شماره: 278338 تاریخ : 1396/01/15-06:04:16

رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد: پتانسیل های صنعت بیمه برای ایجاد اشتغال

دکتر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی در دیدار نوروزی با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال 95 صنعت بیمه برنامه های بیمه مرکزی در سال 1396 را نیز اعلام کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال از استقبال بیمه مرکزی در پیشبرد این هدف خبر داد و گفت: طبق برآورد ما حدود 110هزار نفر شاغل در صنعت بیمه است که نشان دهنده پتانسیل بالای صنعت بیمه در حوزه اشتغال است و مطمئنا اگر بتوانیم از روش های جدید فروش بیمه همانند استارت آپ ها بهره ببریم، شغل بیشتری در صنعت بیمه ایجاد می شود. چرا که در دنیا بخش های خدماتی حرف اول را در زمینه اشتغال می زنند و بیمه نیز از بخش های مثبت و مهم خدمات به شمار می آید که رفاه و آسایش مردم را تامین می کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر همتی یکی از محورهایی که برای  تحقق فرمان مقام معظم رهبری قابل اجرا است را توسعه کمی و کیفی صنعت بیمه دانست و گسترش شبکه فروش و پرداخت  خسارت را از مهمترین شرایط توسعه کمی اعلام کرد و گفت: خوشبختانه صنعت بیمه در سال گذشته 22 درصد رشد داشته و ضریب نفوذ بیمه به بالای2.1درصد رسیده است.
رئیس کل بیمه مرکزی، ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی های انجام شده، ضریب نفوذ بیمه بتدریج به استانداردهای بین المللی نزدیک شود.
وی گفت: البته ضریب نفوذ بیمه ایران از سطح منطقه منا که 1.8 درصد است بالاتر بوده اما در مقایسه با میانگین سایر کشورهای جهان نیاز به تلاش بیشتری داریم که  بنا درایم با تمرکز بر روی بیمه های عمر خیلی سریع به استاندارهای جهانی نزدیک شویم.
دکتر همتی در خصوص عملکرد سال گذشته صنعت بیمه گفت: پی گیری تصویب و نیز اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث یکی از اقدامات مهم و اساسی سال گذشته صنعت بیمه بود که باتوجه به ابعاد مختلف و کارهای کارشناسی این قانون، اجرای کامل آن نیاز به هماهنگی نهادهای مرتبط با آن دارد و 16 آیین نامه دارد که تعدادی از آن ها در شورای عالی بیمه تدوین و به دولت جهت تصویب نهایی ارسال شده و الباقی نیز تا چند ماه آیند تدوین و تصویب می شود.
رئیس کل بیمه مرکزی، عدم نیاز به الحاقیه را مهمترین ویژگی قانون جدید بیمه شخص ثالث دانست و گفت: خوشبختانه مردم امسال دغدغه خرید الحاقیه نداشتند.
دکتر همتی، تاکید بر ذخیره گیری لازم برای خسارات معوق شخص ثالث را از دیگر اقدامات مهم بیمه مرکزی در سال گذشته دانست و گفت: این مهم در حیطه نظارت مالی بیمه مرکزی است و امیدوارم که با توجه به تعمیق نظارت مالی در بیمه مرکزی، بتدریج دیگر انباشتی مانند کسری ذخایر معوق بیمه شخص ثالث نداشته باشیم.
دکتر همتی نظارت on site بر شرکت های بیمه را سومین اقدام اساسی سال گذشته بیمه مرکزی دانست و گفت: برای این مهم مدیریت جدیدی در معاونت نظارت بیمه مرکزی تشکیل شده است که کار نظارت on site بر شرکت های بیمه را انجام می دهند که تا کنون چندین شرکت نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس کل بیمه مرکزی کاهش سرمایه اولیه شرکت های بیمه را چهارمین اقدام بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس موسسه بیمه بدون توجه به امکان تامین آن بالا درنظر گرفته شده بود که بعد از چهارسال شرکت های بیمه نتوانستند آنرا تامین کنند و خوشبختانه توانستیم مصوبه دولت را برای کاهش سرمایه اولیه شرکت های بیمه بگیریم که مطابق آن، سرمایه تاسیس شرکت بیمه  مستقیم مبلغ یک هزار میلیارد ریال، سرمایه مورد نیاز برای صدور پروانه فعالیت موسسه بیمه مستقیم در رشته بیمه های غیر زندگی 300 میلیارد ریال، بیمه های زندگی و مستمری 200 میلیارد ریال و بیمه های مختلط 500میلیارد ریال و حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و شروع به فعالیت موسسات بیمه اتکایی نیز 2هزار و پانصد میلیارد ریال مصوب شد که شرکت های بیمه موظفند تا پایان سال 96 نسبت به این افزایش اقدام کنند و اگر شرکتی نتواند به این مصوبه عمل کند باید برای ادغام و یا کاهش مجوزهای صدور خود اقدام کند چرا که فرصت دوباره ای نخواهند داشت.
دکتر همتی ارائه مجوز برای بیمه های تخصصی را از دیگر اقدامات اعلام کرد و گفت: در سال جدید فقط شرکت های بیمه تخصصی مجوز فعالیت می گیرند و همچنین شرکت های بیمه موظفند حساب های بیمه های زندگی و غیر زندگی را از هم جدا کنند چرا که بیمه های عمر، بیمه بلند مدت است و نهاد ناظر باید از توانایی ایفای تعهدات بلند مدت شرکت های بیمه مطمئن شود.
رئیس کل بیمه مرکزی از شروع مبادلات بیمه ای با شرکت های بیمه خارجی پس از برجام خبر داد و گفت: واگذاری های خوبی آغاز شده و تفاهم هایی نیز با شرکت های بیمه خارجی مطرح منعقد شده است. با توجه به علاقه شرکت های بیمه خارجی به کار با صنعت بیمه ایران علی رغم اختلاف نظرهای اولیه توانستیم با رعایت اصول کاری خود به تفاهم برسیم و امسال شاهد ارتباطات بیشتری خواهیم بود.
وی حل مشکل بیمه توسعه را از دیگر اقدامات بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: ما تا پایان سال گذشته حدود 650 میلیارد تومان از خسارت های بیمه گذاران که عمدتا مربوط به بیمه شخص ثالث بود را با کمک بیمه ایران پرداخت کردیم و حدود 300 میلیارد تومان دیگر باقی مانده که منوط به ارائه دارایی های لازم از سوی مالکین این شرکت خواهد بود و لازم می دانم از حمایت های دادستان محترم تهران و دادسرای جرائم پولی و مالی در این پرونده قدردانی کنم.
دکتر همتی، ارتقاء ظرفیت سامانه سنهاب در سال گذشته را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این سامانه توانایی های زیادی دارد و ما در سال گذشته توانستیم برای اولین بار صورت های مالی اتکایی اجباری را توسط این سامانه انجام دهیم که تحول بزرگی بود. همچنین پالایش و شناسایی نمایندگان دو شغله و فاقد مجوز از دیگر امکانات این سامانه بود که امیدوارم در سال جدید سایر بخش های آن را تکمیل کنیم.
وی از حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها در ماه های آینده خبر داد و گفت: در لایحه جدید این موضوع دیده شده است که در صورت تصویب در مجلس تا چهار ماه دیگر 9 درصد همه بیمه نامه ها ارزان تر می شوند.
همچنین تدوین و تصویب لایحه صندوق حوادث طبیعی، ارائه 3 مجوز برای تاسیس شرکت بیمه جدید، ارائه 2 مجوز برای فعالیت دفاتر ارتباطی خارجی، ارتقاء سطح توانگری مالی شرکت های بیمه، ساماندهی صدور بیمه خودروهای صفر کیلومتر در یک اقدام هماهنگ از سوی سندیکای بیمه گران ایران با هماهنگی بیمه ایران و رسیدگی به 2500 شکایت مکتوب و 23000 شکایت تلفنی و حضوری، کاهش میزان تعداد روزهای رسیدگی به شکایات از 22 به 6 روز از دیگر اقدامات مهم بیمه مرکزی در سال 1395 بوده است.
دکتر همتی در بخشی دیگری از سخنان خود از اجرایی نمودن آیین نامه حاکمیت شرکتی در شرکت های بیمه در نیمه اول سال، اجرایی نمودن تدریجیIFRS(گزارشگری مالی بین المللی)، و موظف نمودن شرکت های بیمه تا پایان شش ماهه اول سال برای ارائه گزارش خود بر این مبنا، اجرایی کردن تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای کاهش سوخت ملی در حوادث طبیعی، شتاب دادن به سهم بیمه عمر، پیگیری روابط بیمه اتکایی با شرکت های معتبر خارجی و تسهیل جذب سرمایه گذاری  خارجی در صنعت بیمه و تقویت زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری سامانه سنهاب به عنوان مهمترین برنامه های سال 1396 بیمه مرکزی یاد کرد.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رییس-کل-بیمه-مرکزی-خبر-داد-پتانسیل-های-صنعت-بیمه-برای-ایجاد-اشتغال.bos