شماره: 452676 تاریخ : 1398/01/20-05:58:00

سقوط ارزش سهام بوئینگ موجب تنزل شاخص چند سهام مهم جهانی شد

ارزش سهام شرکت هواپیماسازی بوئینگ در معاملات پیش از گشایش بورس «وال استریت» آمریکا به دنبال سقوط دومین هواپیمای بوئینگ 737 مکس8 در اتیوپی طی پنج ماه گذشته کاهش یافته و سبب تنزل شاخص چند سهام مهم جهانی شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بوئینگ 737 مکس8 شرکت هواپیمایی اتیوپی نوزدهم اسفندماه گذشته از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود اما دقایقی پس از برخاستن سقوط کرد و همه 157 سرنشین آن کشته شدند.

همین مدل از هواپیمای بوئینگ نیز اکتبر گذشته در اندونزی سقوط کرده بود که همه 189 سرنشین آن جان باختند. 
چندی پیش نیز یکی از هواپیماهای مشابه متعلق به شرکت هواپیمایی نروژ اندکی پس از پرواز از دبی دچار نقص فنی و ناچار به فرود در شیراز شد.
در پی این حادثه، بسیاری از کشورها و شرکت های هواپیمایی جهان که بوئینگ 737 مکس8 را در اختیار دارند یا برای خرید آن اقدام کرده بودند، همه این نوع هواپیماهای خود را زمینگیر یا درخواست خرید خود را متوقف کرده اند.
در همین پیوند، پایگاه خبری آمریکایی «کیتکو» سه شنبه نوشت: پس‌از بالا گرفتن موج زمین‌گیر شدن هواپیمای 737 مکس8 بوئینگ بین کشورهای مختلف، ارزش سهام بوئینگ روند نزولی پیدا کرد. 
شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای این شرکت با 178 واحد افت به 84 رسید. میزان افت 0.32 درصد است.
با توجه به تامین توان بوئینگ 737 مکس8 از موتورهای لیپ- وان.بی (LEAP-1B) که محصول مشترک شرکت های جنرال الکتریک آمریکا و سافران فرانسه است، ارزش سهام این شرکت فرانسوی نیز در معاملات زودهنگام وال استریت 5.2 درصد افت کرد و به 9 دلار و 49 سنت رسید.
آنچه بر تصمیم معامله گران در معاملات بورس وال استریت برای فروش سهام شرکت بوئینگ و مجموعه های مرتبط با آن تاثیر گذاشت، اقدام بسیاری از کشورهای جهان مبنی بر ممنوع کردن پروازهای بوئینگ مدل 737 مکس8 در حریم هوایی آنهاست.
تاکنون کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس، نروژ، کره جنوبی و مکزیک پرواز این مدل هواپیماهای بوئینگ در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام کرده اند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سقوط-ارزش-سهام-بویینگ-موجب-تنزل-شاخص-چند-سهام-مهم-جهانی-شد.bos