شماره: 509581 تاریخ : 1398/12/24-12:29:00

رسانه ها و فرهنگسازی مالیاتی

فرهنگ مالیاتی آمیزه ای از نگرشها، باورها، اعتقادات، کنش ها و عکس العمل ها یی است که ما نسبت به سیستم مالیاتی پیدا میکنیم و طی آن یاد میگیریم که در قبال نظام مالیاتی چه وظیفه ای به دوش ما گذاشته شده و چه نقشی را باید ایفا بکنیم.

بانک و صنعت، هرچه فرهنگ مالیات‌دهی در کشورها ارتقا پیدا کند، گام‌های استوارتری را می‌توان در تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برداشت.کشورها برای آنکه به کسب درآمدهای مستمر و قابل اتکا برسند، دست به اصلاحات متعدد می‌زنند.
ارتقای فرهنگ مالیاتی و همراهی مالیات‌دهندگان با اصلاحات مالیاتی در این میان نقش پراهمیتی دارد.سیاستگذاران و مجریان اصلاحات مالیاتی سعی می‌کنند میل عمومی به پرداخت مالیات را تقویت کنند و به این ترتیب مبادی و گریزگاه‌های مالیاتی مسدود می‌شود. به باور بسیاری از تحلیلگران، نسبت پرداخت یا درآمدهای مالیاتی به تولید خالص داخلی تا اندازه‌ای سطح توسعه‌یافتگی کشورها را نشان می‌دهد.
دراین میان رسانه ها جایگاه خود را در تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم به اثبات رسانده و هیچ ارگان و سازمانی نمی‌تواند بدون استفاده از رسانه‌ها، حرف خود را به گوش دیگران برساند. نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم جامعه بسیار مهم است، زیرا رسانه‌ها زمینه‌ساز فرصتهایی هستند که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرند در عمل می‌توانند نقش فعال و سازنده‌ای در زمینه انتقال افکار عمومی، فعالیتهای اجتماعی و مشارکت مردمی داشته باشند. رسانه‌ها حلقه واسط میان دستگاه مالیاتی و اقشار مختلف مردم هستند که می‌توانند به گسترش فرهنگ مالیاتی در کشور کمک کنند. رسانه ها قادرند در این شرایط حساس، گام‎های موثر و مهمی در جهت تنویر افکار عمومی، پیشبرد سیاست‎ها و برنامه های کلان اقتصادی، ثبات اقتصادی و همراهی با برنامه های نظام مالیاتی در امر مبارزه با فرار مالیاتی در کشور بر‎دارند. تلاش برای فرهنگ‌سازی مالیاتی از سوی اصحاب رسانه که نهایتا منجر به ایجاد یک نظام رفتاری جامع و پایدار مبتنی بر تمکین داوطلبانه مالیاتی می شود، بسیار ضروری است.
با تعامل رسانه هاو با آگاهی دادن به مردم نسبت به اهمیت مالیات و اثرات زیانبار عدم وصول به موقع آن بر بدنه اقتصادی دولت ، می توان همراهی و همگامی مردم در پرداخت مالیات را افزایش داد . اگر مردم پرداخت مالیات را وظیفه خود در کمک به رشد و توسعه کشور تلقی کنند ، بدون شک بسیاری از مشکلات دولت برطرف شده و با پرداخت داوطلبانه مالیات، هزینه های وصول کاهش می یابد. تلاش برای تغییر نگرش مردم نسبت به پرداخت مالیات و افزایش سطح آگاهی مردم با استفاده از مولفه های اطلاع رسانی و فرهنگسازی، کشور را برای رسیدن به اهداف خود یاری می دهد.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/رسانه-ها-و-فرهنگسازی-مالیاتی.bos