شماره: 520874 تاریخ : 1399/07/15-03:55:47

یک مقام مسئول اعلام کرد:

شاهد سیل واردات آفتکش ها به کشور هستیم

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم گفت: طبق قانون، اگر محصول مشابه داخلی وجود دارد نباید واردات انجام شود اما این قانون درباره آفت کش ها رعایت نمی شود و همچنان شاهد واردات هستیم.

به گزارش بانک و صنعت، محمدناصر عطایی نیا عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم کشور امروز سه شنبه 15 مهر ماه در نشست خبری گفت: 60 شرکت فرمولاسیون سموم در کشور وجود دارد که آزمایشگاه های مجهزی دارند و می توانند همه گونه سم را در داخل کشور فرموله کنند اما وزارت جهاد کشاورزی ترجیح می دهد به جای به کارگیری این شرکت ها، سم آماده را از کشورهای دیگر وارد کند.

وی ادامه داد: صنعت فرمولاسیون در داخل کشور نیم قرن تجربه دارد و به پختگی کامل رسیده و می تواند صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد. سوال اینجاست که چرا چراغی که سال هاست روشن نگه داشته شده، برخی می خواهند آن را در جایی دیگر روشن کنند؟

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم با بیان اینکه گرانی ارز فرصت خوبی برای صادرات است و باید از تولید داخل حمایت شود، گفت: در سال های گذشته ایران صادر کننده سموم به کشورهای منطقه از جمله ترکیه بود اما امروز در سایه عدم حمایت دولتی به وارد کننده کامل تبدیل شده ایم.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه در شرایط کمبود ارز چرا به جای حمایت از تولید داخل باید واردات انجام شود؟ گفت: سال گذشته 250 میلیون دلار برای تأمین مواد تکنیکال اختصاص یافت اما از این اعتبار، 52 درصد به واردات سم آماده پرداخته شد در حالی که می توانستند مواد تکنیکال را وارد کشور کنند؛ در داخل توسط شرکت های داخلی فرموله می شدند.

عطایی نیا افزود: عملکرد دولت درباره سموم نشان می دهد که دو دلار ارز یارانه ای به تولید داخل می دهند درحالی که سه دلار به واردات اختصاص می یابد.

این مقام مسئول تأکید کرد: به موجب قانون، اگر محصول مشابه داخلی وجود دارد واردات آن انجام نشود اما این قانون درباره آفت کش ها رعایت نمی شود و همچنان شاهد سیل واردات هستیم.

وی گفت: چرا در شرایط محدودیت ارزی به جای حمایت از تولید داخل که می تواند 30 درصد صرفه جویی ارزی نسبت به واردات داشته باشد، ارز را به واردات می دهند؟

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم، بخش فرمولاسیون سموم کشور از کشورهایی مثل هند و چین هم شرایط بهتری دارد. سمومی که در داخل کشور تولید می شود تحت استاندارد فائو است که استاندارد بسیار سختگیرانه ای دارد.

عطایی نیا ادامه داد: در حال حاضر شرکت های تولید کننده سم با یک چهارم ظرفیت کار می کنند و اگر از این بخش حمایت شود تا 9 برابر میزان مصرف داخل می توان به کشورهای دیگر صادر کرد.

وی گفت: مصرف سموم کشور سالانه 30 هزار تن است در حالی که ظرفیت تولید ما 300 هزار تن می باشد. اگر متوسط قیمت هر سم را 10 دلار فرض کنیم در صورت حمایت از این بخش 2.7 میلیون دلار امکان صادرات خواهیم داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم بیان کرد: متأسفانه در سال های گذشته ارز 4200 تومانی این بخش را فلج کرد. این یک سیاست شکست خورده ای است که متأسفانه دولت آن را اجرایی می کند. وارد کنندگان با ارز 4200 تومانی وارد می کردند اما شرکت های داخلی برای تأمین نیازشان نمی توانستند ارز با ارز 4,200 تومان وارد کنند و در این رقابت شکست می خوردند.

عطایی نیا اضافه کرد: البته قبل از بحران ارزی شرایط بهتر بود اما در دو سال گذشته واقعاً کف ترازو به سمت وارد کنندگان سنگینی کرده و در این رقابت نابرابر آنها پیروز میدان شدند.

وی اظهار داشت: ممنوعیت صادرات اشتباه دیگری بود که تولید کنندگان داخل را زمین گیر کرد. قبل از ممنوعیت سموم کشور ما به کشورهای منطقه صادر می شد اما ممنوعیت صادرات باعث شد بازارهای خود را از دست بدهیم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم در ادامه گفت: متأسفانه با اینکه به اذعان خود وارد کنندگان 25 درصد سموم مورد نیاز وارداتی است اما سال گذشته 52 درصد سهم واردات بوده است.

عطایی نیا تاکید کرد: در صورتی که از بخش سموم حمایت شود توان صادرات به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان را داریم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/شاهد-سیل-واردات-افتکش-ها-به-کشور-هستیم.bos