شماره: 338291 تاریخ : 1397/02/09-10:13:39

روحانی:

سال گذشته 800هزار شغل خالص ایجاد شد

رقم اشتغال کافی نیست چراکه هنوز سه میلیون بیکار در کشور داریم و تلاش می شود امسال اشتغال افزایش یابد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در بیست و نهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، گروه های کار و واحدهای کار نمونه افزود: 22 میلیون و 500 هزار نفر شاغل در سال 1395 در کشور وجود داشت که این رقم در سال گذشته به 23 میلیون و 300 هزار نفر رسید.

رییس جمهوری تصریح کرد: مقایسه این آمارها نشان می دهد که 800 هزار شغل خالص در کشور در سال 96 ایجاد شد.
رییس قوه مجریه در ادامه به آمار اشتغال در سال های 86 تا 91 اشاره کرد و گفت: سال 1386، شاغلین کشور 20 و چند میلیون بودند که در سال 91 هم این رقم ادامه داشت. 
وی افزود: این نشان می دهد که از سال 86 تا 91 اشتغال خالص تکان نخورد یعنی عده ای آمدند و عده ای رفتند. 
رییس جمهوری تصریح کرد: همچنین این آمارها نشان می دهد که در دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها دولت بلکه کارفرمایان و کارگران دست به دست هم دادند و یک قدم خوب برداشتند.
روحانی در عین حال تصریح کرد که این آمارها به این معنا نیست که رقم اشتغال کافی است چراکه هنوز سه میلیون بیکار در کشور داریم و برای جبران آن نیازمند حرکت هستیم.
وی یادآور شد: همه تلاش ما در سال جاری این است که رقم اشتغال از سال گذشته بهتر شود.
رییس دولت تدبیر و امید همچنین گفت: ما در زمینه بافت فرسوده، خودروی فرسوده و مهارت در حین کار اقداماتی را در حال انجام هستیم و دستگاه های مختلف هم کارهای زیادی را امسال برای بهتر شدن وضع اشتغال انجام می دهند. 
روحانی افزود: تلاش ما بهتر شدن وضعیت زندگی و معیشت کارگران است البته نمی خواهم بگویم که کاملا در این زمینه موفق بوده ایم چرا که آنان هنوز مشکلاتی دارند که ما باید بیشتر کار کنیم. 
وی تاکید کرد: از روز شروع به کار دولت یازدهم اعلام کردم حقوق سالیانه کارگر و کارمند باید از تورم بیشتر باشد و این قولی است که بر آن عمل کردم. 
وی ادامه داد: اگر سالی تورم 8 درصد بود حقوق کارگر و کارمند را 10 درصد افزایش دادیم یا اگر تورم 15 درصد بود حقوق آنها 16 یا 17 درصد افزایش یافت.
رییس قوه مجریه تاکید کرد: از ابتدای دولت یازدهم همیشه بیش از تورم حقوق را افزایش دادیم البته به این معنا نیست که همه مشکلات حل شده است بلکه ما یک قدم برداشتیم. 
روحانی همچنین گفت: قدم دوم دولت مهار تورم بود البته وقتی می گویم تورم را مهار کردیم برخی می گویند که کالاها گران شده است و شما چگونه تورم را مهار کردید. 
وی ادامه داد: می گویم تورم مهار شده است، به جای این که اجناس 20 درصد گران شود 10 درصد گران شده است، یعنی گرانی کمتر شده نه آن که ارزان تر شده است. 
رییس جمهوری تصریح کرد: اگر در سال 91 ، 40 درصد نسبت به سال قبل کالایی گران شد در سال گذشته این گرانی 9 درصد بود ، این بدان معنا است که گرانی به کندی پیش می رود.

به جوانان مهارت یاد بدهیم

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که جوان باید برای بازار کار درس بخواند نه برای بازار استخدام و بازار کار با تولید و رونق ایجاد می شود. 
روحانی یادآور شد: توصیه من به وزیران تعاون، آموزش و پرورش وعلوم سال ها این است که به جوانان مهارت کار یاد بدهید. 
وی اضافه کرد: جوان دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکترا گرفته ولی هیچ شغل و مهارتی بلد نیست بنابراین ما باید به جوانان مهارت یاد دهیم که این وظیفه وزارت کار، آموزش و پرورش، علوم، معاونت فناوری رییس جمهوری و دیگر مسوولان است. 
رییس جمهوری ادامه داد: امروز خیلی مدرک مهم نیست، مهارت مهم است؛ بتوانیم فناورانه کار کنیم، این مهم است. 
روحانی گفت: یکی از وظایف ما این است که مهارت ها را حتی برای کارگرانی که مشغول کار هستند بالا ببریم و این کار وظیفه وزارت کار است. 
رییس جمهوری ادامه داد: باید مهارت های جدید را به کارگران آموخت تا شغل آنها پایدار شود. 
وی یادآور شد: همان طور که بارها سفارش کردم امروز زمانی نیست که بگوییم وظیفه دولت این است که مردها را مشغول به کار کنند و زن ها بیکار باشند. 
روحانی گفت: امروز زنان ایرانی تحصیل کرده و دارای مهارت و شغل هستند، بنابراین نمی توانیم به آنها بگوییم که در خانه بنشینند و کار نکنید. 
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: خوشحالم که دولت یازدهم اولین دولتی بوده است که در زمینه اشتغال در یکی - دوسال تعداد زن های شاغل بیشتر از مرد های شاغل بوده است. 
روحانی تاکید کرد: بگذارید محیط کار برای همه باشد و وزارت کار باید در این زمینه توجه داشته باشد. 
وی گفت: آمار کاری که در زمینه شاغلین و بیکاران اعلام می کنیم شامل زن و مرد است اگر بخواهیم زنان را حساب نکنیم آمار اشتغال ما خیلی بالا می رود. 

صادرات نفت نسبت به گذشته دو برابر شد 

رییس جمهوری همچنین گفت: در سال 94، 800 میلیون دلار خرج کردیم تا چاه ها را برای نفت آماده کنیم، چاه ها برای تحریم ها خوابیده و قفل بود، چندین سال بود که این چاه ها بسته شده بود، برای این که چاه ها بازسازی شود و ما بتوانیم از آن نفت بگیریم 800 میلیون دلار خرج کردیم و چه قدر کارگران تلاش کردند و به دلیل این تلاش ها صادرات نفت ما در عرض چند ماه دو برابر شد. 
روحانی ادامه داد: امروز صادرات نفت ایران نسبت به سال های 93 ، 92 و 91 دو برابر شده است، همین پولی که سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران می دهد 52 هزار میلیارد تومان است، از طرفی ببینید پول نفت ما چقدر است؟ پول نفت کمتر از 100 هزار میلیارد تومان است، می گویند پول نفت را دولت چه می کند. 
وی اضافه کرد: 55 درصد پول نفت را به مستمری بگیران می دهیم، این جزئی از مخارج دولت است، اگر نفت و پتروشیمی صادر نشود، زندگی ما سخت و مشکل می شود، ما همه باید دست به دست هم دهیم و این حرکت را به وجود آوریم. 
رییس قوه مجریه گفت: اگر می خواهید امسال کالای ایرانی افتخار ما باشد و مردم سراغ کالای ایرانی بروند، این موضوع از نشاط کارگرها آغاز می شود اگر کارگری دعوا کرده باشد و عصبانی و ناراحت باشد نمی تواند درست کار کند، هنرمندانه نمی تواند کار کند. 
رییس جمهوری ادامه داد: نشاط و روحیه در آغاز کار خوب است، ما کار با کیفیت می خواهیم، برای کار با کیفیت همه باید دست به دست هم دهیم، اگر کارفرما مواد اولیه خوب نیاورد مثلا ماده اولیه یک دارو از خارح بیاید خدای نکرده این ماده اولیه که باید عمر مفیدش برای پنج یا 10 سال آینده باشد ماده اولیه بگیرد که عمر مفیدش برای یکسال آینده باشد، تا این ماده اولیه گرفته شود به کارخانه داده و تولید شود عمر مفیدش تمام می شود حالا هر چه قدر شما به عنوان کارگر خوب کار کنید. 
وی گفت: آن دارو، کپسول و قرص شفا نمی دهد، مردم هم یک بار آن را بخرد دیگر نمی خرد می گوید خاصیت نداشت و از دکتر هم گلایه می کند می گوید چرا این قرص را برای من تجویز کردی و این گونه محصول دیگر فروش نمی رود. 

برای فروش کالا باید جاذبه ایجاد کنیم 

رییس جمهوری با تاکید بر این که باید برای فروش کالا جاذبه ایجاد کنیم، اظهار داشت: ما باید کیفیت کالا را بالا ببریم، باید اقدامی که برای ساخت کالا انجام می دهیم به گونه ای باشد که مشتری را جذب کند حتی اگر خود کالا با کیفیت باشد و بسته بندی آن با کیفیت نباشد درست نیست، برای مثال اگر زعفران خوب را در پاکت و سپس داخل گونی بگذارند آیا کسی می خرد معلوم است کسی نمی خرد اما اگر زعفران را در بسته بندی زیبا برد اگر 10 درصد هم قیمتش بالاتر باشد شما آن را می خرید و می گویید این تمیزتر و منظم تر است. 
رییس جمهوری تاکید کرد: کالا باید در بازار نخست چشم را جذب کند، نخست زیبایی مهم است بعد از آن در مورد جنس و کیفیت سوال می کنیم، اولین قدم جاذبه چشم است، شما اگر بخواهید یک خانه هم بخرید نخست نمی گویید که چه سیمانی به کار بردید ولی به زیبایی ساختمان توجه می کنید. 
رییس جمهوری اضافه کرد: دل تابع چشم است زمانی که چشم ببیند دل هوس می کند اگر می خواهید دل هوس کند و کالا بخرد اول باید چشم را نوازش دهید کالای زیبا و باکیفیت تولید کنید. 
روحانی افزود: در سال تولید کالای ایرانی همه باید دست به دست هم دهیم اگر کالای ایرانی فروش رفت اشتغال زیاد می شود و کارخانه شما به جای یک شیفت، دو شیفت می شود و کارفرما بخش جدید ایجاد می کند و باعث می شود که همه تصمیم بگیرند که سال آینده حقوق کارگر بالا رود به بازار رونق می دهد و البته این برای ما افتخار هم است. 
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ بسیار بدی سال ها در ایران از مغازه دار تا خریدار وجود داشته است و آن این بوده که می گویند جنس خوب جنس خارجی است مگر هر چیزی خارجی است خوب است، این که جنس خارجی را معادل جنس با کیفیت قلمداد کردیم اشتباه بزرگ در فرهنگ ما است. 
روحانی ادامه داد: باید عِرق ملی ما به حرکت درآید، حتی اگر کیفیت جنس ایرانی کمی از خارجی کمتر است باید جنس ایرانی بخریم، البته اگر فاصله بسیار زیاد شود کار سخت می شود، اگر جنس ایرانی گران و با کیفیت پایین تولید کنیم به فروش نمی رود و در انبار کارخانه می ماند. 
وی افزود: باید کاری کنیم جنس ایرانی در بازار فروش برود، البته مردم با عشق به وطن باید بیشتر تلاش و کار کنند و حتی الامکان از جنس ایرانی استفاده کنیم، اگر این کار را کردیم، اشتغال زیاد می شود. 

دولت باید لاغر و چابک شود 

رییس جمهوری ادامه داد: در گذشته تصور این بود که جوان باید تحصیل کند و سپس دولت باید آن را استخدام کند، همه دنبال صندلی و میز در اداره ای بودند امروز این دوره گذشته است، دولت فربه و چاق شده است و نمی تواند راه رود این دولت باید وزنش را کم کند با این وزن، نه تنها نمی تواند تند راه رود کم کم راه معمولی را هم باید با ویلچر برود. 
روحانی افزود: ما نمی توانیم دولت را هر روز بزرگ و بزرگ تر کنیم، دولت باید لاغر و چابک شود و بتواند کار کند. 
وی خطاب به کارگران ابراز امیدواری کرد: امسال، سال مبارکی برای شما باشد و همه مسئولان بتوانند خدمتگزار خوبی برای این قشر باشند چرا که شما در انقلاب، جنگ و سازندگی برای عزت کشور تاثیر گذار بودید . 
وی تاکید کرد: به کمک شما کارگران ایرانی آبادتر و سرافراز تر خواهیم داشت.

توطئه امروز دشمنان ایجاد ناامیدی است

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک میلاد حضرت ولیعصر(عج) گفت:اعتقاد ما به امام دوازدهم، و به مهدویت است ، انتظار برای روز ظهور و امید ما برای تحقق عدالت جهانی به دست آن بزرگوار به ما مسیر و آینده درخشان را نوید می دهد و این تفاوت ما معتقدین به امام دوازدهم (عج) با دیگران است. 
روحانی ادامه داد: عده ای آینده تاریخ را تاریک می بینند.این تفکر که فردا روز بسیار بدی است، سال دیگر سال بسیار سختی است و روز به روز در مشکل بیشتر قرار می گیریم، نادرست است و با منطق، اعتقادات و فرهنگ ما سازگار نیست. 
رییس جمهوری گفت: همیشه یک مومن و یک مسلمان باید معتقد به گشایش های روزهای آینده باشد . در روایات آمده است هیچ عملی بالاتر و بهتر از انتظار گشایش نیست ؛ فرج یعنی باز شدن و گشایش و گره ها باز شدن، هر روز باید معتقد به فرج فردا، هفته و ماه ها و سال های آینده باشیم. 
روحانی خاطرنشان کرد:چه دلیلی دارد که نسبت به آینده همیشه غمناک باشیم و فرض کنیم سال آینده سال سخت تری باشد از هم اکنون غصه بخوریم سال آینده سخت تر می شود، هفته آینده سخت تر می شود ما همواره باید به آینده با اتکال به خداوند و با توجه به الطاف الهی امیدوار باشیم. 
وی ادامه داد: در دولت همیشه وزیران را در ذهنم به دو دسته تقسیم بندی می کنم؛ البته هر دو دسته آدم های خوب و پرتلاش هستند. نوای عده ای از اول سال ناامیدی است و می گویند امسال بودجه کم است، مجلس بودجه را کم تصویب کرد، نفت ارزان شد، مالیات چه شد. تمام صحبت های آنها ناامیدی است. 
رییس دولت تدبیر و امید افزود: می گویند وضعیت بارندگی خیلی بد و خشکسالی است، واردات باید بیشتر شود البته تلاش کردم، گوشم نسبت به این حرف ها کم بشنود عده ای هم امیدوارانه حرف می زنند، بارندگی کمتر است، اما باید این کار را انجام دهیم، الگوی کشت را تغییر دهیم،.کشاورزان در برخی مناطق برنج کاری نکنند، تشویق کنیم آبخیزداری چگونه انجام شود، هم پیشنهاد می دهند و هم امیدوار هستند. 
روحانی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاهشمی رفسنجانی تصریح کرد: ایشان مرد بسیار امیدواری بود به وی می گفتم امید خیلی زیاد است، 6 سال در زندان بود می گفت، هیچ شبی در زندان نخوابیدم مگر این که می گفتم صبح آزاد می شوم. 
وی با بیان این که در جنگ تحمیلی با هم بودیم اظهار داشت:جنگ فراز و نشیب بسیار داشت عملیات را که شروع می کردیم از بی سیم ها از همان ساعت اول معلوم می شد عملیات چگونه است فرماندهان باهم صحبت می کردند از لحن آنها معلوم بود. 
رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: می گفتم عملیات به نظر من موفق نیست هر چه ازساعت 10 شب تا الان بی سیم ها را گوش کردم این می گفتند، اما ایشان می گفت فردا ظهر به ما خبر می دهند از حالا غصه بخوریم که عملیات پیروز شده یا نشده است. 
روحانی با تاکید براین که امیدواری به آینده مسئله بسیار مهمی است، یادآور شد: یک توطئه دشمنان علیه ملت ایران ایجاد یاس و ناامیدی برای اینده کشور است. 
روحانی ادامه داد: آقایی که در آمریکا اخیرا سمتی به او داده و خیلی بددهن است و نسبت به ایران هم همیشه بد حرف می زند از پارسال می گفت که جمهوری اسلامی ایران چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید، حال ما به کوری چشم وی وارد چهلمین سال انقلاب شدیم.
وی ادامه داد: ان شاءالله با امید و موفقیت بیشتر امسال را به پایان می بریم و 22 بهمن جشن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار می کنیم. 
وی بر حفظ امید تاکید کرد و گفت: خداوند آینده روشن را برای ما ترسیم می کند، ما ملتی با فرهنگ چندین هزار ساله هستیم که عاشق قرآن و خاندان رسالت است ملتی که بالاترین خدمت را به دینش اسلام و فرهنگ ایرانی انجام داده است.
رییس جمهوری به حضور زنانی در این مراسم که با وجود معلولیت آثار ارزشمندی خلق کرده اند، اشاره کرد و یادآور شد: آنها حجت الهی و معلم ما هستند و امید و درس می دهند و ما افتخار شاگردی آنان را داریم.
روحانی در بخش دیگر از سخنانش با تبریک ماه شعبان گفت: ماه شعبان یعنی ماه امید، به گفته مرحوم شریعتی انتظار مظهر اعتراض است، یک تعبیر دیگر هم می توان کرد، انتظار مذهب امید و امیدواری به آینده بودن، چون ما معتقدیم پایان جهان پایان صلح است. پایان جهان پایان نابودی نیست، پایان تاریخ پایان عدالت است.
روحانی با تاکید بر این که بر اساس روایات دوران حکومت امام زمان (عج) دوران امنیت است، خاطرنشان کرد: زندگی ما امید به آینده است، معنای آن این نیست که ما برنامه ریزی و تلاش نکنیم، امید به ما روحیه و نشاط می دهد. امسال طبق تعبیر رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی است که باید حمایت بیشتری امسال از کالای ایرانی شود.
وی با طرح این سوال که چگونه از کالای ایرانی حمایت می شود؟ ، خاطرنشان کرد: این موضوع اول از شما کارگران و مهندسین، بنگاه دارها، کارآفرین ها، کارفرماها شروع می شود ،همه با هم هستیم .
رییس جمهوری ادامه داد: همه با هم در یک بیمارستان وقتی دست به دست هم می دهیم، آن وقت شفای خداوند نازل می شود، شفا البته دست او است، ما وسیله و ابزار هستیم، وقتی ابزار کنار هم قرار می گیرد شفای الهی هم نازل می شود، در کارخانه هم همینطور است، شما همه با هم هستید، ما رقابت ناسالم نداریم، اگر کارگر خوب نباشد، کارفرما چگونه می خواهد به محصول برسد، اگر کارگر خوب باشد، کارفرما نباشد، سرمایه نباشد، سرمایه در گردش نباشد،کار پیش نمی رود، همه با هم هستیم که کار را خوب پیش می بریم. 
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد:کارفرما و کارگر هر دو خوب باشند و دولت خوب نباشد، تسهیلات فراهم نکند، فضای کسب و کار فراهم نشود، باز کار پیش نمی رود، همه باید درست باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/سال-گذشته-800هزار-شغل-خالص-ایجاد-شد.bos