفت: معتقدیم دشمن دوست دارد ما صحنه بین­ المللی را خالی کنیم و حضور جریان ساز نداشته باشیم. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت پذیرش خدمات پایه آموزشی را نیز دارد و ما آمادگی خود را برای کمک به وزارت علوم، دانشگاه­ ها و وزارت آموزش و پرورش برای ارائه زیرساخت خدمات پیشرفته در آموزش مجازی اعلام کرده­ ایم.

تا پایان دولت 100 درصد پروژه­ های مربوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات به سرانجام می­ رسد

آذری جهرمی علت نامگذاری این مرکز به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را پیام ویژه ­ای برای حرکت و ایستادگی در مسیر استقلال و حفظ عزت مردم ایران اعلام کرد و افزود: با همدلی به وجود آمده تا پایان دولت 100 درصد پروژه ­های مربوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام می رسانیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/شبکه-ملی-اطلاعات-ضامن-رشد-اقتصاد-دیجیتال.bos