شماره: 311623 تاریخ : 1396/09/28-04:24:05

احیای موثرتر سنت قرض‌الحسنه:

ساماندهی صندوق های خانوادگی در بانک قرض الحسنه مهر ایران

حسن تلیکانی عضو هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران: همان‌طور که می‌دانید یکی از راه‌های رفع احتیاجات ضروری و نیازهای مالی خانواده‌ها دریافت وام قرض‌الحسنه از صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی یا فامیلی است لیکن نبود سرمایه در این تشکل‌ها و وجود ریسک‌های اعتباری و نقدینگی و کاهش نقدینگی (با توجه به افزایش قیمت‌ها) همواره این صندوق‌ها را تهدید کرده و گسترش خانوادگی این صندوق‌ها بعضاً مشکلات عدیده‌ای را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی قرض الحسنه مهر ایران، اما یکی از عقود اسلامی که در جامعه بسیار طرفدار دارد عقد قرض‌الحسنه است که این عقد جزو پرکارترین عقود اسلامی در بانکداری خرد است و در توانمندسازی و افزایش قدرت خرید افراد نیازمند و همچنین رفع نیازهای ضروری جامعه و بنگاه‌های کوچک همیشه می‌تواند راهگشا باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم عقد قرض‌الحسنه قابلیت همگانی بودن و امکان اجرایی بودن آن در تمامی جمع‌های کوچک حتی خانواده‌هاست، بنابراین تلاش برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه همواره وجود داشته که با توجه به محدودیت‌های منابع قرض‌الحسنه بانکی، شبکه بانکی تمامی تلاش خود را به منظور تجهیز منابع در جهت پاسخگویی به این نیازها به‌کار گرفته است.

به هر حال صف متقاضیان استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه در حال افزایش است و به‌گونه‌ای باید عمل شود که هم از ظرفیت این تشکل‌ها و هم از ظرفیت سیستم بانکی استفاده شود.

سوال اساسی این است که چگونه می‌توان حیات صندوق‌های قرض‌الحسنه فامیلی و خانوادگی را با سازوکار سیستم بانکی گره زد به‌گونه‌ای که چالش‌های پیش‌روی این صندوق‌ها تا حد زیادی کاهش یابد و همه اعضای صندوق با آسودگی خاطر به فعالیت در صندوق ادامه دهند؟

نکته مهمی که می‌توانیم اضافه کنیم این است که از آنجا که نظارت بر منابع و مصارف اساس حیات یک صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی است، بنابراین باید به صورت منظم و با دقت کافی درصدد کنترل نسبت مصارف به منابع و در برخی موارد که نقدینگی صندوق با کاستی مواجه است، باید به نحوی برای تامین نقدینگی اقدام کرد.

همچنین می‌توان اذعان کرد که متاسفانه در بسیاری موارد صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی به دلیل بی‌قانونی و نبود ضمانت اجرایی در بازپرداخت تسهیلات اعطایی و همچنین گاهی غالب شدن بی‌عدالتی و بی‌نظمی دچار مشکلات اساسی می‌شوند و درنهایت حیات این صندوق‌ها به خطر می‌افتد. در چنین شرایطی می‌توان با ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی علاوه بر مشارکت خود اعضا، شاهد مشارکت بازوی فعال دیگری از جمله بانک‌ها باشیم.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ساماندهی-صندوق-های-خانوادگی-در-بانک-قرض-الحسنه-مهر-ایران.bos