شماره: 515900 تاریخ : 1399/04/23-06:50:25

سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی با 42 هزار سهامدار

تفاهمنامه 1600 میلیارد تومانی بین شرکت راه آهن و شرکت تایدواتر خاورمیانه برای خرید ناوگان ریلی و ساخت ترمینال غلات برای حمل کالاهای اساسی از بنادر امام و شهید رجایی به مرکز لجستیک آپرین به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: گام مهم و راهبردی در این باره برداشته شد. بیش از 40 سال است که نام آپرین را می شنویم، طرح جامع لجستیک طراحی شده است و سهم راه آهن در غالب این دهکده مشخص شده است که یکی از حلقه های مهم همین آپرین است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور باید مردمی باشد و مردمی بماند، افزود: مردمی شدن اقتصاد نیازمند سیاستگذاری و تصمیم گیری آسان و روان دارد که اعتماد بخش خصوصی جلب شود و اعتماد بخش دولتی پایدار باشد و با عملکرد صحیح و جهت گیری هایی که ما را به اهداف و سیاست ها برساند، سرمایه گذاری را توسعه داد.

وی با اشاره به قرارداد امروز بیان کرد: امروز سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی با 42 هزار سهامدار انجام شد و این تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد.

اسلامی گفت: اگر به دنبال رشد اقتصادی هستیم، باید زره زره سرمایه ها را در مسیر تولید، مولد و کارآفرینی فعال کنیم و با مدیریت صحیح، مسیری که انتخاب می کنیم، همواره همه بهره مند بمانند و لذت ببرند از اینکه اندک سرمایه خودشان بصورت حلال و طیب استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل درب تا درب بیان کرد: باید محصولات غذایی ما بدون دخالت دست و تخلیه و بارگیری غیر ضروری جابجا شود.

اسلامی با ابراز امیدواری که با انجام این پروژه، سهم جابجایی بار در شبکه ریلی افزایش یابد، اظهار کرد: سال گذشته حدود 560 میلیون تن بار در جاده جابجا شد، از این رو 147 میلیون تن بار در قطار جابجا شده است. جابجایی بار از شبکه ریلی در سال 98 نسبت به سال 97، تقریبا ثابت مانده است. تخلیه و بارگیری بنادر کشور از 147 میلیون تن در سال 97 به حدود 173 میلیون تن در سال 98 رسیده که رشد 16درصدی داشته است که شامل صادرات و واردات نیز می شود.

وی افزود: اینکه بتوانیم مراکز بار را به راه آهن وصل کنیم، به افزایش سهم ریل کمک می کند.

اسلامی ادامه داد: 14 هزار کیلومتر خط ریلی اصلی و فرعی داریم و 14 هزار کیلومتر خط ریلی در دست ساخت و مطالعه است که پیش بینی می شود در 5 سال آینده بتوانیم به رقم 28 هزار کیلومتر خط ریلی دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توسعه زیرساخت ها و اتصال ریل به مراکز بار و تشکیل لجستیک؛ یعنی ما در واقع طبق برنامه حرکت کرده ایم. لجستیک قدرتمند کمک می کند سهم بزرگی در اقتصاد منطقه و جهان پیدا کنیم.

سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با ارزشمند شمردن این تفاهم نامه گفت: ارزش کار این است که سرمایه گذاری در حوزه ریلی شکل می گیرد.

وی افزود: شرکت تایدواتر با بررسی های کارشناسی به اهمیت این پروژه رسید و حجم سرمایه گذاری 1600 میلیارد تومان می باشد و مدت انجام و تکمیل طرح دو سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این پروژه پکیج کامل است که شامل اتصال شبکه ریلی و ساخت سیلو در دو فاز به ظرفیت 350 هزار تن است.

رسولی با بیان اینکه این سرمایه گذاری یک نقطه عطف در فعالیت حمل و نقل ریلی است، گفت: آپرین یکی از 18 پهنه لجستیکی است که شورای عالی ترابری به راه آهن سپرده است تا ماموریت خود را به عنوان بندر خشک و دهکده لجستیک آغاز کند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سرمایه-گذاری-2-هزار-میلیارد-تومانی-بخش-خصوصی-با-42-هزار-سهامدار.bos