شماره: 353667 تاریخ : 1397/05/15-11:14:55

رونق مسکن ادامه دارد؟

پیش بینی ها این بود که مسکن پس از 98 رکود را تجربه کند اما با توجه به شرایط کنونی به نظر می رسد مسکن تا حافظ سرمایه ها باقی بماند.

بانک و صنعت ؛  براساس پیش بینی های گذشته رونق مسکن از شهریورماه سال 96 آغاز شد. بازار مسکن در این مدت با شیب آرام رشد کرد و اوج منحنی رشد را می توان در خرداد و تیرماه سال 97 مشاهده کرد. تا پایان سال 97 این رشد ادامه خواهد داشت. پیش بینی پذشته این بود که بعد از سال 98 بازار مسکن دوباره رکود را تجربه کند اما به دلیل خروج ایالات متحده امریکا از برجام و فراهم نشدن بسترهای سرمایه گذاری در بازارهای دیگر، بازار مسکن هم چنان حافظ سرمایه ها باقی می ماند. با توجه به این نکته به احتمال قوی پس از سال 98 هم رکودی در بازار مسکن رخ نخواهد داد. پیش بینی گذشته تاکنون محقق شده و بازار علامت رکود در آینده را نشان نمی دهد. با توجه به نقدینگی و سرمایه در گردش در بازار مسکن تا سال 98 رونق ادامه پیدا می کند.

اقتصاد مسکن به طور کلی متاثر از اقتصاد دولت است. زمانی که نیمه دولتی اقتصاد متلاطم شود و یا به دلیل ضعف اقتصادی و برنامه ریزی بهم بریزد، بخش خصوصی فعال در صنعت ساختمان را هم درگیر می کند. تلاطم در بخش مسکن به طور عمومی ناشی از تلاطم در بخش دولتی اقتصاد است. یکی از تاثیرات مثبت برجام رونق اقتصاد دولت و تحقق دستاوردهای آن در بازارهای داخل بود. درآمد حاصل از فروش نفت در دوسال اخیر و سرمایه هایی که در این مدت به ایران بازگشته به طور عمده در کالای سرمایه ای مثل مسکن خود را نشان داده است.

عرضه مسکن در قالب طرح هایی مثل مسکن مهر، اجتماعی و ویژه به کاهش قیمت مسکن در آینده منجر نمی شود. میزان عرضه مسکن در این طرح ها تناسبی با نیاز بازار داخل ندارد. طرح هایی مثل مسکن اجتماعی واجاره به شرط تملیک در تمام کشورهای دنیا اجرا می شود اما این طرح ها متعلق به کشورهای توسعه یافته است که مشکل مسکن را حل کرده اند اما بخشی از دهک های پایین جامعه نمی توانند مسکن تهیه کنند و نیازشان را با تولید 20 تا 40 هزار مسکن در این طرح ها مرتفع می کنند. ما در ایران سالانه به یک میلیون و 200 تا 300 هزار مسکن نیاز داریم اما توان تولید 900 هزار تا یک میلیون مسکن را داریم. اثرگذاری طرح هایی از این دست در اقتصاد مسکن ما ناچیز است و گفت وگو درباره آن بیشتر جنبه تبلیغی دارد. ممنوعیت واردات برخی کالاها به داخل هم نمی تواند بر صنعت ساختمان اثر چندانی بگذارد چراکه صنعت ساختمان در ایران چندان وابسته به خارجی نیست.

 

بیت الله ستاریان، تحلیل گر بازار مسکن


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رونق-مسکن-ادامه-دارد.bos