شماره: 521782 تاریخ : 1399/08/03-08:57:55

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

سهم ‏آموزش و پرورش از بودجه عمومی در کشور پایین است

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر سهم ‏آموزش و پرورش از بودجه عمومی در کشور، کمتر از 10 درصد است و این در حالیست که در دنیا این عدد 14 درصد است.

به گزارش بانک و صنعت ، محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: موضوع اول، بحث تمدید کنکور نظام قدیم است که مطالبه ای است ‏که از سوی برخی افراد، مطرح شده است و سازمان سنجش اعلام کرده است کنکور را فقط ‏برای نظام جدید طرح خواهد کرد. خواهش ما این است که وزارت علوم و سازمان سنجش، ‏این موضوع را بازنگری کنند تا حق کسی ضایع نشود.‏

وی ادامه داد: موضوع دوم به مصاحبه ای بر می گردد که وزیر آموزش و پرورش در ‏خصوص افرادی که به صورت غیر رسمی در آموزش و پرورش فعالیت می کنند، داشته است ‏و از عنوان اینکه «این نیروها قید استخدام را بزنند» استفاده کرده است. اولاً همه این نیروها ‏در آموزش و پرورش بعد از سال 92 توسط دولت به کار گرفته شدند یعنی دولت بعد از 8 ‏سال نباید بگوید که قید استخدام را بزنید.‏

وحیدی با بیان اینکه این افراد شامل معلمان حق التدریس، نهضتی، برون سپار، پیش دبستانی و ‏غیره هستند، گفت: همیشه فرصت ها برای جذب هماهنگ شده است اینها که عمرشان را ‏گذاشتند باید برای سوابق آنها امتیازی در نظر گرفته شود. درست است که جذب در آموزش و ‏پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد اما دانشگاه فرهنگیان فقط به معنای ‏حضور 4 سال بعد از دیپلم نیست بلکه دانشگاه فرهنگیان ماده 28 دارد که از افراد لیسانس ‏جذب می شود و می توان برای این افراد، امتیازی در این آزمون و در جذب ماده 28 درنظر ‏گرفته شود. این افراد بیش از 100 هزار نفر هستند اگر کلاس های درس را رها کنند، چه می ‏شود؟

‏ وی با اشاره به توجه به عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: پیش شرط عدالت ‏اجتماعی، عدالت آموزشی است. هیچ جای دنیا بدون عدالت آموزشی به عدالت نمی رسند و باید ‏فرصت برابر یاددهی-یادگیری فراهم شود و استعداد به حد توان شکوفا شود و به سمت عدالت ‏اجتماعی برویم.‏

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس? که? در? برنامه? پرسشگر? سخن? می? گفت، با تأکید بر اینکه از نظریه عدالت آموزشی ‏هنوز فاصله زیاد با نقطه مطلوب داریم، گفت: در پوشش تحصیلی شرایط خوب است اما در ‏شکاف آموزشی، پوشش خوبی نداریم حتی در فضا، ایجاد کارگاه، فناوری و ایجاد بستر ‏اپلیکیشن شاد هم برابری نیست. ‏

وی تصریح کرد: در حال حاضر 3.5 میلیون دانش آموز داریم که به اپلیکیشن «شاد» ‏دسترسی ندارند. این 3.5 میلیون نفر یا در محلی زندگی می کنند که اینترنت وجود ندارد و یا ‏تبلت و گوشی تلفن مورد نیاز را ندارند.‏

وحیدی با بیان اینکه مجموعه دولت ها در ادوار مختلف پشتیبانی درستی از آموزش و پرورش ‏نداشتند، گفت: سهم آموزش و پرورش در دنیا از تولید ناخالص ملی 4.6 درصد است در ‏حالی که در کشور ما کمتر از 2 درصد است. عددی که در ایران وجود داشته است در 30 ‏سال گذشته به عدد دنیا بسیار نزدیک بوده است اما افت کردیم. ریشه‎اش این است که آموزش ‏و پرورش را همیشه هزینه بر فرض کردیم یعنی مجموعه دولت ها هرجا که بودجه کم داشتند، ‏از بودجه آموزش و پرورش کم کردند.‏

وی به سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سهم ‏آموزش و پرورش از بودجه عمومی در کشور، کمتر از 10 درصد یعنی حدود 8.9 ‏درصد است و این در حالیست که در دنیا این عدد 14 درصد است. البته در سال 92، این ‏عدد 18 درصد بوده است یعنی این نگاه در آموزش و پرورش در دولت به وجود آمد که ‏آموزش و پرورش را به سمت بخش خصوصی ببرد؛ به 100 هزار نفر در آموزش و ‏پرورش کمترین حقوق را پرداخت کنند.‏

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر سهم غیردولتی در ‏آموزش و پرورش 18 درصد است و یک میلیون و 850 هزار دانش آموز در بخش غیر ‏دولتی تحصیل می کنند بخشی از این نگاه، تفکری است و می گوییم آموزش و پرورش مولد ‏نیست. گاهی نگاه های ما فاجعه را در بلندمدت محقق می کند.‏

وی به بحث عدالت جنسیتی اشاره کرد و اظهار داشت: در خیلی از جوامع شعار عدم تبعیض ‏داده می شود اما اینگونه نیست. اما در کشورمان می بینیم که بعد از انقلاب فاصله دختران و ‏پسران در آموزش کمرنگ شده است و برخی موارد عدم آموزش دختران به ازدواج زودهنگام ‏و دوری از مدارس باز می گردد. در کنکور هم می بینیم در ورودی به دانشگاه سهم دختران ‏بیشتر شده است اما بازماندگی در مقاطع وجود دارد و در دختران بالاتر از پسران هست.

وحیدی افزود: وقتی تعدادی کلاس های چند پایه بالا رفت، مشکل ایجاد می شود. مثلاً 10 ‏دانش آموز در پایه های متفاوت در کلاس هستند و یک معلم درس می دهد که در این حالت ‏آموزش سخت است و حجم زیاد کتب وجود دارد و اگر برنامه ویژه نباشد و معلم خاص این ‏مدارس آموزش نبینند، با مشکل مواجه می شویم.‏

وی در واکنش به این جمله قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل درباره ‏مدارس با تعداد بالا در کشورهای خارجی و امکان سرویس مدارس برای آنها، گفت: اختیارات ‏هم ندادیم و اختیار در استان وجود ندارد. در دانشگاه ها اختیار است و بخشنامه ها داده شده ‏است اما درباره مدارس، اختیار به استان داده نشده است

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه از 18 درصد مدارس غیردولتی ‏‏12.5 درصد مدرسه غیردولتی و مابقی خرید خدمات است، اظهار داشت: اگر مدارس دولتی ‏را از 100 درصد در نظر بگیریم، یعنی از 11.5 میلیون دانش آموز، 93.5 درصد دانش ‏آموزان در مدارس دولتی که همان عادی است، تحصیلی می کنند، 2.4 درصد در مدارس ‏نمونه دولتی، 3.2 درصد در مدارس شاهد و یک درصد هم در مدارس سمپاد تحصیل ‏می کنند.‏

‏ وی افزود: مدارس دولتی از نظر مردم از امکانات کمتری برخوردارند، شهریه ندارند، فقط ‏هزینه کتاب و بیمه در این مدارس دریافت می شود یعنی اتفاقی که افتاده است، ای بوده که ‏نگاه مردم به این مدارس از جنس تفاوت با دیگر مدارس است و فضا در برنامه ریزی ‏آموزش و پرورش این نگاه را طوری هدایت می کند که اگر نمی خواهید فرزندتان به دولتی ‏برود، هزینه کنید و فرزندتان را به غیر دولتی بفرستید. نگاه صرفه جویی در آموزش و ‏پرورش است البته سوددهی برای یک عده ایجاد می کند. نگاهی که آموزش و پرورش تبدیل به ‏کالایی است به ثروت اندوزی منجر شود.البته منظورم تمام کسانی که مدرسه غیردولتی دایر ‏کردند، نیست.‏

وحیدی به بازدید از 8 مدرسه ابتدایی در منطقه 12 تهران اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها ‏متوجه شدیم که دسترسی دانش آموزان به شاد کم است. برخی گوشی تلفن نداشتند و برخی ‏دانش آموزان اتباع بودند. در روزهایی که کلاس دایر است، برخی روزها فقط 3 نفر در ‏کلاس حضور می یابند. باید بپذیریم این دسترسی به آموزش و پرورش کافی نیست. آیا ‏وزارت ارتباطات سهمی ندارد؟ آیا وزارت صمت، سهمی ندارد؟ صدا و سیما یک فرصت ‏ایجاد کرده است اما چون دو سویه نیست، نمی توانیم بگوییم که چه تعداد دانش آموز، پای ‏تلویزیون می نشینند و فرصت برابر نیست.‏

وی تصریح کرد: در نقشه جامع علمی کشور، معلم، استاد و پژوهشگر در کنار هم قرار ‏دارند اما فرد دارای مدرک دکتری در آموزش و پرورش نصف حقوق فرد دارای مدرک ‏دکتری در آموزش عالی را می گیرد و همچنین بین معلم و نسبت به کارمند دولت فاصله ‏وجود دارد از 15249 معلم خراسان شمالی، 5 هزار معلم روزانه از 300 کیلومتر تا بالاتر ‏در مسیر هستند بعضی تا 150 کیلومتر به مدرسه می روند و 150 کیلومتر بر می گرداند. ‏

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: 98 درصد بودجه آموزش و پرورش ‏صرف حقوق می شود و 2 درصد برای کیفیت است که آن هم در اختیار ستاد است. معتقدم ‏خیلی از افراد که در کشور صاحب نظرند چرا سیاست های دولت را نقادانه بررسی نمی کنند و ‏اگر راه را اشتباه رفتیم باید در مسیر حرکت کرد. دو ماه دیگر زمان ارائه بودجه به مجلس ‏است و دولت می تواند نگاه بهتری نسبت به آموزش و پرورش در این زمینه داشته باشد. ‏


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سهم-‏اموزش-و-پرورش-از-بودجه-عمومی-در-کشور-پایین-است.bos