راهآهن تهران- مشهد 4 ساله برقی میشود
عضو هیئت مدیره شرکت راهآهن از آغاز عملیات برقی سازی راهآهن تهران-مشهد در سال جاری خبر داد و گفت : این طرح چهار سال طول می کشد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، سعید رسولی با تشریح دستاوردهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت : تلاش می کنیم با دستیابی به سرعت 200 کیلومتر، زمان سیر نزدیک به 6 ساعت کاهش پیدا کند.
وی گفت: باید به سمتی برویم که این کارها را با جلب سرمایهگذاری انجام دهیم و متکی به منابع و بودجه دولت نباشیم و محور تهران - مشهد که از محورهای پرتردد مسافری است، در دستور کار قرار دارد و همه مراحل قانونی آن طی شده و مشکل سرمایهگذاری آن حلشده و امسال عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.
کارکنان راهآهن خود را خادم الرضا (ع) میدانند
رسولی خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات کارکنان راهآهن جمهوری اسلامی ایران این است که خود را خادم الرضا (ع) میدانند و خدمت گذاران زائران امام رضا (ع) هستند.
بیشتر محورها را مجهز بهقطار سریعالسیر خواهیم کرد
وی افزود : در ارتباط با قطارهای سریعالسیر، این فنّاوری تاکنون در ایران استفادهنشده و برای اولین مرتبه در مسیر تهران- قم - اصفهان در دستور کار قرا دارد که امیدواریم بهزودی عملیات اجرایی آن آغاز شود؛ همچنین در مسیرهای دیگری نیز همچون قم- اراک و تهران- همدان در دستور کار است و مطالعات آن آغازشده است و شاهد خواهیم بود که این فنّاوری بعد از ورود به کشور بهسرعت بومی شود تا بتوانیم اکثر محورها را به قطارهای پرسرعت تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه ویژگیهای ذاتی حملونقل ریلی بسیار نزدیک و مرتبط با چشماندازهای اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: با توجه به ویژگیهای راهآهن و حملونقل ریلی بهخصوص در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی و همچنین کاهش تلفات جادهای میتوان گفت که توسعه حملونقل ریلی تبلور اقتصاد مقاومتی است.
رسولی با اشاره به اینکه هر چه به توسعه حملونقل ریلی در بعد کمی و کیفی توجه کنیم موجب تقویت اقتصاد ملی میشود، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسیهایی که مؤسسات مختلف در سطح دنیا انجام دادهاند و شاخصهای مختلف نشان میدهد که به با کاهش این هزینهها که در هر تن کیلومتر 810 ریال برآورده میشود صرفهجویی بسیار خوبی اتفاق میافتد که اگر این عدد را در میزان حمل بار و مسافر که در سال اتفاق میافتد ضرب کنیم عدد قابلتوجهی به دست میآید که مستقیماً به جیب اقتصاد کشور برمیگردد.
رسولی بابیان اینکه هر تن کیلومتر حمل بار 35 سیسی، مصرف سوخت را کاهش میدهد، تصریح کرد: تعبیر بنده از میزان صرفهجویی سوخت در استفاده از حملونقل ریلی این است که میتوان صرفهجویی حاصل از مصرف سوخت ناشی از انتقال بار - مسافر به ریل را معادل یک میدان نفتی تلقی کرد و آن را بهعنوان یک ذخیره ارزشمند برای کشور میدان نفتی راهآهن نامگذاری کرد چراکه وقتی این عدد را ضرب در 27میلیارد تن کیلومتر حمل بار در سال میکنیم، رقم قابل توجهی خواهد شد.
عضو هیئت مدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پس از حمایتهای همهجانبه مقام معظم رهبری از توسعه حملونقل ریلی و تبلور آن دربندهای 24 و 25 سیاستهای کلی ابلاغی برنامه ششم، دولت پیشنهادها بسیار خوبی را در لایحه برنامه ششم، ارائه کرد و با کمک مجلس امروز مصوبات بسیار خوبی در برنامه ششم برای توسعه حملونقل ریلی وجود دارد که اگر ظرفیتهای قانونی به وجود آمده عملیاتی شود، موجب اشتغال پایدار و رونق تولید خواهد شد چراکه حملونقل ریلی به دلیل کاهش هزینههای حملونقل که بخش عمدهای از هزینههای تولید است موجب میشود که قیمت تولیدات داخلی قابلیت رقابت پیدا کند.
حرکت قطار گردشگری برای معرفی جاذبههای دیدنی ایران
وی بابیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که میتوانیم به آن بپردازیم موضوع گردشگری ریلی است افزود: این روزها مردم مرتب اخبار وارد شدن قطارهای گردشگری اروپایی به ایران را میشنوند و در این حوزه خوشبختانه امسال موفق شدیم، در ابتدای تعطیلات نوروز قطار گردشگری خوزستان را راهاندازی کنیم که گردشگران را به نقاط بسیار بکر و جاذبههای دیدنی این مسیر منتقل میکرد.
رسولی ادامه داد: روستاهایی که در مسیر واقعشده بودند نیز برای گردشگران جذابیت فراوانی داشت و باعث میشد که آنها در ایستگاههایی که در مجاورت با روستاها قرارگرفته بود پیاده شده و از محصولات محلی و بومی که روستائیان در ایستگاهها عرضه کرده بودند خریداری و استفاده کنند.
وی بابیان اینکه به دلیل حرکت قطار گردشگری شور و شوقی در مردم منطقه به وجود آمده است گفت: توسعه این قطار در سطح کشور میتواند اتفاق بسیار خوبی باشد که در حال حاضر در شمال کشور نیز این قطار راهاندازی شده تا از این طریق به ایجاد اشتغال پایدار کمک کرده و جاذبههای دیدنی کشور به مردم معرفی شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در پایان سال گذشته در تاریخ راهآهن جمهوری اسلامی ایران رکورد حمل بار پشت سر گذاشته شد و بافاصله بسیاری نسبت به رقم قبلی، رکورد حمل بار در کشور که حدود 35 میلیون تن بود را به عدد 40.4 میلیون تن حمل بار رساندیم و با این اتفاق انگیزه پیدا کردیم تا برای انجام تکلیفی که در برنامه ششم قانونگذار برای راهآهن در نظر گرفته بهطوریکه در انتهای برنامه سهم حملونقل ریلی در بار را به 30 درصد و در مسافر به 20 درصد برسانیم، دستیابیم هرچند که هدفگذاری ما برای سال 96 حمل 62 میلیون تن بار است.
وی بابیان اینکه امسال در راهآهن بهرهوری را در دستور کار خود قرار دادهایم افزود: از همه همکاران خود در خانواده بزرگ راهآهن خواستهایم که سعی کنند با ارتقای بهرهوری از میزان اعتبارات و امکاناتی که در اختیار داشتیم بیشترین بهره را برده و بتوانیم در پایان سال 96 پشت سر گذاشتن هدف سال در افق برنامه ششم را جشن بگیریم.
تشکیل شرکت قطار حومهای در راهآهن
رسولی با اشاره به اینکه در ارتباط با حوزه مسافری در برنامه ششم حکمی مصوب شد که در آن راهآهن جمهوری اسلامی ایران مکلف شد شرکت قطارهای حومه را تشکیل دهد، گفت: امسال شاهد تشکیل سازمان و شرکت قطار حومهای در راهآهن جمهوری اسلامی ایران هستیم و ازآنجاییکه برای شهرهای بزرگ و کلانشهرها یکی از معضلات اصلی تردد ساکنین شهرهای اقماری است که برای کار و تلاش روزانه مجبورند به شهرهای بزرگ مراجعه کرده و دوباره به محل سکونت خود برگردند، این موضوع را در دستور کار قرار داده و از سال 93 بهطورجدی به این مسئله پرداختیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در مسیر کرج بهصورت 4 خطه اقدام کرده و در مسیر گرمسار نیز این کار با سه خط انجامشده که کار خط سوم به پایان رسیده است؛ همچنین در مسیرهای اهواز - خرمشهر، اهواز- اندیمشک، تهران- کرج و تهران به قزوین- هشتگرد- اسلامشهر- پاکدشت و ورامین قطار حومهای راهاندازی کردهایم که استقبال خوبی از آن صورت گرفته و با نرخ بسیار کم این کار انجام میشود.
واگذاری کامل تصدیگری در راهآهن جمهوری اسلامی
وی افزود: شبکه حملونقل ریلی مسافری باید رقابتی و قیمت آن بهگونهای تنظیم شود که برای مردم قابلاستفاده باشد و آنها به سهولت بتوانند دسترسی داشته باشند و با جذب مسافر از جاده به ریل ضمن مزایایی که برای اقتصاد ملی ایجاد میکنیم، از تلفات جادهای پیشگیری کرده و از هدر رفت انرژی و سوخت نیز جلوگیری میکنیم که این بخش باید از سوی دولت بهطور مستقیم حمایت و به آن یارانه پرداخت شود چراکه طبق قانون اصل 44 تصدیگری در راهآهن جمهوری اسلامی بهطور کامل واگذارشده و در حال حاضر در حمل بار و حمل مسافر ناوگان موجود در اختیار بخش خصوصی است و شرکتها هستند که خدمات را ارائه میکنند و ما تنها نقش حاکمیتی داشته و بهعنوان دستگاه بهرهبردار بر کار آنها نظارت داریم.
عضو هیئت مدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص سرنوشت طرح عملیاتی کردن قطارهای سریعالسیر و برقی در کشور گفت: توسعه و تعمیق فنّاوری حملونقل از موضوعاتی است که همیشه در دستور کار راهآهن بوده و بهطورجدی به آن توجه داریم و ازاینرو، برای مسیرهایی که با پایتخت فاصله کمتری دارند اگر سرعت قطارها بهگونهای شود که رفتوآمد اقتصادی شده و زمان بسیار کمتری به خود اختصاص دهد طبیعی است که این اتفاق، باعث رونق اقتصادی خواهد شد.
ناوگان باری و مسافربری در اختیار بخش خصوصی است
وی درباره نوسازی ناوگان راهآهن خاطرنشان کرد: ناوگان باری و مسافربری در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و تعمیر، بهرهبرداری و نگهداری از آن نیز توسط این بخش صورت میگیرد. در این حوزه ناوگان فرسودهای داشتیم و میتوان گفت که تا حدودی داریم که این ناوگان نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است و تلاش ما این است که از حداکثر توان تولید داخل برای تأمین آن استفاده کنیم اما ظرفیت مشخصی برای تولید داخل وجود دارد اما برخی مسائل جانبی ازجمله تأمین مالی باعث شده است داخل کشور خیلی نتواند نیاز شبکه حملونقل ریلی و شرکتهای خصوصی را بهصورت کامل پاسخ دهد.
28 هزار واگن باید به شبکه ریلی اضافه شود
وی در ادامه تصریح کرد: در برنامهریزی صورت گرفته برای رسیدن به هدف 30 درصد جابهجایی بار، پیشبینی ما این است که 28 هزار واگن باید به شبکه موجود اضافه شود که این اتفاق قرار است در یک بازه زمانی چندساله رخ دهد، بنابراین برای تولید داخل برنامهریزیهایی صورت گرفته که بخشی از آن باید با مشارکت تأمینکنندگان خارجی صورت بگیرد و شرکتهای حملونقل ریلی تلاش میکنند که ناوگان خود را نوسازی کنند.
قطارهای با عمر بالای 45 سال را از رده خارج کردیم
وی ادامه داد: در حوزه مسافری نیز سال گذشته قطارهای با عمر بالای 45 سال را از رده خارج کردیم و سال بعد 35 سال و بهتدریج به سمتی میرویم که بهتدریج عمر متوسط ناوگان را کاهش دهیم اما واقعیت این است که در حوزه مسافری، قیمت بلیتهایی که دریافت میشود، حجم سرمایهگذاری را پوشش نمیدهد چراکه یک واگن مسافری با ظرفیت 40 مسافر حدود 3 میلیارد تومان قیمت دارد.
وی افزود: کسی که میخواهد در حوزه حملونقل مسافر، سرمایهگذاری کند و اتوبوس بخرد حتی برای خرید اتوبوسهای وی. آی. پی با صندلیهای کمتر و ظرفیت 26 مسافر نیز مبلغ بسیار ناچیزی نسبت به قیمتی میپردازد که باید برای خرید یک واگن قطار هزینه کند، بنابراین شیب به آن سمت میرود و ما اگر میخواهیم به اقتصاد ملی کمک کنیم باید تسهیلاتی فراهم کنیم که سرمایهگذاری در این بخش اقتصادی شود.
هر واگن در صورت بازسازی 30 سال سرویس میدهد
رسولی ادامه داد: واگن در صورت بازسازی حداقل 30 سال سرویس میدهد و یکهفتم نسبت به جاده سوخت مصرف میکند، ایمنی بالایی دارد چراکه تلفات حملونقل ریلی در مقایسه با رقم سرسامآور تصادفات جادهای، تقریباً صفر است. بهجز اینکه سانحهای ممکن است اتفاق بیفتد و در یک سال یکدفعه متأسفانه شاهد جان باختن تعداد زیادی از افراد باشیم.
عضو هیئتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: باید به شیوههای مختلف از تأمین، بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی حمایت شود و ما پیشنهادت متعددی را به مراجع ذیربط ارائه کرده و از آنها خواستهایم که کمک کنند از طریق تشکیل لیزینگ ریلی و تأمین مالی بهصورت کلی تعدادی واگن تأمین شده و این واگنها بهصورت اجارهای در اختیار مالکین شرکتهای حملونقل ریلی قرار داده شود و از محل درآمد آن هزینههای واگن نیز مستهلک شود.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تصوری که از توسعه حملونقل ریلی وجود دارد این است که امروز باید سرمایهگذاری اما سالهای دور بهرهبرداری کرد و به همین دلیل سرمایه گذران به سراغ مسیرهای کوتاه میروند که البته در درازمدت پرهزینه است درحالیکه اگر ناوگان ریلی را بازسازی و نوسازی کنیم و تعداد آن را به تعداد موردنیاز برسانیم موجب سرعت سیر بیشتر و امکان تردد بیشتر قطارها میشود، آنگاه از شبکه موجود ریلی میتوان تا 40 درصد بیشتر بهرهبرداری کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور احکامی که به تصویب رسیده که میتواند زمینه انقلابی در حملونقل ریلی باشد به شرطی که هم ما در راهآهن قدر این ظرفیت را بدانیم و هم مراجعی که باید از ما حمایت کنند، در این مسیر ما را همراهی کنند.
وی ادامه داد: یکی از این احکام این بود که در برنامه ششم تصویب شد هرگونه سرمایهگذاری در حملونقل ریلی مشابه سرمایهگذاری در مناطق محروم است که این باعث ایجاد مزیت در حملونقل ریلی شده و برای سرمایهگذار جاذبه ایجاد میکند. همچنین در برنامه ششم مصوب شد که یک درصد از درآمدهای نفت و گاز کشور به توسعه حملونقل ریلی اختصاص یابد که باید سازوکارهای بودجهای آن تعبیه و در عمل برای آن برنامهریزی شود.
ایستگاه راهآهن میتواند فرهنگسرا باشد
رسولی بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه تصویبشده است که راهآهن مشمول قانون
توسعه گردشگری شود، افزود: اینکه ما نگاه خود را تغییر دهیم و به ایستگاههای راهآهن بهعنوان اماکنی که در چرخه گردشگری قرار دارند، نگاه کنیم، میتواند ما را به هدف نزدیک کند چراکه ایستگاههای راهآهن در سطح کشور در مرکز شهرها قرارگرفته است و این ایستگاه مختصاتی دارد که میتواند کارکرد فرهنگسرا داشته باشد، مراسمها و مناسبتهای فرهنگی و هنری در آن برگزار شود و تعامل مردم با ایستگاهها بیشتر باشد و این کار در اروپا و کشورهای دیگر اتفاق میافتد. پ بهطوریکه گاهی گالری نقاشی در ایستگاه راهآهن برگزار میشود که همه اینها به توسعه گردشگری کمک میکند.
درگذشته ایستگاههای راهآهن را به خارج از شهر منتقل کردند که غیر کارشناسانه بود
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در مقطعی درگذشته دولت تصمیم گرفت که ایستگاههای راهآهن را به خارج از شهر منتقل کند که غیر کارشناسانه بود، بنابراین خطوطی که در آن دوره طراحی شد با این فرض که ایستگاه در خارج از شهر باشد، طراحی شد اما بهعنوانمثال اخیراً با اتمام عملیات ریلگذاری خط همدان یکی از اشکالاتی که وجود داشت و در حال برطرف کردن آن هستیم، این بود که ایستگاه راهآهن کیلومترها خارج از شهر طراحیشده است درحالیکه باید حملونقل و مسافرت را تا حد امکان آسان و سهل طراحی کنیم اما در طرح قبلی ایستگاه را به خارج از شهر انتقال داده که این موضوع و مشکلاتی را ایجاد کرده بود و در حال حاضر در همدان تملک زمین برای ایستگاه در داخل شهر نهایی و با شهرداری توافق شده و محل احداث ایستگاه تهیهشده است و تا فاصله باقیمانده ریلگذاری خواهد شد.
اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور در خرداد
وی بابیان اینکه تا پایان اردیبهشتماه و اواسط خردادماه 5 مرکز استان به شبکه ریلی وصل خواهند شد که شامل شهرهای رشت، همدان، کرمانشاه، ارومیه و تبریز خواهند بود و خوشبختانه بر اساس قولهایی که دادهشده بهموقع این کار انجام خواهد شد و این مراکز استان نیز از نعمت حملونقل ریلی برخوردار میشوند.
رسولی همچنین در خصوص میزان رضایتمندی مسافران از قیمت بلیت و خدمات ارائهشده در راهآهن گفت: واقعیت قضیه این است که در ارتباط با نرخ نظر کارشناسی ما این است که بر اساس ویژگیهای مهمی که حملونقل ریلی دارد، به هر دلیل و با هر عاملی بتوانیم حملونقل ریلی را توسعه دهیم، به اقتصاد کشور کمک کردهایم.
وی خاطرنشان کرد : درآمد عمده شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از محل دریافت تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی است و اعتبارات دولتی عمرانی است و ما بهعنوان کارگزار و پیمانکار این اعتبارات را برای دولت هزینه میکنیم و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درآمد خود را باید از محل فعالیتهای خودش تأمین کند، ضمن اینکه هزینههای جاری نیز وجود دارد بنابراین قسمت عمده درآمد ما تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی است که این تعرفه از گذشته برای مسافری صفر بوِ است.
وی ادامه داد: در حوزه باری در انتهای سال 92 حدود58 درصد از این تعرفه سهم راهآهن جمهوری اسلامی ایران بوده است و میزانی از باقیمانده آن سهم واگندار و مقداری سهم لوکوموتیو بوده است این در حالی است که واگن و لوکوموتیو متعلق به بخش خصوصی است و اگر قرار باشد با حملونقل جادهای رقابت کرده و بار را جذب ریل کنیم که دستور مؤکد مقام معظم رهبری است، تعرفه حق دسترسی سهم خود را کاهش داده و برنامهریزی کردیم که در یک دوره 8 ساله این تعرفه به 20 درصد برسد اما در دورهای سهساله آن را به حدود 23 درصد رسانده و با شیب بسیار تندی تعرفه خود را کاهش دادهایم که این موجب شده است درآمدهای راهآهن کاهش پیدا کند. تنها به این دلیل که حجم بار بیشتری بر روی ریل منتقل شود.
عضو هیئتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در حوزه مسافری، شرکتهایی که مسافر جابجا میکنند، نیز از تورمی که در جامعه وجود دارد، برخوردار هستند باید با تأکیداتی که ما میکنیم، کیفیت خدمات خود را ارتقاء دهند، ناوگان خودزا بازسازی و نوسازی کنند و پذیرایی باکیفیتی به مسافران ارائه دهند که وقتی همه اینها را میخواهیم پشت سر همه اینیک تصویر اقتصادی وجود دارد چراکه اثرگذاری اقتصادی دارد.
برای افزایش دادن نرخ بلیت معذوریت داریم
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، در ارتباط با افزایش دادن نرخ بلیت معذوریت داریم چراکه اگر بخواهیم نرخ بلیت را مطابق هزینههایی که میشود افزایش دهیم، قیمت بلیت بهگونهای میشود که سفر با قطار برای بسیاری از افراد صرفه اقتصادی نخواهد داشت و آنها ترجیح میدهند خودروی ارزان قمیای تهیهکرده و با خانواده خود به مسافرت برود که در این صورت شاهد بالا رفتن آمار سوانح رانندگی خواهیم بود ازاینرو باید حتماً به شیوهای حمایت شود چراکه هزینهها بسیار بالاتر از قیمت بلیت است.
وی افزود: در حال حاضر بعضی از شرکتهای مسافربری اعلام کردهاند که از پایان اردیبهشت یا ابتدای خرداد دیگر نمیتوانند در مسیرهای تکلیفی یا حومهای تردد کنند. چراکه آن مسیر، برای آنها اقتصادی نیست درحالیکه هم ما نمیتوانیم آن خط را حذف و مردم را از خدمت محروم کنیم هم باعث میشود که فعالیت غیراقتصادی باشد که اینگونه فعالیت را طبق قانون نمیشود به بخش خصوصی تحمیل کرد بنابراین دولت باید ورود کرده و خودش این کار را انجام بدهد به این معنا که اعلام کند این کار را با پرداخت یارانه انجام میدهد و مقدار از آن هزینه را تقبل کرده و بگوید شرکتها مبلغ جزئی از مسافر بگیرند.
رسولی خاطرنشان کرد: افزود: در برنامه ششم و در بسیاری از قوانین دیگر ازآنجاییکه از اولویتهای اصلی این دولت توسعه حملونقل ریلی است پیشنهادها خوبی به مجلس داده شد و مجلس نیز کمک بسیاری به دولت کرد و قوانینی تصویب شد که این قوانین به اقتصادی کردن سرمایهگذاری در حوزه حملونقل ریلی کمک کرده است اما همچنان ما در حوزه حملونقل مسافر نیازمند حمایتهای بیشتر هستیم.
وی تصریح کرد: امسال در فرودین ماه هیچگونه افزایش قیمت بلیت نداشتیم و شرکتها به اهمان شاخصی که سال 95 مسافر حمل کرده بودند، خدمترسانی کردند و خوشبختانه برغم اینکه حدود 350 واگن مسافری فرسوده را سال قبل از رده خارج کرده و به همین نسبت با کمبود صندلی مواجه شدیم، انتظار میرفت که تعداد حمل مسافرمان کاهش داشته باشد اما این مشکل را با چرخشی کردن قطارها حل کرده وسعی کردیم کمبود صندلی پوشش داده شود بهگونهای که از 25 اسفند تا 15 فروردین که پیک مسافرت نوروزی بود حدود یک درصد نیز افزایش حمل مسافر داشتیم.
سامانه تلفنی راهآهن از مصادیق حقوق شهروندی است
عضو هیئتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت خاطرنشان کرد: در مورد کیفیت خدمات، این موضوع در دستور کار راهآهن قرار دارد و خوشبختانه خدمت به عموم مردم از افتخارات راهآهن جمهوری اسلامی است و همکاران ما همه تلاش خود را انجام دادهاند که خدمات خوبی به مردم ارائه دهند و سامانه تلفنی ما در اداره کل نظارت راهآهن که از مصادیق حقوق شهروندی است در اختیار مردم است تا آنها از این طریق پیشنهادها، انتقادات و شکایات خود را مطرح کنند و ما نیز از این پل ارتباطی متوجه میزان رضایتمندی مردم خواهیم شد و شاخص عملی و واقعی برای ماست هرچند که باید همواره شرایط بهتری برای خدمترسانی درخورشان مردم فراهم کنیم.
URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/راهاهن-تهران-مشهد-4-ساله-برقی-میشود.bos